چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی گفت: عاشورا از عمق فاجعه‌ای که در پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر اسلام ایجاد شده بود پرده برداشت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی در گردهمایی طلاب و فضلای استان فارس با تبیین ضرورت جریان شناسی عاشورا و تاثیر آن در شکل گیری تاریخ دینی گفت: عاشورا مهمترین حادثه بعد از بعثت بود و نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: عاشورا مسیر حرکت فکری و سیاسی اسلام را تغییر داد و تمام مناسبات، معادلات و اندیشه های سیاسی بعد از خود را متحول کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه، درسه قرن اخیر دو برداشت جداگانه از واقعه عاشورا در تفکر شیعی بوده است گفت: در نگاه اول سعی شده است عنصر مظلومیت و بعد جنایات و فاجعه انسانی که در عاشورا رخ داده است، برجسته شود.

وی ادامه داد: برداشت دوم از عاشورا برداشت قهرمانانه، اسطوره‌ای و حماسی است که در کربلا بوقوع پیوست.

حجت الاسلام‌والمسلمین محمد تقی سبحانی، تحریف واقعه عاشورا را از کاستی های برداشت نخست از این واقعه برشمرد و گفت: در این نگاه، واقعه عاشورا با همه عظمت خود به یک واقعه محدود سطحی تبدیل می‌شود که نوعی تحریف در آن به شمار می‌رود.

وی استفاده ابزاری از واقعه عاشورا را از کاستی های نگرش حماسی به عاشورا برشمرد و ادامه داد: نگرش ابزاری و بر انگیختن عواطف بصورت مقطعی از واقعه عاشورا سبب می شود، اهداف و آرمان های اساسی آن پنهان شود.

حجت الاسلام‌والمسلمین سبحانی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از سطحی نگری و جزئی نگری نسبت به واقعه عاشورا فاصله بگیریم و عاشورا را به عنوان الگو برای شیعه و مسلمانان مطرح کنیم لازم است این واقعه را از دریچه جریان شناسانه دنبال کنیم


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha