پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

دکتر علی لاریجانی گفت: حوزه های علمیه علاوه بر استنباط احکام اسلامی، متکفل توجیه عقلانی تفکر اسلامی هستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس مجلس شورای اسلامی عصرامروز در مراسم اختتامیه همایش «حوزه و روشنفکری» در مدرسه عالی دارالشفاء افزود: تمام کسانی که با تفکر اسلامی مواجه می شوند آشنا به روش‌های حوزوی نیستند و لذا باید به خاطر درک آنها از تفکر اسلامی، توجیه عقلانی ارائه شود.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه قم یک نوع بلوغ عقلانی برای توجیه افکار اسلامی هست و آثار منتشر شده پس از انقلاب در حوزه، حکایت از این مطلب دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی به ورود حوزه به مقوله روشنفکری اشاره کرد و گفت: افراد شاخصی در حوزه علمیه در زمینه های روشنفکری در حال پژوهش هستند و خیلی هم ابایی از این بحث نباید داشت و حوزه باید این را برای خود حل کند که در قبال روشنفکری مسئولیت دارد یا نه.

وی به بیان قرائت های مختلف از روشنفکری دینی در جهان و جامعه پرداخت و گفت: یک قرائت از روشنفکری این است که هرگونه سایه افکنی دین بر حوزه روشنفکری را مخل این نوع تفکر می‌‌داند.

رییس مجلس شورای اسلامی به طرح عدم تجمیع جمهوریت و اسلامیت در ابتدای تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی از روشنفکران اشاره کرد و گفت: این سایه روشنفکری رادیکال است که در همه زمینه ها اینگونه می نگرد.

وی افزود: حوزه علمیه قم نمی‌تواند، این تفکر را نادیده بگیرد زیرا که این نوع از تفکر روشنفکری وجود دارد و باید با جدیت به نقد و ارائه نظر به طور مستدل بپردازد.

دکترلاریجانی با اشاره به نوع دیگری از قرائت روشنفکری دینی در جامعه، گفت: نگاه عقلانی به دین از دیگر قرائت های روشنفکری دینی است که با نگرش عقلانی موجود در حوزه متفاوت است.

وی با بیان اینکه حوزه نمی‌تواند بر روی این قرائت از روشنفکری دینی خط قرمز بکشید، افزود: دکتر شریعتی یک روشنفکردینی بود که بدون رویکرد حوزوی نسبت به مسائل دینی اظهار نظرهایی داشت.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب از این نوع روشنفکران دینی زیاد داشتیم و الان هم داریم، این افراد با متدولوژی حوزه به موضوعات اسلام شناسی تقرب پیدا نکرده، اما درخصوص دین دارای نظراتی هستند.

دکتر لاریجانی این نوع نگاه را یکی از چالش های مهم پیش روی حوزه عنوان کرد و گفت: حوزه باید در برابر این قرائت از روشنفکری دینی با جدیدت وتلاش بیشتر به نقد و نظر بپردازد زیرا که این نگاه ادعای شناخت دین را دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده ای بررسی افکار فیلسوفان غرب در حوزه را نوعی  جدایی حوزه از رسالت اصلی خود می دانند، گفت: این افکار وجود دارد و اینگونه نیست که کسی بخواهد آن را وارد حوزه کند، حوزه می بایست با این مسائل یک نسبتی برقرار کند.

وی به کتاب اصول فلسفه شهید مطهری (ره) که در آن بحث مارکسیس مطرح شده، اشاره کرد و اظهار داشت: شهید مطهری (ره) لزوم طرح این مسائل را در جامعه احساس کرد و به بیان آن پرداخت.

وی به قرائت دیگر از روشنفکری دینی اشاره کرد و گفت: این نوع از قرائت، روشنفکری دینی را نوعی نگاه عقلانی به دور از تفکرات کهنه و خرافه گرایی می داند و افرادی همچون علامه طباطبایی این نوع قرائت را قبول داشتند که برای دسترسی به متون دین نیاز به کاوشهای عقلانی است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه برای خرافه زدایی و زدودن گرایش های سطحی از جامعه  چاره ای جز آشناسازی حلقه های مردم با حقایق اسلامی ندارد.

وی به عدم شناخت تفکر شیعی از سوی غرب اشاره کرد و گفت: زمینه بعضی از چالش های که غرب با ایران پیدا کرده در عدم شناخت تفکر شیعی است، ارائه این تفکر به آنها در عرصه های مختلف یک امر ضروری است.

دکتر لاریجانی افزود: آنها فرقی بین تفکر شیعی و افکار تندرویی که در بعضی از کشورهای اسلامی وجود دارد، قائل نیستند و ما باید مبانی نظری شیعه را به همراه توجیه عقلانی آن به آنان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: این وظیفه بزرگ برعهده نسل جدید حوزه است که یک قدم جلوتر برود و تفکر شیعی را تبیین کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقد برای سلامت قدرت اشاره کرد و گفت: نقد قدرت باعث ایجاد راههای جدید خواهد شد و اگر جلوی نقد را بگیریم بخش های مختلف ضعیف می شود.  

وی با بیان اینکه نظام باید نگاه مفتوحی به مساله نقد در همه حوزه ها داشته باشد، به تلاش برای تغییر نگرشها نسبت به نقد تاکید کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha