دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

کتاب حقوق مسلمانان در قوانین و مقررات دولت اتریش با عنوان «حقوق مذهب در اتریش» طی مراسمی با حضور بیش از 60 نفر از فرهیختگان اتریشی، ایرانی، ترک و بوسنیایی در انستیتو افریقا-آسیا در شهر وین رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رونمایی از کتاب حقوق مسلمانان در قوانین و مقررات دولت اتریش که با عنوان کلی«حقوق مذهب در اتریش» با حمایت و مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در وین و توسط انتشاراتی سفینه، چاپ و منتشر شده است طی مراسمی و با حضور بیش از 60 نفر از فرهیختگان اتریشی، ایرانی، ترک و بوسنیایی در انستیتو افریقا-آسیا در شهر وین رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم" معصومه بریزانسکی" از شیعیان اتریش که مسئولیت انتشارات سفینه را هم بر عهده دارد،اظهار داشت: از دیدگاه اسلام کتابخوانی یک کردار نیک و پسندیده است و کتاب مانند باغی است پر از گلهای رنگارنگ.

* مقایسه پیشینه اسلام و غرب در امر مطالعه و کتاب

وی افزود: زمانی که در اروپا امر خواندن فقط برای بخش کوچک و خاصی از مردم امکان پذیر بود، در کتابخانه بغداد بیش از 100 هزار جلد کتاب وجود داشت و حتی کارگران ساده هم می توانستند بخوانند و بنویسند.

خانم " بریزانسکی"یادآورشد: پیامبرگرامی اسلام،حضرت محمد(ص) بعد از جنگ بدر دستور داد که اگر یک اسیر 10 مسلمان را سواد بیاموزد، او را آزاد کنند و یا وحی به حضرت رسول(ص) با آیه «اِقراء» شروع شده است.

وی افزود: به هرحال تلاش برای یادگیری و خواندن برای هر مرد و زن در اسلام واجب شمرده شده است و ما احادیثی داریم که برای یادگرفتن علم، حتی بایستی به چین رفت، چون در آن زمان چین ازمناطق دور به حساب می آمد. ما حتی در قرآن آیات مختلفی داریم که در آن اشاره شده است که انسانها در وجود کهکشانها و آسمانها تعقل کنند.

خانم " بریزانسکی"افزود: هدف انتشارات سفینه ، بر این است که از جوانان دانش پژوه و همچنین از معنویت و خردِ فرهنگی حمایت کند. نام سفینه یعنی کشتی، وسیلهای که دینامیک، پیشرفت و خرد را در خود دارد. حضرت محمد (ص) فرمودند من شهر علم هستم و علی درِ آن و خانواده من مانند کشتی نوح است که هر کس در آن نشیند یا به آن توسل جوید نجات پیدا کرده و رستگار خواهد شد.

* لازمه مشارکت اجتماعی، آشنایی با حقوق است

وی در ادامه گفت: برای اینکه مسلمانان بتوانند در جامعه اتریش تشریک مساعی داشته باشند، بایستی نسبت به حقوق خود آگاه باشند.

"علیرضا ملکیان" رایزن فرهنگی ایران در وین اظهار داشت: در قانون اساسی اتریش آزادی مذهب به عنوان یک اصل کلی، پذیرفته شده است و انسانهایی که در این کشور زندگی می کنند بایستی نسبت به حق و حقوق خود آگاه باشند و این آگاهی در واقع پیش شرطی برای یک همزیستی سازنده و با احترام متقابل در جامعه است.

وی افزود: قانون به رسمیت شناختن اسلام در اتریش به 100 سال پیش یعنی سال 1912برمی گردد و از آن تاریخ، مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه اتریش و در واقع بخشی از تاریخ و سنت اتریش محسوب شده و می شوند.

رایزنی فرهنگی ایران در وین پس از تحقیقات گوناگون و گفتگو با مسلمانان و مراکز اسلامی در دو سال اخیر به این نتیجه رسید که عدم وجود کتابی جامع که تمام مقررات و قوانین مربوط به مسلمانان را در برگیرد نقطه ی ضعفی در جامعه مسلمانان اتریش است و برطرف کردن این کمبود ضروری است، زیرا آگاهی از این قوانین در بهبود زندگی و پیشرفت زندگی فردی و اجتماعی آنها بسیار موثر خواهد بود.

* دو فایده این کتاب از نگاه امام جمعه وین

حجت الاسلام و المسلمین آقای منتظری رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) اظهار داشت:چاپ این کتاب دو فایده دارد: اول اینکه مسلمانان با حقوق مدنی خود در دولت اتریش آشنا می شوند و دوم، گروههای تندرو مواضع خود را تعدیل خواهند کرد، چون می دانند مسلمانان در این کشور دارای حقوق قانونی هستند.

" حسین گونش" نویسنده کتاب نیز از رایزنی فرهنگی ایران بخاطر حمایتهای بیدریغ خود از تدوین و چاپ این کتاب تشکر کرد.

وی افزود: مدت 100 سال است که اسلام در این کشور به رسمیت شناخته شده است. در سال 1908 میلادی امپراطوری اتریش، کشور بوسنی و هرزگوین را تصرف کرد و این منطقه بخشی از کشور اتریش شد و حدود 600 هزارنفر مسلمان به کشور اتریش اضافه شدند. این جمعیت تقاضای رسمی شدن دین اسلام در امپراطوری اتریش را داشتند که باعث پذیرش آن از سوی دولت وقت اتریش شد، چرا که مردم مسلمان بوسنی دوش به دوش اتریشی ها در همه جا حاضر بودند، در جنگها، در سازندگی و حتی در این راه شهید دادند. آنان برای خدمتشان به اتریش تعدادی مدال نیز گرفته اند.

* میخواستیم به سوالات روزنامه مسلمانان اتریش پاسخ دهیم

" گونش" ادامه داد: ما در این کتاب خواستیم سوالاتی را جواب دهیم که روزانه مردم مسلمان با آن درگیر هستند. ازجمله حق و حقوق افراد در حین کار، حجاب، ساختن مسجد و مناره، احداث قبرستان، وضعیت دانشآموزان در مدارس و... . امیدواریم مسلمانان با دانستن حقوق خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و فکر نکنند آنها مردمی درجه 2 هستند. من امیدوارم که این کتاب برای غیرمسلمانان هم جالب باشد، چرا که بخشی از حقوق مندرج در قوانین اتریش برای دیگر مذاهب نیز کاربرد دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha