دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

همایش «عراق واحد و تهدیدات فرا رو» به منظور بررسی اهداف آمریکا از طرح تجزیه عراق و پیامدهای منفی این طرح، با حضور صاحب نظرانی از عراق و ایران در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر ابراهیم جعفری در این نشست، ضمن اشاره به ساختار سیاسی، اجتماعی و مذهبی عراق به حوادث پس از اشغال عراق اشاره کرد و گفت: مشکل امروز عراق تعدد مذهب نیست، زیرا این امر در طول تاریخ در عراق حاکم بوده و همواره جزئی از ساختار عراق به حساب می آید.

نخست وزیر پیشین عراق با بیان اینکه برخی دولت ها و گروه های غیر عراقی برای رسیدن به اهداف پلید خود آتش کینه و خونریزی را در عراق شعله ور می کنند و فرهنگ دوستی و برادری را به فرهنگ ستیز و قتل و غارت تبدیل نموده اند گفت: هر چند جهاد امری مقدس و برای دفاع از اسلام واجب است، ولی برخی از فرصت طلبان از این عنوان برای مقاصد سیاسی خود سود می برند و هر چیزی را در عراق مباح می شمارند.

وی با تأکید بر لزوم حاکمیت فکر و اندیشه در تعاملات سیاسی و اجتماعی در عراق، آن را یک حرکت فرهنگی دانست.

رئیس حزب الدعوه عراق، با اشاره به روابط دیرینه ایران و عراق و همبستگی های قومی و مذهبی بین دو کشور گفت: مردم عراق افتخار می کنند که ارتباط عاطفی با ایران دارند.

نخست وزیر پیشین عراق، ضمن اشاره به نقشه آمریکا در تجزیه عراق، یکپارچگی عراق را خواست تمام ملت و طوائف عراق خواند و گفت: مردم عراق به فدرال بودن این کشور رأی دادند، اما فدرالی که آمریکا در پی آن است و سبب تجزیه عراق می شود را نمی پذیرند.

وی تصریح کرد: ما مردم عراق، ملتی آزاد و مختار هستیم و می خواهیم کشور خود را بر اساس مصالح خود اداره کنیم.

در ادامه این نشست، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی به تبیین اهداف حضور آمریکا و دولت های غربی در عراق پرداخت و گفت: امروز به جرأت می توان گفت که تمام اهداف آمریکا از حمله به عراق، جز مقوله صدام تحقق نیافته است.

دکتر جعفری، حفظ امنیت اسرائیل را مهمترین عامل تهاجم آمریکا به عراق و تشکیل خاورمیانه بزرگ نام برد و اجرای شدیدترین فشارهای اقتصادی و سیاسی به ایران را در این راستا ارزیابی نمود و گفت: آنان با همکاری لابی صهیونیست درصدد به انزوا کشاندن و تضعیف ایران هستند.

وی تجزیه عراق را گامی دیگر در تضعیف امت اسلامی ارزیابی نمود و عنوان کرد: غرب تلاش می کند کشورهای اسلامی را تجزیه و تضعیف کند تا یهود و صهیونیست با آرامش در اسرائیل زندگی کنند.

دکتر جعفری افزود: جمهوری اسلامی، هیچ چشم داشتی به عراق ندارد و همواره از دولت، مردم و یکپارچگی عراق دفاع نموده است.

 

نشست عراق واحد و تهدیدات و چالشهای فرارو با حضور ابراهیم جعفری


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha