دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
جنگ غزه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دادگاه لاهه دستور توقف جنگ غزه را داد

دیوان بین‌المللی دادگستری با موافقت ۱۳ نفر از اعضای خود در برابر ۲ رای مخالف، دستور داد رژیم صهیونیستی حمله نظامی به رفح را متوقف کند.رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: آفریقای جنوبی از دیوان خواسته تا اقدامات بیشتری را مطابق با تحولات عملیات نظامی در رفح اتخاذ کند.براساس گزارش الجزیره رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود: دادگاه خاطرنشان می‌کند که وضعیت انسانی در رفح پس از هفته‌ها بمباران فاجعه بار است. حمله زمینی اسرائیل به رفح هنوز ادامه دارد و به موج دیگری از آوارگی منجر شده است.قاضی نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: اقدامات موقتی که دیوان در ماه مارس تصویب کرد به طور کامل به تحولات اخیر پاسخ نمی‌دهد.

منبع:ایسنا

یمن عملیات ویژه انجام داد

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح سه عملیات خاص علیه سه کشتی انجام دادند.به نقل از وبگاه خبری شبکه المسیره یمن، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اعلام کرد که اولین عملیات علیه یک کشتی صهیونیستی به نام (MSC ALEXANDRA) در دریای عرب صورت گرفت و این کشتی با تعدادی موشک بالستیک هدف قرار گرفت.سرتیپ سریع افزود: در دومین عملیات که در چارچوب مرحله چهارم درگیری‌ها انجام شد، نیروی دریایی یمن به همراه یگان پهپادی و موشکی طی عملیات مشترکی، کشتی «YANNIS» متعلق به یک شرکت یونانی را حین عبور از دریای سرخ مورد هدف قرار دادند و حمله به صورت دقیق انجام شد.وی ادامه داد: این عملیات پس از آن انجام شد که سه کشتی متعلق به شرکت یونانی مذکور در تاریخ چهارم و پنجم ماه مه وارد بنادر فلسطین اشغالی شدند.سرتیپ سریع در ادامه بیانیه تاکید کرد که سومین عملیات توسط یگان موشکی علیه کشتی صهیونیستی به نام «ESSEX» در حالی که در حال نقض تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی بود، با تعدادی موشک در دریای مدیترانه هدف قرار گرفت.

منبع: خبرنگاران جوان

بوداپست به ناتو نه گفت

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان گفت که بوداپست هنوز تمایلی به شرکت در ماموریت نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین ندارد.ویکتور اوربان تاکید کرد که مجارستان هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در اقدامات ناتو که می‌تواند کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به درگیری در اوکراین بکشاند و منجر به رویارویی مستقیم با روسیه شود، ندارد.به گفته نخست‌وزیر مجارستان، بروکسل در حال برنامه‌ریزی‌های نظامی با «نیروهای ضربتی است که بر روی روش‌هایی برای مشارکت ناتو در این جنگ [اوکراین و روسیه] کار می‌کنند».اوربان گفت: «مجارستان با این موضوع مخالف است. دولت به شدت [بر روی این مسئله] کار می‌کند که چگونه از شرکت در جنگ اجتناب کند و در عین حال عضو ناتو باقی بماند.»وی با بیان اینکه بروکسل از این موضوع آگاه است و حتی مجارستان را کشوری «غیر مشارکت‌کننده» می‌خواند، افزود که بوداپست در حال ارزیابی مجدد نقش خود در ناتو است.

منبع: ایرنا

بارسا اخراج ژاوی را تایید کرد

باشگاه بارسلونا به صورت رسمی پایان همکاری با ژاوی هرناندز را اعلام کرد.در بیانیه باشگاه بارسلونا آمده است: «خوان لاپورتا، رییس باشگاه بارسلونا، به ژاوی اطلاع داد که او فصل آینده هدایت این تیم را برعهده نخواهد داشت. او یکشنبه شب برای آخرین بار برابر سویا روی نیمکت حضور خواهد داشت. بارسلونا مراتب سپاسگزاری‌اش را از ژاوی برای اقداماتش به عنوان یک مربی ابراز می‌کند و برای او آرزوی موفقیت دارد.»ژاوی در اواسط فصل اعلام کرده بود که قصد دارد در پایان فصل بارسا را ترک کند.

منبع:ایسنا

فرانسه مچ آمریکا را خواباند

در ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ تیم‌های فرانسه و آمریکا از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه (جمعه، چهارم خرداد) به مصاف هم رفتند که در پایان فرانسه به پیروزی رسید.فرانسه موفق شد در این دیدار با حساب سه بر صفر با نتایج ۲۵ بر ۲۲، ۲۵ بر ۲۱ و۲۵ بر ۲۱ حریف خود را شکست بدهد.پیش از این هم تیم‌های بلغارستان و کانادا به مصاف هم رفتند که کانادا توانست سه بر صفر با امتیازات ۲۵ بر ۲۲، ۳۰ بر ۲۸ و ۲۶ بر ۲۴ به پیروزی برسد.

منبع:ایسنا

سامانه جدید بارشی وارد کشور شد

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از شنبه با ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور، استان‌های واقع در شمال غرب بارانی خواهند شد گفت: فردا مناطقی از استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران با رگبار و رعدوبرق و وزش باد همراه خواهد بود.وی افزود: فردا شنبه همچنین در سواحل دریای خزر، وزش بادهای شمالی همراه با بارش باران و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی با اشاره به هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای تشدید بارش ها در نواحی غرب و شمال کشور گفت: استان های آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان شاهد تشدید بارش ها به صورت تگرگ خواهند بود و هم‌وطنان باید تمهیدات لازم را در این‌ خصوص در نظر بگیرند.ضیائیان تصریح کرد: نیز در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و برخی از مناطق واقع در غرب و مرکز کشور بارندگی خواهیم داشت اما در شمال آذربایجان غربی و برخی از مناطق آذربایجان شرقی بارش‌های شدیدتری پیش‌بینی می‌شود.او با بیان اینکه بارش‌ها کماکان تا اواسط هفته آتی ادامه دارد، افزود: امشب و فردا آب‌های جنوب کشور و دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.وی گفت: از روز شنبه تا چهارشنبه نیز در مناطقی از شمال شرق و شرق کشور وزش بادهای شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود که منجر به کاهش دید در جاده‌ها می‌شود. ضیائیان همچنین درباره وضعیت جوی تهران نیز توضیح داد: در تهران برای امشب افزایش باد و گاهی رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود .

منبع: خبرنگاران جوان

خسروی سومین طلای ایران را دشت کرد

مسابقات پارادوومیدانی قهرمانی جهان در ژاپن پیگیری شد و یاسین خسروی در رقابت‌های پرتاب وزنه کلاس F ۵۷ به نشان طلا دست پیدا کرد. وی با پرتابی به طول ۱۵.۸۳ این عنوان مهم را در شهر کوبه کسب کرد.خسروی برای رسیدن به عنوان قهرمانی جهان با ۱۰ ورزشکار از کشورهای برزیل، هند، ترکیه، ازبکستان، فرانسه، لیتوانی، عربستان و تایلند رقابت کرد.یاسین خسروی، سعید افروز، هاجر صفرزاده و امیرحسین علیپور، چهار پارادوومیدانی‌کار ایران هستند که موفق به کسب نشان طلای مسابقات قهرمانی جهان شدند. همچنین علی اصغر جوانمردی، مهدی اولاد، علی پیروج و هاشمیه متقیان به مدال نقره رسیدند.علیرضا مختاری، سامان پاکباز، سجاد نیک‌پرست، الهام صالحی و مهدی اولاد نیز با قرار گرفتن در جایگاه سوم به مدال برنز بسنده کردند. (مهدی اولاد در این رقابت‌ها دو مدال نقره و برنز به دست آورده است)

منبع: خبرنگاران جوان

زمین لرزه کرمان را لرزاند

بنا به اعلام سایت مرکز لرزه نگاری کشوری، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین، ساعت ۱۴ و ۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه امروز جمعه چهارم خرداد ماه ۱۴۰۳، رودبار در جنوب استان کرمان را لرزاند. این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۵۷.۹۴ و عرض جغرافیایی ۲۷.۹۱ رخ داد.زمین لرزه فوق در ۱۴ کیلومتری رودبار، ۲۳ کیلومتری کهنوج و ۴۳ کیلومتری قلعه گنج به ثبت رسیده است.

منبع: خبرنگاران جوان

اسرائیل رای دادگاه لاهه را پاره کرد

مقامات ارشد صهیونیست گرچه دارای اختلافات عمیق درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات هستند، اما زمانی که پای توحش علیه فلسطینیان و ادامه نسل کشی آنان به میان می‌آید، با یکدیگر متحد بوده و مواضع واحدی را اتخاذ می‌کنند. مقابله با رای دیوان کیفری بین المللی یکی از همین موارد است که باعث نزدیکی مقامات صهیونیست به یکدیگر شده است. به گزارش الجزیره، بنی گانتز، از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که اقبال عمومی بالایی برای جانشینی نتانیاهو در انتخابات آتی در سرزمین‌های اشغالی دارد، (جمعه) به رای دیوان بین المللی دادگستری حمله کرده و درخواست برای توقف عملیات در رفح را رد کرد.وی در این زمینه گفت: اسرائیل پس از اقدامات فلسطینیان در کشتار وحشیانه علیه ما و به اسارت درآمدن شهروندانمان که همراه با شلیک راکت به شهرهای ما صورت گرفت کارزار عادلانه دفاع از خود را در غزه آغاز کرد.گانتز با رد درخواست دیوان کیفری بین المللی برای توقف جنگ در رفح تاکید کرد: اسرائیل متعهد به ادامه جنگ برای بازگرداندن اسرای ما به خانه است. ما برای تضمین امنیت شهروندانمان در هر زمان و مکانی که نیاز باشد از جمله در رفح دست به کار می‌شویم.

منبع: خبرنگاران جوان

جوان مشهدی ۶ بیمار را زنده کرد

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اهدای اعضای بدن جوان ۲۲ ساله مرگ مغزی ساکن مشهد به جان ۶ بیمار نیازمند عضو، حیاتی دوباره بخشید. ابراهیم خالقی روز جمعه در این خصوص افزود: در هزار و پانصد و دومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم "حسین خدادادی قلعه شیری"، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان جوادالائمه (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه این شهر زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.وی ادامه داد: کلیه‌های زنده یاد خدادادی در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۵ ساله ساکن زابل و مردی ۳۱ ساله ساکن قوچان که سال‌ها به علت نارسایی کلیه دیالیز می شدند، پیوند شد.مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این جوان مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه مشهد به مردی ۵۶ ساله ساکن مشهد که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، اهدا شد.خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های زنده یاد خدادادی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

منبع:ایرنا

آتش سوزی جان ۱۴ ویتنامی را گرفت

پلیس ویتنام خبر داد که در آتش‌سوزی که اوایل (جمعه) در یک منطقه مسکونی پرجمعیت در هانوی رخ داد، دست‌کم ۱۴ نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. وزارت امنیت عمومی ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌نشانان موفق شدند هفت نفر را از آتش‌سوزی در یک ساختمان پنج طبقه نجات دهند.این وزارتخانه اعلام کرد که در حال بررسی علت این آتش‌سوزی است.بر اساس این گزارش، هویت قربانیان این حادثه هنوز مشخص نشده است.

منبع: شبکه خبر

اوضاع رفح وخیم تر شد

نیویورک تایمز به نقل از گروه‌های امدادرسان بین المللی گزارش داد: گرسنگی در غزه همزمان با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به رفح بیداد می‌کند و اکنون اوضاع وخیم‌تر شده است.پیش بینی‌ها حاکی از وقوع قحطی در غزه در این ماه است، در صورتی که اسرائیل محدودیت‌ها و موانع در مسیر ورود کمک‌ها به غزه را بر ندارد. در صورتی که درگیری متوقف نشود و خدمات حیاتی و اساسی از نیز سرگرفته نشود، قحطی در غزه قابل پیش بینی است.

منبع:شبکه خبر

کاظمی قمی تامین حقابه را تایید کرد

حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رئیس جمهور و سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: در سال آبی جاری و در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، تامین شده است.کاظمی قمی همچنین گفت که در سال گذشته، طالبان سه اقدام اصلاحی صورت داد که یک مورد آن ناکارآمد بود و آب به سمت «گودزره» رفت؛ اما دو مورد دیگر که منجر شد تاکنون این مقدار آب به ایران بیاید اثربخش بود.نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: به علت اصلاح نادرست تاج سد کمال خان، قسمتی از آب بار دیگر به سمت شوره‌زار گودزره هدایت شد و این امر مانع از تامین بخشی از حقابه ایران گردید.وی در گفتگو با ایراف تایید کرد: در نتیجه دو اقدام دیگر طالبان یعنی اصلاح دریچه‌های سد کمال خان و لای‌روبی مسیر انتقال آب به سمت سیستان، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران تامین شد.

منبع:شبکه خبر

سیل ارومیه را غافلگیر کرد

بارش سیل آسای باران بهاری با تگرگ که عصر پنجشنبه در ارومیه موجب بروز مشکلات اساسی برای برخی شهروندان ارومیه‌ای شد امروز بعد از ظهر جمعه نیز بر شدت آبگرفتگی معابر و ورود آب به منازل افزود.میزان این بارش‌ها به قدری شدید بود که تعجب بسیاری از شهروندان را برانگیخت و در کمتر از نیم ساعت جدول‌های سطح شهرها به‌ویژه ارومیه مملو از آب شد.در کنار بارش باران، بارش تگرگ نیز خیابان‌ها و کوچه‌ها را سفید پوش کرد و همین باعث شگفت‌زدگی شهروندان شد.

منبع:مهر

کتابخانه الاقصی سوخت

نظامیان اشغالگر علاوه بر کشتار و جنایات علیه ساکنان غزه به مراکز فرهنگی و زیرساختها نیز رحم نمی کنند. نظامیان اشغالگر در ادامه جنایات خود در نوار غزه، کتابخانه دانشگاه الاقصی را در جریان یورش به شهر غزه به آتش کشیدند.تصاویر منتشر شده در رسانه های رژیم صهیونیستی، نظامی صهیونیست را در حالی که کتابی در دست دارد نشان می دهد و در پشت آن آتش در میان کتابهای دانشگاه الاقصی زبانه می کشد.نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان یورش به غزه دانشگاه الازهر، الاسلامیه و الاقصی را به طور کامل ویران کردند.قبل از این نیز نظامیان صهیونیست با حمله به مساجد نوار غزه نسخه‌هایی از قرآن را آتش زده بودند.

منبع:مهر

ثبت سفارش بازرگانی ممنوع شد

بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ امکان ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صمت تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال 1403 خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود. امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نمی‌باشد.ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نمی‌باشند.

منبع:تسنیم

حزب الله در مطله عملیات کرد

مقاومت اسلامی لبنان بامداد روز (جمعه) از 5 حمله جداگانه به محل استقرار نظامیان رژیم اشغالگر در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در شهرک «ایون مناخیم» سه ساختمانی که نظامیان رژیم اشغالگر از آن استفاده می‌کردند را با موفقیت مورد هدف قرار داده است.حزب‌الله لبنان همچنین محل استقرار نظامیان اسرائیلی در شهرک «المطله» را نیز با «سلاح مناسب» مورد اصابت قرار داد. حزب‌الله همچنین در اطلاعیه سوم خود از حمله موشکی به سمت تجمع نظامیان اسرائیلی در نزدیکی شهرک صهیونیست‌نشین «یارون» خبر داد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha