دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 227018
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵

فراخوان مقالات کنگره علامه شعرانی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اعلام شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مباحث تفسیری، کلامی، فقهی و اصولی، حدیث شناسی، فلسفه، ریاضی و هیأت در آرا و نوآوری‌های علامه شعرانی در مقایسه با اندیشه عالمان دیگر، محورهای اصلی ارائه مقالات این کنگره اعلام شده است.

نوآوری‌های مفردات قرآنی، نوآوری‌های تجوید قرآن، صیانت قرآن، نزول و جمع‌آوری، سوره و آیات قرآن، نسخ، اختلاف قرائت، قواعد تفسیری، بطون و تأویل قرآن از موارد مورد توجه در مباحث تفسیری است.

مباحث توحید، نبوت عامه و خاصه، امامت عامه و خاصه، معاد جسمانی و روحانی، حسن و قبح عقلی، نقد یهود و مسیحیت از محورهای بخش کلام این کنگره اعلام شده است.

فلسفه علم اصول، فلسفه فقه و حقوق، فلسفه تحلیلی، نوآوری‌های اصولی و نوآوری‌های فقهی نیز محورهای مباحث فقهی و اصولی این فراخوان است.

در بخش مباحث ریاضی و هیأت نیز عناوینی چون تعیین قبله، تعیین روز عاشورا، نظریه گرانش و نقد آن، نوآوری‌های نجومی و تقویم نیز محورهای ارائه مقالات اعلام شده است.

تعریف فلسفه، فلسفه مضاف، حرکت جوهری، اصطلاحات فلسفی، حقیقت روح، صفات واجب الوجود نیز از محورهای مباحث فلسفی است.

همچنین حدیث پژوهی، دیدگاه‌های سندی، نقل به معنا، خروج از نص و ارزیابی منابع حدیثی از محورهای مورد توجه در مبحث حدیث شناسی می‌باشد.

پژوهشگران و صاحب‌نظران تا پایان مرداد 87 فرصت دارند، مقالات خود را به دبیرخانه کنگره واقع در قم، بلوار پانزده خرداد (امامزاده سیدعلی) کوچه شهید میثمی (کوی 10) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارسال دارند.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی www.iict.ir مراجعه کنند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha