چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

رئیس مرکز اسلامی مسکو در گفتگو با مرکز خبر حوزه، فعالیتهای مذهبی و فرهنگی شیعیان در روسیه را منسجم ارزیابی کرد و اظهار داشت...

جمعیت های شیعی اهل بیت(ع) و صاحب الزمان(عج) با برگزاری مراسم مذهبی در جهت انسجام فعالیت های شیعی تلاش می کنند.

فامیل جعفراف از ترجمه استفتاءات مقام معظم رهبری به زبان روسی خبر داد و گفت: با همکاری دو نفر از فارغ التحصیلان مرکز جهانی علوم اسلامی توانسته ایم استفتاءات مقام معظم رهبری را به زبان روسی ترجمه کنیم و در نظر داریم رساله های عملیه همه مراجع را به این زبان ترجمه نماییم.

این فارغ التحصیل مرکز جهانی علوم اسلامی، تعداد مساجد شیعی در مسکو را پنج مسجد اعلام کرد و افزود: اهل تسنن با رایزنی مناسب با دولتمردان روس، امکان فعالیت های متعدد در مساجد خود را بوجود آورده اند و شیعیان نیز باید در این راستا بیشتر فعالیت کنند.

مسئول پایگاه اطلاع رسانی شیعیان روسیه تصریح کرد: تاکنون بیش از سی شماره ازماهنامه ایران توسط مرکز اسلامی مسکو منتشر شده است و هدف اصلی آن رسمیت بخشیدن به فعالیت های شیعی است.

سردبیر ماهنامه ایمان، پاسخگویی به شبهات همراه با ارائه حقایق تاریخی شیعه را از مهمترین بخش های این نشریه عنوان کرد و گفت: پاسخگویی به شبهات در این ماهنامه به صورت پرسش و پاسخ انجام می شود و به همین دلیل جایگاه مناسبی درمیان مخاطبان پیدا کرده است.

رئیس مرکز اسلامی مسکو، با اشاره به افزایش موج اسلام گرایی در آسیای شمالی اظهار داشت: پس از تاسیس مرکز اسلامی مسکو شاهد افزایش گرایش ها به اسلام بوده ایم و مردم با مراجعه به این مرکز و نیز از طریق سایت اینترنتی، پس از تحقیق پیرامون آموزه های شیعی به مذهب برحق تشیع گرویده اند.

فامیل جعفراف، مخاطبان و مراجعه کنندگان مرکز اسلامی مسکو را اقشار مختلف جامعه عنوان و تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه های روسیه با تعامل پیوسته آموزه های دینی را فرامی گیرند  و سایر مردم مانند تجار، بازاریان، خانه داران و دانش آموزان هم متناسب با شرایط خود در کلاسهای این مرکز شرکت می کنند.

وی مجوز فعالیت های مرکز اسلامی مسکو را مفاهیم قرآنی دانست و یادآور شد: دوره های این مرکز به صورت آزاد برگزار می شود و مخاطبان بر اساس نیاز خود دوره مناسب را انتخاب کرده و در آن شرکت می کنند.

وی بااشاره به ویژگی های پایگاه اطلاع رسانی شیعیان روسیه به نشانی اینترنتی www.alshia.ru اظهار داشت: مخاطبان زیادی با مراجعه به این سایت و استفاده از کتابخانه مجازی آن به مذهب تشیع گرویده اند.

سردبیر ماهنامه ایمان، ارسال این نشریه همراه با کتاب های دینی و مذهبی به تمامی شهرهای روسیه را از دیگر فعالیت های مرکز اسلامی مسکو دانست و افزود: کتابخانه علوم اسلامی که دراین مرکز تأسیس شده است با تأمین کتابهای مورد نیاز موسسات فرهنگی، زمینه مناسبی برای گسترش معارف شیعی بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه مسلمانان حدود 20% جمعیت روسیه را تشکیل می دهند گفت: کشور ما در مجموع 150 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از پنج میلیون نفر آن را شیعیان تشکیل می دهند.

فامیل جعفراف با بیان اینکه شیعیان در شهرهای مسکو و سن پترز بورگ در اکثریت هستند اظهار داشت: تنها در شهر مسکو بیش از یک میلیون و هشتصد هزار شیعه زندگی می کنند. اگرچه در جمهوری های خودمختار تاتارستان و چچن اهل تسنن حضور فعالتری دارند.

فامیل جعفراف، با اشاره به جایگاه قرآن در میان شیعیان روسیه گفت: سران کمونیست شوروی در صدد القای این مطلب بودند که قرآن فقط به سود مردگان است و از زندگی اجتماعی مسلمانان هیچ جایگاهی ندارد که توانسته ایم تا حدودی این تفکر غلط را از بین ببریم.

سردبیر ماهنامه ایمان از نبود نماز جمعه مستقل ویژه شیعیان در روسیه انتقاد کرد و گفت: نماز جمعه تریبون بسیار مناسبی برای بیان حقایق اسلامی است، ولی متاسفانه همه نماز جمعه های روسیه را اهل تسنن برگزار می کنند و شیعیان به صورت مستقل در این زمینه هیچگونه فعالیتی ندارند.

رئیس مرکز اسلامی مسکو تکیه بر نقاط مشترک میان ادیان اسلام، مسیحیت و یهود را بستر مناسبی برای تقریب میان پیروان این ادیان عنوان کرد و افزود: درصدد هستیم با برنامه ریزی دقیق ضمن برگزاری کنفرانس بین المللی مهدویت، آرا و نظرات علما و بزرگان شیعه را به خوبی برای مسیحیان تبیین نماییم.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha