شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

220هزار پرونده در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه موجود است که به 160هزار پرونده فعال خدمات ارائه می‌شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن نواب، امروز در نشستی خبری در محل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، عملکرد 14ساله خود در قامت ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را تشریح کرد.

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در سخنانی اظهار داشت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، نهادی است، حوزوی، که از سال 1369 و به پیشنهاد بعضی از فضلا که خدمت رهبری معظم انقلاب تقدیم کردند و متعاقبا موافقت شخص ایشان تشکیل شد.

وی افزود: خوشبختانه با فعالیت‌های صورت گرفته در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از بدو تأسیس تا کنون، می‌توان گفت امروز این نهاد حوزوی، به تنها نهاد خدمت رسان به تمامی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور تبدیل شده که شعبات زیادی دارد و در بخش‌های مختلفی چون، تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، مستمری بگیران، امور مسکن، بن‌های رفاهی، کمک هزینه ازدواج، فروشگاه‌های رفاهی و ... خدماتی را به تمامی طلاب سراسر کشور ارائه می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب خاطرنشان ساخت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه علاوه بر فعالیت‌های فوق، در شهرهایی چون شاهرود، آبادان، بابل و ... که حوزه‌های علمیه بزرگی دارند، خدمات ویژه ای را ارائه می‌کند.

وی گفت: این مرکز، نهادی است که به تمامی طلاب چه ایرانی و چه غیر ایرانی، چه شیعه و سنی، مشغول خدمت رسانی است.

وی گفت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به همه روحانیونی که تنها یک شرط شاغل بودن را نداشته باشند، خدمات ارائه می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: البته ارائه خدمات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به طلاب، در قم و جاهای دیگر فرق می‌کند. اين خدمات در شهرستان‌ها بيشتر از قم است. 

 طرح جامع مسکن طلاب در حال تدوین است

رییس سابق مرکز خدمات حوزه به تهیه مسکن برای طلاب اشاره کرد و گفت: بیش از 6هزار خانه را تحویل طلاب دادیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم، به دلیل این که طلاب جوان توانایی پرداخت اقساط آن را ندارند، فهمیدیم به صورت شتابی عمل کرده ایم و این شتاب نتیجه خوبی نداشت.

وی افزود: در هزار واحدی پنجم و هفتم دو نوع وام داده شد، وام 14 میلیونی با سود 12 درصد و دیگری وام 20 میلیونی با سود 7 درصد  که این امر موجب اعتراض طلاب شد متعاقبا این اعتراض را به مسئولان رساندیم و با این که آن ها قول های مساعدی برای رفع این مشکل دادند اما هنوز برطرف نشده است.

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت بر مرکز خدمات حوزه های علمیه، طرح جامع مسکن را با همکاری شورای علای حوزه نوشتیم و در حال حاضر نیز در دست تدوین است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب، گفت: به گونه ای در زمینه مسکن کار کردیم که نزدیک به 99درصد طلاب از خدمات مرکز تشکر می کردند.

وی در مورد عملکرد مالی مرکز خدمات حوزه های علمیه اظهار داشت: به عملکرد خود و مالی مرکز خدمات مطمئن هستم چون عملکرد ما توسط مؤسسه حسابرسی مفید راهبر که زیر نظر رهبری است، هیأت مدیره و دستگاه دیوان محاسبات بررسی شده و نمره مقبول را در این زمینه دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به نحوه تعامل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با دولت، گفت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، به دلیل طبع خدماتی بودنش، بیشترین تعامل را با دولت دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت 20هزار واحد مسکونی اشاره کرد که به این منظور رابطه تنگاتنگی را با وزارت مسکن و شهرسازی داشته است.

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، افزود: در طول 14سال مدیریت، بهترین روابط را با دولت‌ها، از جمله دولت نهم و دهم داشته ام، چرا که ایشان در امور دینی بسیار جدی بودند.

وی ادامه داد: برای نمونه برای ساخت مسکن طلاب، بعضاً برای تسهیلات مشکل داشتیم، اما در دولت‌های نهم و دهم، اعتبارات خوبي براي مرکز خدمات در نظر گرفتند و اصرار نیز داشتند که حتما از این تسهیلات استفاده کنیم؛ می‌توان گفت که صمیمانه ترین روابط در میان دولت‌ها را با دولت آقای احمدی نژاد داشته ایم.

وی با اشاره به میزان اعتبارات تحقق یافته مرکز خدمات، اظهار داشت: تا کنون بالاترین درصد اعتبار دریافت شده در نهادهای حوزوی از سوی دولت متعلق به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بوده، چرا که بیش از 70درصد بودجه در نظر گرفته شده برای این مرکز پرداخت شده است؛ البته باید گفت که بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بودجه ای ترکیبی است؛ بخشی توسط رهبری، بخشی از کارکردهای خود مرکز و بخش دیگر آن از بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در تشریح بودجه‌های دولتی که برای مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده است، گفت: بودجه ای که از سوی دولت برای مرکز خدمات در نظر گرفته می‌شود، بودجه ای است که قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته و به نوعی دولت مکلف به پرداخت آن است؛ بنابراین این بودجه کمک دولتی نیست، بلکه وظیفه ای است که دولت در قبال شهروندان جامعه به عهده دارد، کما این که این وظیفه را در قبال دانشجویان نیز به عهده دارد.

رئیس دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز، گفت: از آغاز تأسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بنده به عنوان یکی از بنیانگذاران این مرکز حوزوی بوده و ریاست آن را بر عهده داشتم تا این که در هفته‌های اخیر با استعفای بنده موافقت شد و به همین دلیل در هفته‌های آتی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن ربانی که در حال حاضر ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بر عهده دارد ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را بر عهده خواهد گرفت؛ البته بنده کماکان در هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خواهم ماند.

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در بیان علت استعفای خود از ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز، اظهار کرد: 14سال در مقام ریاست این مرکز بوده ام، و از این رو باید پرسید که حق مدیریت هر فردی در هر جایی که می‌خواهد باشد چقدر است؟

وی افزود: بنده تا کنون بیش از 3بار استعفا داده ام که این بار به محض این که هیئت مدیره عوض شد، استعفای خود را تقدیم کردم.

حجت الاسلام و المسلمین نواب، گفت: این مدت زمان برای مدیریت در مراکز حوزوی، غیر از مدیریت آیت الله ری شهری در سازمان حج و زیارت، تقریبا بی سابقه است.

وی اشاره ای به شایعاتی مبنی بر این که فشارهای سیاسی در زمان سفر مقام معظم رهبری باعث اعلام استعفایش شده گفت: بنده قبل از سفر رهبری به قم و در تابستان، استعفا داده بودم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha