دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
حجت‌الاسلام علی‌اصغر عسکری

حوزه/ حجت‌الاسلام عسکری به آثار مخرب سم آرسنیک و تأثیر آن در گسترش بیماری سرطان اشاره نمود و گفت: باتوجه‌به این که مس سرچشمه باعث بالارفتن آرسنیک آب و آلودگی منابع آبی رفسنجان شده، باید در تجهیز تصفیه‌خانه پیش‌قدم باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت‌الاسلام علی‌اصغر عسکری امام‌جمعه رفسنجان در گفتگویی ضمن اشاره به اقلیم کویری استان کرمان گزارشی از مشکلات آب در این استان به‌ویژه شهرستان رفسنجان ارائه و بر اهمیت میدان‌داری مجتمع مس رفسنجان در تجهیز و تکمیل تصفیه‌خانه این شهرستان تصریح کرد.

وی به تاریخچه تأسیس مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در شرق این شهر و ایجاد سدی با ظرفیت ۱۵.۵ میلیون مترمکعب آب در این منطقه اشاره نمود و با بیان این که تمام نزولات آبی منطقه از قسمت سرچشمه رفسنجان می‌گذرد، اظهار داشت: با تصرفاتی که در زمین انجام و بهره‌برداری‌هایی که صورت‌گرفته، سازوکار طبیعت در این منطقه به‌هم‌خورده است؛ به‌گونه‌ای که هم اکنون آرسنیک آب ۱۰ تا ۱۲ برابر حد مجاز است.

حجت‌الاسلام عسکری به آثار مخرب سم آرسنیک و تأثیر آن در گسترش بیماری سرطان اشاره نمود و اذعان داشت: از سال ۱۳۹۷ با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر گردید تا تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۹۳۰ لیتر بر ثانیه در مسیر انتقال آب سرچشمه راه‌اندازی شود که تا کنون حدود ۴۳ درصد از فرایند حصارکشی، ساخت ساختمان‌ها، تهیه مخازن و منابع انجام شده است. درحالی‌که قرار بود این پروژه در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این که ۳۵ درصد بودجه پیش‌بینی شده به خرید تجهیزات اعم از پمپ و سایر ادوات و ۲۰ درصد نیز به تهیه فیلترها اختصاص‌داده‌شده است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به این که مس سرچشمه باعث بالارفتن آرسنیک آب و آلودگی منابع آبی رفسنجان است، باید در تجهیز تصفیه‌خانه پیش‌قدم باشد.

امام‌جمعه رفسنجان با بیان این که متأسفانه مس سرچشمه در سالیان اخیر به بهانه‌های مختلف فرایند تجهیز و تکمیل تصفیه‌خانه را به عقب می‌اندازد، خاطرنشان کرد: امیدواریم از محل مسئولیت‌های اجتماعی و مبتنی بر وظایف قانونی، تصفیه‌خانه رفسنجان هرچه سریع‌تر برای بهره‌مندی مردم از آب آشامیدنی تجهیز و تکمیل گردد.

حجت‌الاسلام عسکری در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از پیگیری‌های دفتر امام‌جمعه در این راستا، با بیان این که برخی از تعلل‌ها به‌خاطر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مسئولان و مدیران صنعت مس با این توجیه که تأمین آب آشامیدنی از آب خلیج‌فارس صورت خواهد گرفت، فرایند تکمیل و تجهیز تصفیه‌خانه را به تأخیر می‌اندازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha