چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در آخرین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ نهادینه سازی فرهنگ توحیدی در بستر اجتماع و بازتعریف ساختار اجتماعی و تربیت افراد مبتنی بر آن از جمله تصریحات معارف دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حمید رضا طوسی استاد جامعه المصطفی، در نشست "نظریه قرآنی تاثیر فرد بر جامعه و پیامدهای اجتماعی ترک امر به معروف و نهی از منکر" که در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری سلسله نشست های قرآنی و بحث در مورد تاثیر متقابل فرد و جامعه و پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است.

وی به معانی تاثیر متقابل فرد و جامعه اشاره و بر اهمیت اجرای نظریه های دینی تصریح نمود و اذعان داشت: در مورد امر به معروف و نهی از منکر دیدگاه فقهی و حقوقی مختلفی مطرح بوده و از زمان نزول وحی، صحابه دیدگاه های مختلفی را از جنبه حقوقی مطرح کرده اند.

دکتر طوسی ضمن اشاره به نظریه پردازی علامه طباطبایی در تبیین بعد فلسفه اجتماعی آموزه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: در ابتدای بحث باید مفهوم متقابل تاثیر فرد بر جامعه به خوبی بازشناسی شود، چرا که فرد به عنوان یک حقیقت مسئول در قبال جامعه شناخته می شود.

استاد جامعه المصطفی با تاکید بر این که هویت و ماهیت جامعه و اجتماع مبتنی بر حقیقتی خاص مورد توجه قرار می گیرد، اذعان داشت: هویت و ماهیت مستقل افراد از جمله بحث های مهمی است که آیات بسیاری همچون آیه ۶۴ سوره انعام برای آن نازل شده و بر مسئولیت افراد در قبال افعال و کردارشان تاکید می‌کند.

وی به فرازهایی از آیه ۱۴۰ سوره آل عمران و گستره تاثیرگذاری انسان های شاخص بر اجتماع اشاره نمود و یادآور شد: آموزه های قرآنی به تاثیر فرد بر جامعه تصریح می کند.

دکتر طوسی بر اهمیت بازشناسی هویت مستقل جامعه اشاره و با تاکید بر این که برخی از آیات قران به بیان ویژگی های خاص جامعه می پردازد اظهار داشت: نهادینه سازی فرهنگ توحیدی در بستر اجتماع و بازتعریف ساختار اجتماعی و تربیت افراد مبتنی برآن از جمله تصریحات معارف دینی است که بر تاثیر جامعه پذیری افراد تاکید و به جایگاه تاثیر جامعه بر افراد تصریح می کند.

وی در ادامه به انحطاط خانواده به عنوان پیامد امر به معروف و نهی از منکر بر تک تک اعضای خانواده و اجتماع اشاره نمود و ابراز داشت: ایجاد فرهنگ بد و جامعه ای غرق در فساد و تباهی که نسل ها را تحت الشاع قرار می دهد، از عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

وی به فرازهایی از آیه ۴۱ سوره روم درباره فساد اشاره نمود و اذعان داشت: وقتی انسان با اعمال و افعال اختیاری اش فساد را در خشکی و دریا فراگیر می سازد، تاثیر آن را می بیند و ممکن است جامعه ای به خاطر فساد جامعه ای دیگر گرفتار تباهی متاثر از فساد شود.

استاد جامعه المصطفی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بازشناسی هویت مستقل اجتماعی از نگاه قرآن، بر لزوم پیگری تحقیقاتی در راستای آموزه امر به معروف و نهی از منکر تاکید نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha