دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار شاعران با آیت الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از شاعران گفتند: هنر مایه مقبولیتِ معقول‌هاست؛ صرف اینکه حرف معقول باشد اینگونه نیست که همگان به دل بگیرند و اثر کند، اگر آهنگ خوبی به نام هنر، اگر شعر خوبی به نام هنر، خط خوبی به نام هنر این معقول را همراهی بکند، این می‌شود دلپذیر!»

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان علوی در روایتی از دیدار جمعی از شاعران با حضرت آیت جوادی آملی آورده است:

دیشب توفیق داشتم که با جمعی از هنرمندان و شاعران آیینی با آیت الله العظمی جوادی آملی أطال‌الله‌ظلّه و روحی‌له‌الفدا دیدار و گفتگو کنیم.

در ابتدای جلسه به ترتیب جناب استاد مجاهدی، بنده، آقایان شرافت و خورشیدی شعر خوانی داشتیم.

هنگام شعر خواندن ما خبری از به به و تحسین و تمجید نبود. ایشان با دقّتی شگرف و به مثابه یک فیلسوف شعرها را می‌شنیدند و نقد محتوایی می‌فرمودند. پس از شعرخوانی بنده با اشاره به یکی از ابیاتم، یک بحث مفصل و دقیق فلسفی و الهی داشتند که مباحثی همچون وحدت موضوع و محمول، تمایز صفات ذات و صفات فعل و معیت یا عدم معیت پروردگار با اشیاء بخشی از این بحث بود.

بعد از شعر آقای خورشیدی هم بحثی درباره سبقت رحمت بر غضب الهی داشتند که بسیار ناب بود. فرمودند این سبقت یعنی امامت، یعنی رحمت است که امام غضب است و غضب الهی از رحمت الهی دستور می‌گیرد.

در پایان نیز نکاتی فرمودند از جمله:

«شما نعمت خاصی دارید و این نعمت نه ارزان است نه همگانی!
...خیلی ها علاقه دارند شعر بگویند، اما این نعمت به هر کسی داده نمی شود، این جمال یوسفی است، این هنر است، این فضل الهی است، این به درس خواندن و اینها نیست و اگر این نعمت هست، در برابر هر نعمت، مسئولیتی هم هست.

...هنر مایه مقبولیتِ معقول‌هاست؛ صرف اینکه حرف معقول باشد اینگونه نیست که همگان به دل بگیرند و اثر کند، اگر آهنگ خوبی به نام هنر، اگر شعر خوبی به نام هنر، خط خوبی به نام هنر این معقول را همراهی بکند، این می‌شود دلپذیر!»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و درود بر حضرت آیة اللّه العظمی جناب آقای جوادی آملی دامت برکاته که سراپای وجود مبارکشان حکمت وعقل وایمان است وبا تشکر از آن بزرگوار عرض می کنم : بهنر دلپذیر شود معقول _ پس عزیزان هنر کنید معمول _ از برای خدای بی همتا _ گر چه باشید درشمار کمتا __