سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
1

حوزه/ به همت بنیاد شیخ انصاری نشست ارائه و ارزیابی سومین پیشنهاده‌ی هسته‌های حل مسئله با موضوع «خلق پول در ساحت موضوع‌ شناسی؛ راهکارها و حکم فقهی» با ارائه حجج اسلام سلطانی، میرعرب و پاشایی در این بنیاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست که در بنیاد شیخ انصاری برگزار شد، حجج‌اسلام سلطانی، میرعرب و آقای پاشایی به بیان ایده خود در هسته مذکور پرداختند. آنان در مواجهه با مشکل امروز جامعه یعنی کاهش روزبه‌روز قدرت خرید مردم، عامل اصلی پیدایش این مشکل را خلق پول دانسته، ازاین‌رو مطالعات خود را بر فهم عوامل تاریخی خلق پول، جایگاه آن در نظام‌های اقتصادی و آثار آن در نظام اقتصادی متمرکز نموده‌اند.

به عقیده کارشناسان، حل مسئله خلق پول در جمهوری اسلامی متوقف بر بحث‌هایی پیرامون این مسائل است: ماهیت ارزش، انواع ارزش، توزیع اولیه ارزش مبتنی بر مازاد، تبدیل ارزش اولیه به قیمت و اندازه‌گیری آن، تبدیل ارزش و قیمت به پول (تأسیس پول)، ارزش استفاده‌ای پول، واژگونی ارزش پول، استمرار تعادل بین پول و مازاد کالا، اجرای نظریه ارزش و پول در نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی.

اساتید حاضر در جلسه پس از بررسی طرح تفصیلی و استماع توضیحات ارائه شده و گفتگو با ارائه‌دهندگان، نکاتی را بیان کردند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

تبیین دقیق مشکل، تعمیم مشکل به‌نظام حکمرانی پول، اثبات مسئله بودن خلق پول، روایت صحیح از خلق پول در بستر تاریخ، نسبت تعریف از خلق پول با تعاریف رایج، جایگاه خلق پول در نظام ارزشی و الهیاتی اسلام و ضرورت صورت‌بندی فقهی مسئله خلق پول.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha