جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جامعه مطلوب قرآنی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: نهضت عمل به قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی به راه بیاندازیم و با زندگی به سبک قرآنی و اسلامی، از مهجوریت این کتاب آسمانی کم کنیم.

معصومه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: ما متاسفانه در عمل کردن به قرآن مقدار زیادی دچار غفلت شده ایم گاهی وقت ها قرآن را تلاوت می کنیم ولی بدون توجه و تدبر در آیات آن باعث مهجوریت قرآن شده ایم.

وی افزود: قرآن را باید وارد عرصه زندگی کنیم تا رفتار و گفتار مان قرآنی شود و در جزئی ترین مسائل زندگی به فرامین و دستورات قرآن توجه کنیم تا به سعادت برسیم.
این استاد حوزوی، ادامه داد: اکنون غفلت ما از عمل به قرآن باعث مهجوریت قرآن شده است و ضرر آن به خودمان و جامعه بازگشته است.
وی با اشاره به اینکه ماه رمضان بهار قرآن است گفت: این ماه شریف ترین ماه در بین ماه هاست و وقتی قرآن می خواهد ماه رمضان را معرفی کند آن را با نزول قرآنش در آیه ۱۸۵ سوره بقره " شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ " بیان کرده و به نقش و جایگاه قرآن در زندگی انسان می پردازد.
بهرامی افزود: قرآن نقش برجسته در زندگی فردی و اجتماعی دارد و تنها اختصاص به مسلمانان ندارد بلکه قرآن ظرفیت جهان شمولی دارد و برای همه جهانیان نوید یک زندگی سعادت بخش است.
وی با تاکید بر ارتباط بین ماه مبارک رمضان و قرآن گفت: فضای ماه رمضان به گونه ای است که بیشتر می توانیم با قرآن مانوس شویم و عاشقانه آن را تلاوت کرده و به دستورات الهی توجه کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی اجرایی کنیم.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: حقیقت ماه رمضان آزادی از بعد حیوانی و رسیدن به جنبه ملکوتی و انسانی است از این رو باید از این فرصت استفاده کنیم و هر روز به آیات قرآن توجه کنیم چراکه قرآن عهدالله است یعنی عهدنامه ای که خداوند با مخلوقات بسته است.
به گفته وی، هر زمانی که بتوانیم این کتاب آسمانی و ارثیه پیامبر را خوب استفاده کنیم و به مرحله عمل برسانیم آن را از مهجوریت خارج کرده ایم.
این استاد و کارشناس قرآن، با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد عمل به قرآن گفت: ایشان می فرمایند: "آینده این ملت انقلاب و جهان به قرآن وابسته است، امروز شعار دنیای اسلام باید بازگشت و عمل به قرآن باشد" اگر این چنین باشد می توانیم توطئه و فتنه ها را خنثی کنیم.
وی تاکید کرد:قرآن نقش اساسی در تعیین سرنوشت کل بشریت دارد از این رو باید فرهنگ نهضت عمل به قران را در تمام ابعاد زندگی مورد توجه قرار دهیم.
بهرامی به نقش قرآن در جایگاه زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و گفت: سبک زندگی همه ما انسان ها قرآنی نیست و عدم حضور سبک زندگی دینی و قرآنی در جامعه بشریت یکی از فتنه هاست که امروز شاهد آن هستیم.
وی افزود: قرآن به این مساله اشاره می کند و در آیه ۳۰ سوره فرقان آمده است که پیامبر در روز قیامت به خداوند شکایت می کند که این قوم من قرآن را مهجور کردند، شکایت پیامبر از افرادی است که قرآن را پذیرفتند ولی با عمل نکردن به آن، قرآن را مهجور کردند یعنی یک نوع بیگانگی با قرآن است.
استاد جامعه الزهرا(س)  اضافه کرد: مهجور در لغت به معنای دور شدن انسان از چیزی است به واسطه زبانی و یا فیزیکی. منظور از این مهجوریت قرآن این نیست که بگوییم قران را فقط کنار گذاشتند بلکه قرآن را در اختیار داشتند ولی آن را ترک کردند امروز نیز جامعه ما با مهجوریت قرآن روبروست به گونه ای که بعضی از افراد آن را می خوانند و به آن گوش می دهند ولی در زندگی خویش به آن عمل نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه مهجوریت قرآن در انواع مختلف است گفت: این مهجوریت در استماع است در آیه ۲۰۰ اعراف آمده است: " اگر وسوسه‌ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر؛ که او شنونده و داناست "وقتی قرآن قرائت می شود استماع کنید. استماع یعنی گوش کردن به قصد شنیدن، فهمیدن و بهره مندی از آن این در حالیست که گاهی فقط قرآن را گوش می دهیم.
بهرامی ادامه داد: مهجوریت حفظ، تدبیر و تفسیر قرآن نیز وجود دارد البته برای ترویج فرهنگ حفظ و تدبر قرآن کارهایی شده است ولی همچنان مغفول مانده است چرا که اگر تدبر در قرآن نباشد راه هدایت و سعادت بشریت بسته می شود همچنین امام علی(ع) در  باره تدبر در قرآن می فرماید که انسان های مومن شب را بیدار می مانند قرآن را جز به جز با تدبر و اندیشه تلاوت می کنند .
وی ابراز داشت: مهجوریت قران در تفسیر هم وجود دارد به گونه ای که باید آیات را بشنویم و با تفسیر و عمل به آن، در زندگی از آن بهره مند شویم از این رو باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای عمل به قرآن در زندگی استفاده کنیم تا به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha