یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه در هر قسمتی که باشد اگر تهذیب نداشته باشد و اگر فعالیت علمی یا اجتماعی زیادی داشته باشد، برای شخص و جامعه دینی و حوزوی بسیار تأثیرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، استاد محمدباقر تحریری، استاد اخلاق حوزه علمیه در درس اخلاق ویژه معاونین تهذیب مدارس علمیه استان خوزستان اظهار کرد: مسأله تهذیب نفس مسأله ای اساسی و اهمیت آن برای هیچ کس پوشیده نیست.

وی عنوان کرد: اساس دین و حوزه های علمیه، فراگیری معارف دین است، از ابتدای آن و زمان اهل بیت(ع) در عرصه های مختلف در تبیین معارف اعتقادی، عملی، اخلاقی و تهذیب نفس و توجه به حالات روحی بوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه در هر قسمتی که باشد اگر صبغه تهذیبی نداشته باشد و اگر فعالیت علمی یا اجتماعی زیادی داشته باشد، برای شخص و جامعه دینی و حوزوی بسیار تأثیرگذار نیست.

استاد تحریری با اشاره به آیه قرآنی ۳۵ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، ادامه داد: این آیه هم هدف و هم راه را برای مؤمنان مشخص می کند. اینکه انسان تقوا همراه با وسیله داشته باشد که یکی از آنها برای حفظ ایمان براساس روایات، راهبر است که خود الگوی تقوا و ایمان باشد. مؤمن اگر بخواهد تقوا و ایمان استقرار پیدا کند باید همراه با مجاهده همراه باشد که به صورت کلی فلاح و رستگاری را به همراه دارد.

وی در خصوص شاخصه های تهذیب نفس، خاطرنشان کرد: در تعالیم و دعوت به شاخصه اولیه توجه داده می شود. هر یک از دستورات شرع مقدس سبیل الله است. جهاد اساس تهذیب نفس است و مراتبی دارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: مسأله ای که در مرحله نخست فلاح و رستگاری باید به آن توجه داشت، "شکل گیری اولین مرحله تهذیب و فلاح" است. این با اصول تعبد به وجود می آید و طلبه تعبد او به دستورات شرع مقدس شکل می گیرد که نیازمند کار تعلیمی، فرهنگی و انتقال معلومات دارد.

استاد تحریری عنوان کرد: ذی طلبگی هم اساتید حوزه های علمیه به آن ملتزم شوند و آن برای طلاب القا کنند و باور داشته باشند که این جایگاه بایستی ذی داشته باشد. این از لوازم اولیه شکل گیری هویت طلبگی است. سال های ابتدایی حضور در حوزه علمیه بسیار مهم است و احساس اولیه با تعقل همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی تهذیبی با همراهی مدیر و معاون آموزش حوزه علمیه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha