دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

به مناسبت یکمین سالگرد ارتحال دکتر فتحی‌یکن از علمای تقریبی لبنان و موسس جبهه عمل اسلامی، مراسم بزرگداشتی در بیروت برگزار شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل در این مراسم شمار زیادی از شخصیت‌های دینی و سیاسی، سفیر ایران در بیروت، هیاتی از حزب‌الله و مسئول سیاسی جنبش حماس در لبنان حضور داشتند.

آقای علی برکة مسئول سیاسی جنبش حماس در لبنان در این مراسم گفت: مرحوم فتحی یکن برای پشتیبانی از مجاهدین فلسطین، اقدامات مختلفی را انجام می‌داد و برای تقریب و صلح بین ترکیه و سوریه اهتمام داشت.

وی با اشاره به شیطنت دولت‌های استکباری در منطقه افزود: سیاست‌ اوباما همانند سیاست بوش است و اینها نقش اساسی در محاصره غزه دارند.

مسئول سیاسی جنبش حماس در لبنان با تجلیل از خون‌های ریخته شده از مردم ترکیه در کاروان آزادی گفت:  این واقعه دلخراش پس از دیدار عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب از غزه رخ داد و سیاست عربی، ما را عادت داده که پس از هر مذاکره یا دیدار شخصیت‌های عربی و بین‌المللی، شاهد کشتار کودکان و زنان باشیم.

علی برکة با اشاره به پی‌گیری سیاست چماق و هویج از سوی غرب خاطرنشان کرد: هر گاه از اصول خود کوتاه بیاییم، پریشانی و نابودی نصیب فلسطینیان می‌شود.

شیخ عبدالمجید عمار، عضو دفتر سیاسی حزب‌الله نیز در این مراسم به نمایندگی از حزب‌الله لبنان سخنرانی کرد و ابراز داشت: تمام تلاش مرحوم فتحی یکن این بودکه بسیاری از کشمکش‌ها، سیاسی است نه مذهبی .

وی با اشاره به دعوت  مرحوم فتحی یکن به وحدت امت اسلامی بر محور مقاومت خاطرنشان کرد: وی در دوران حیات خود تلاش‌های فراوانی برای توسعه جریان مقاومت انجام داد.

عضو دفتر سیاسی حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود به قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه  جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: شورای امنیت تنها مرزهای جغرافیایی ایران را مورد هدف قرار نداده بلکه به دنبال محدود کردن جریان مقاومت و پشتیبانان مقاومت است.

دکتر غضنفر رکن‌آبادی سفیر جدید ایران در بیروت نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران به مثابه میهن مرحوم فتحی یکن بود اظهار داشت: مرحوم فتحی یکن با مواضع و سخنرانی‌های خود از جمهوری اسلامی ایران در برابر هجوم استکباری دفاع می‌کرد.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام، ثروت و مقدسات مسلمانان را مباح می‌دانند و مرحوم فتحی یکن با همراهی جمهوری اسلامی به دعوت برای اتحاد مسلمانان در برابر دشمنان می‌پرداخت.

سفیر جمهوری اسلامی در بیروت با بیان اینکه فلسطین، در طلیعه مقدسات مسلمانان قرار دارد گفت: وحدت در راه مقاومت، پیروزی را به ما نوید می‌دهد.

شیخ بلال شعبان دبیر کل جنبش توحید اسلامی هم در این مراسم به فعالیت‌های دینی و سیاسی مرحوم فتحی یکن در جوانی و پس از آن اشاره کرد و ابراز داشت: این ماه، ماه غم و اندوه است زیرا در آن شخصیت‌ها و بزرگانی چون امام خمینی‌(ره) و فتحی یکن را از دست داده‌ایم.

وی افزود: مرحوم فتحی یکن دقیق‌ترین مطالب مربوط به جنگ غزه را پی‌گیری می‌کرد گویی که جنگ در محل جبهه عمل اسلامی در لبنان انجام می‌شود.

امام جمعه مسجد توبه در طرابلس لبنان گفت: مرحوم فتحی یکن تنها یک نظریه‌پرداز نبود بلکه به  نظریات خود عمل می‌کرد و از تجزیه وطن بیزار بود.

وی ادامه داد: مرحوم فتحی یکن سعی می‌کرد که میهن، جزیی از امت بزرگ اسلامی باشد و بر همین اساس در ایجاد رابطه با کشورهای مختلف تلاش کرد و در همین راستا از ترکیه، ایران، سوریه، سودان، کویت و بحرین دیدار نمود.

دبیر کل جنبش‌ توحید اسلامی به تاکید مرحوم فتحی یکن بر روابط مستحکم با تمام گروه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: آن مرحوم متعقد بود که همه ما باید در یک جبهه و در زیر پرچم امت واحده قرار بگیریم.

خاطرنشان می‌شود «فتحی محمد عنایة» معروف به «فتحی یکن» از علمای معروف اهل سنت لبنان بود که از رهبران وقت جماعت اسلامی ( اخوان المسلمین) در لبنان، موسس جبهه عمل اسلامی در این کشور و از چهره‌های بارز و پیشتاز جنبش معاصر محسوب می‌شد.

لازم به ذکر است مقام معظم رهبری در پیامی به مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم فتحی یکن تصریح کرده بودند: آن فقید راحل از تلاشگران بزرگ در راه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و گسترش بیداری اسلامی بود که با ‌آگاهی و صبر کم‌نظیر از مقاومت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha