پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

نشست علمی «فلسفه سیاسی قدیم و جدید» به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام داود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پیدایش دانشی به نام فرافلسفه سیاسی گفت: امروز حوزه ای از دانش به نام فرافلسفه سیاسی در حال پیدایش است که این دانش به مطالعه موضوع مسایل روش ها و اهداف فلسفه های سیاسی می پردازد.

وی ماهیت و روش فلسفه سیاسی را در سه محور دانست و افزود: کاوش در ماهیت و روش فلسفه سیاسی، ارزش و شیوه هدف گذاری یک فلسفه سیاسی و شیوه برقراری رابطه بین تامل فلسفی و زندگی روزمره مردم، سه محور اصلی ماهیت و روش فلسفه سیاسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بررسی کاربرد فلسفه سیاسی پرداخت و افزود: کاربرد فلسفه سیاسی در طبقه بندی و ارزیابی کاربردهای یک فلسفه سیاسی در زندگی سیاسی روزانه بررسی می شود.

وی موضوع فلسفه سیاسی را در پنج محور دانست و افزود: چگونگی زندگی، روابط بین انسان ها، نظم سیاسی، حکومت و حاکم و شهروند و شهروندی، از موضوعات فلسفه سیاسی است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سه سئوال بنیادی فلسفه سیاسی، چگونه زندگی می کنیم؟ چگونه باید زندگی کنیم؟ و نظم سیاسی چه نسبتی با این امور دارد؟ انسان را وادار می کند که نسبت به وضع موجود منتقد باشد.

وی فلسفه سیاسی را به سه بخش کلاسیک، میانه، مدرن و معاصر تقسیم کرد و به بررسی تفاوت های فلسفه های جدید و قدیم پرداخت و تصریح کرد: فلسفه های قدیم (کلاسیک و میانه) سیاست را در قیاس با کل هستی تحلیل می کند و به تعبیری، کلی گرا بوده و انسان را وجود دنیای اصغر می داند که قرینه دنیای اکبر است و تمامی قوانین طبیعت را به انسان سرایت می دهد و خرد را کم و بیش می پذیرد.

حجت‌الاسلام فیرحی در ادامه به تشریح فلسفه سیاسی مدرن پرداخت و گفت: فلسفه سیاسی مدرن دو سویه بوده و رابطه بین انسان و طبیعت است  و خرد سازنده و نظم را تولید می کند.

وی خرد را در فلسفه مدرن مورد بررسی قرار داده و افزود: خرد مدرن از انسانی صحبت می کند که نظمی محاذی نظم عالم ندارد بلکه انسان خود به جامعه خط می دهد و در این فلسفه هدف از نظم، مهم است.

وی فلسفه سیاسی را شاهدی برای پیدایش فلسفه تاریخ دانست و گفت: در فلسفه های قدیم چون به دنبال حقیقت بودند کسی از تاریخ فلسفه صحبت نمی کرد در صورتی که در فلسفه سیاسی، شاهد پیدایش فلسفه تاریخ هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha