دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست هم اندیشی جمعی از مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان با موضوع بررسی شیوه های حفظ و چگونگی ایجاد انگیزه در طلاب حافظ قرآن با حضور حجت الاسلام و المسلمین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تهران، به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان و به میزبانی مدرسه علمیه الغدیر اهواز برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ضمن تقدیر از عملکرد معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان و مدارس علمیه قرآنی در خصوص حفظ قرآن، بیان داشت: شما (معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان و مدارس علمیه قرآنی) برای اجرای طرح حفظ قرآن در مدارس دو کار نیک انجام داده اید و دو پاداش خواهید برد، اولین کار انس و توجه شما و طلاب با قرآن و دومین کار خط شکنی و رواج این مسئله در حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به حدیث «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ ، وَ کانَ الْقُرآنُ حَجیزا عَنْهُ یَوْمَ الْقیامَةِ» از امام صادق(ع) افزود: هر جوان مؤمنی که در جوانی قرآن تلاوت کند ، قرآن با گوشت و خونش می آمیزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار می دهد و قرآن نگهبان او در روزقیامت، خواهد بود. چه کاری بهتر از کار شما که در همین سنین نوجوانی و جوانی طلاب را با قرآن آشنا کرده و با قرآن انس داده اید.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز داشت: متاسفانه بعضی از طلاب ساعت ها وقت خود را صرف گوش دادن به مداحی های مختلف می گذرانند ولی برای قرآن و فعالیت های قرآنی زمانی اختصاص نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندی بیان داشت: قرآن یک کتاب جهانی و محور وحدت همه ی اهل عالم است. اولین خطاب قرآن در آیه ۲۱ سوره بقره «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» است که خطاب به کلیه مردم جهان است.

وی با اشاره به حکمت ۸۱ نهج البلاغه«قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» ابراز کرد: ارزش هر کس به چیزی است که نیکو و بزرگش می دارد و شما که در حال حاضر با قرآن انس داشته و آن را گرامی و بزرگ می دارید بسیار باارزش هستید.

تولیت مدرسه دارالسلام تهران ابراز کرد: بعضی از مدارس علمیه فکر می کنند اگر طلبه مشغول حفظ قرآن و فعالیت های قرآنی شود از درسش عقب می افتد در حالی که اصلا اینگونه نیست و تجربه نشان داده افرادی که مشغول حفظ قرآن هستند درسشان نسبت به بقیه افراد بهتر است.

وی خطاب به مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان گفت: علمای علم مدیریت می گویند که ۹۷ درصد موفقیت پایداری و استقامت است.نباید از سختی های کار بترسید و باید پای این کار خوبتان بایستید و با جدیت پیگیر طرح حفظ قرآن طلاب باشید.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندی با اشاره به حدیث «اَلْقُرْآنُ أَفْضَلُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ دُونَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ وَقَّرَ اَلْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اَللَّهَ وَ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ اَلْقُرْآنَ فَقَدِ اِسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اَللَّهِ...» از پیامبر مکرم اسلام ادامه داد: قرآن ثقل اکبر و اهل بیت عصمت و طهارت ثقل اصغر و فدائیان قرآن هستند. کار برای قرآن کار برای خودمان است. با کار برای قرآن زندگی ما نیز برکت پیدا می کند.

وی در پایان گفت: از آنجا که حفظ قرآن زمانبر بوده و ممکن است در طول زمان انگیزه طلاب کم شود باید طلاب همواره ارتباط خود را با خداوند متعال و امام زمان(عج) تقویت کنند همچنین مدیران و کادر مدارس علمیه باید نظارت ویژه ای بر روی طلاب حافظ قرآن داشته و استعداد و توانائی های آنها را شناسایی و طبق آن برای حفظ قرآن طلاب برنامه ریزی کنند.

در ادامه حاضرین به بیان نکات و سوالات خود پرداخته که حجت الاسلام و المسلمین اسکندری ضمن بیان مختصری از تجارب تربیتی خود به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

در پایان حاضرین شیوه های حفظ قرآن و راهکارهای ایجاد انگیزه در طلاب حافظ را مورد بررسی قرار دادند.

نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان

نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان

نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان

نشست هم اندیشی مدیران و کادر مدارس علمیه قرآنی حوزه علمیه خوزستان

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha