چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

امام جمعه خوي گفت : حفظ جايگاه امامت و تحويل آن به امام بعد از خود، در اوج خفقان حاكم، مهم‌ترين ارمغان زندگاني امام موسي بن جعفر‌(ع) به شمار مي‌رود.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سيد رضي موسوي شكوري، امام جمعه شهرستان خوي، در گفت‌وگو با سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، با تسليت سالروز شهادت امام موسي‌بن‌جعفر(ع) اظهار داشت: عصر امام كاظم (ع) با حاكميت چهار خليفه عباسي يعني منصور دوانيقي، مهدي عباسي، هادي عباسي و هارون الرشيد مصادف بود.

وي دوران زندگاني امام موسي كاظم (ع) را يكي از تاريك‌ترين و سياه‌ترين ادوار جامعه اسلامي عنوان و اظهار كرد: كشتار مردم بي‌گناه و غصب اموال آنان، قتل عام علويان و همچنين پرداختن به عياشي و فساد از بارزترين ويژگي‌هاي خلفا و كارگزاران عصر آن امام معصوم‌(ع) به شمار مي‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شكوري با بيان اينكه پيشواي هفتم شيعيان، هفت يا هشت سال در زندان‌هاي متعدد به سر بردند، تأكيد كرد: امام كاظم(ع) بخش زيادي از عمر با بركت خود را در زندان و يا تحت كنترل حكومت بودند.

امام جمعه خوی ادامه داد: این  امام همام، موقعيت و جايگاه بالايی در میان مردم و حتی زندان‌بانان و جلاداني كه براي آزار و اذيت آن بزرگوار به كار گرفته شده بودند، داشتند.

وي در ادامه با بیان این روایت اظهار داشت: روزي هارون الرشيد، امام كاظم (ع) را در كنار كعبه ديد و به او گفت: «تو هستي كه مردم به صورت مخفي با تو بيعت كرده و تو را به پيشوايي و رهبري مي‌گزينند؟» امام (ع) در پاسخ فرمود: «من بر دلها و قلوب مردم حكومت مي‌كنم و تو بر تن ها و بدن ها».

خطيب نمازجمعه خوي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي امام هفتم(ع)، بيان داشت: انجام مناظرات و گفت‌وگو‌هاي علمي آن بزرگوار با دانشمندان و تربيت شاگرداني از جمله ابن ابي عمير، صفوان بن مهران، علي بن يقطين، مؤمن طاق و همچنين هشام بن حكم كه هركدام در توسعه و گسترش فرهنگ اهل بيت (ع) نقش اساسي ايفا كردند، از جمله اقدامات علمي و فرهنگي آن امام معصوم (ع) به شمار مي‌رود.

وي در ادامه حفظ جايگاه امامت و تحويل آن به امام بعد از خود را مهم‌ترين ارمغان دوران زندگاني امام كاظم‌(ع) عنوان و اظهار كرد: آن بزرگوار توانستند كارهاي اساسي و ماندگاري از جمله تربيت شاگردان برجسته براي توسعه فرهنگ اهل بيت (ع)، دفاع از قرآن و سنّت رسول خدا‌(ص)، در قالب مناظرات علمي و همچنين دفاع از حقوق مردم در مقابل ستمگران عباسي را در اوج خفقان حاكم بر آن دوران انجام دهند.

مدیر مدارس علميه خوي، مقاومت و ايستادگي در برابر ظلم عباسيان و فداكردن جان خويش در اين راه، حل مشكلات فكري، فرهنگي و اقتصادي مردم، گسترش فرهنگ اهل‌بيت‌(ع) و... را از ديگر اقدامات امام هفتم(ع) عنوان كرد.

وی خاطرنشان کرد: خلفاي ستمگر عباسي در نهايت نتوانستند اقدامات هدفمند آن بزرگوار را تحمل كنند و سرانجام به دستور هارون الرشید، آن امام همام را در زندان به وسیلة خرما مسموم و به شهادت رساندند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha