جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 255574
۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۰۵

قرآن کریم برای عمل کردن نازل شده باید به عنوان متن و منشور رفتاری مسلمانان جهان مطرح شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام سید محمود صانعی، در هفتمین دوره آموزش تکمیلی تربیت مربی تدبر روشمند قرآن کریم که پیش از ظهر امروز در اردوگاه حضرت فاطمه زهرا(س) قم برگزار شد اظهارداشت: یکی از تکان دهنده‌ترین آیات قرآن کریم، آیه‌ای است که از مهجوریت قرآن در میان امت پیامبر(ص) سخن گفته است.

* قرآن در میان جوامع اسلامی مهجور مانده است

وی افزود: خداوند در این آیه چنین گلایه می‌کند که امت اسلامی به قرآن کریم آنچنان که باید و شاید بها نداده و قرآن در جوامع اسلامی مهجور مانده است.

این استاد حوزه ادامه داد: در روز قیامت کسانی که موجب مهجوریت قرآن در جامعه شدند، مورد مواخذه و غضب الهی قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام صانعی با بیان این که قرآن کریم مایه حیات، شفای دل و نجات دهنده بشریت از ظلمات به سوی نور است، عنوان کرد: گرچه قرآن کریم مهم‌ترین کتاب مسلمانان محسوب می‌شود ولی آنچنان که باید و شاید مورد توجه آن‌ها قرار نگرفته، در حالی که متن قرآن می‌بایست به عنوان یک منشور رفتاری در جهان اسلام مطرح شود.

وی اولین بُعد مهجوریت قرآن کریم را عدم تلاوت آن دانست و گفت: متاسفانه امروز قرآن کریم تنها بر سر سفره عقد و روی طاقچه‌های منازل دیده می‌شود و بجز ایام ماه مبارک رمضان که فضای معنوی، جامعه را فرا می‌گیرد در سایر ایام سال کسی بهای چندانی به تلاوت و قرائت قرآن نمی‌دهد.

* قرآن کریم، سرچشمه زیبایی‌های جهان

این استاد حوزه، قرآن کریم را سرچشمه زیبایی‌های جهان دانست و اضافه کرد: با قرائت آیات قرآن کریم هر انسان پاک و نفس آماده‌ای متوجه زیبایی‌های کلام خداوند می‌شود.

وی عدم استماع به قرآن کریم را مهجوریت بعدی آن برشمرد و بیان داشت: علی رغم تاکید آیات قرآن بر استماع و گوش دادن به تلاوت قرآن، مردم زمان پخش و یا قرائت قرآن توسط قاریان بیشتر به صوت و لحن آن‌ها توجه می‌کنند تا معانی و مضامین بلند آیات قرآن کریم که این مطلب مایه شرمساری است.

* ضرورت اشاعه فرهنگ مطالعه تفاسیر

حجت الاسلام صانعی عرصه تفسیر و فراگیری لایه‌ها و ابعاد تفسیری قرآن کریم را از دیگر ابعاد مهجوریت قرآن است دانست و گفت: البته در این زمینه مراجع و بزرگان تلاش‌های فراوانی کرده‌اند ولی باید فرهنگ مطالعه تفاسیر در جامعه را اشاعه داد.

وی با اشاره به ضرورت تدبر در قرآن کریم عنوان کرد: در 4 آیه از آیات قرآن کریم به تدبر در قرآن اشاره شده و اکثر این آیات به صورت توبیخی و سوالی است که چرا مسلمانان در این کتاب تدبر نمی کنند.

این استاد حوزه تصریح کرد: عدم تدبر در قرآن کریم، موجب می‌شود به این کتاب متدبرانه عمل نشود در حالی که هدف از نزول قرآن کریم به تصریح برخی آیات، تدبر در آن عنوان شده است.

این کارشناس علوم قرآنی در پایان با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند قرائتی که در آن تدبر نباشد، برای قاری هیچ خیر و نفعی به همراه ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha