جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

بروس ریدل مامور سابق سیا و یکی از مشاوران سابق اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: احتمال انقلاب در عربستان زیاد است و نظام بحرین در آستانه فروپاشی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حمزه الحسن معارض عربستانی در صفحه خود در سایت تویتر، توصیه های بروس ریدل پژوهشگر سیاست خارجی آمریکا در مرکز سیاست های خاور میانه "سابان" را خطاب به اوباما منتشر کرده است. این توصیه ها درباره اوضاع عربستان است و خلاصه آنها این است که امسال در عربستان احتمال انقلاب قوی است.

در توصیه های ریدل افسر سابق اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اوباما آمده است: آمریکا در عربستان گزینه ای به جز آل سعود ندارد و باید بر حکومت این کشور برای تسریع در امر اصلاحات فشار بیاورد.

وی اشاره کرده که موضع عربستان ضد اصلاحات در بحرین است و خاطر نشان کرده که استفاده از دین و درآمدهای کلان نفتی باعث شده خاندان حاکم عربستان اضطرابی نداشته باشند.

 

* سرنگونی نظام عربستان، ضربه ای دردناک برای آمریکا

وی در ادامه گفته: تغییرات انقلابی در عربستان یک فاجعه بزرگ علیه منافع آمریکا است و سرنگونی نظام عربستان ضربه ای دردناک برای نفوذ استراتژیک آمریکا در منطقه خواهد بود. و این خطر در مراحل بعدی سایر کشورهای خلیج فارس و اردن را نیز تهدید خواهد کرد.

ریدل به اوباما پیشنهاد داده اطلاعات کافی درباره بحران آینده عربستان به دست بیاورد تا بتواند از تاثیرات منفی آن بر بازار نفت جلوگیری کند.

ریدل تاکید کرده که اگر موج بیداری در عربستان آغاز شود به احتمال زیاد شبیه انقلاب در سایر کشورهای عربی خواهد بود و اکنون هم به مدت یک سال است که تظاهرات مسالمت آمیز و خشونت در منطقه نفت خیز آغاز شده. وی افزوده که شیعیان عربستان ده درصد ساکنان آن را تشکیل می¬دهند و آنها بودند که به رایانه های شرکت عربستانی آرامکو حمله کرده اند و اعتراضات سنی ها کمتر نگران کننده است.

* اعتراضات به شهرهای بزرگ عربستان کشیده می شود

این کارشناس مسائل سیاسی هشدار داده که اعتراضات عربستان ممکن است از شمال ریاض یا عسیر در مرز یمن آغاز شود و همانند یک توپ برفی به شهرهای بزرگ عربستان کشیده شود.

وی خاطر نشان کرده اگر ولیعهد عربستان سلمان بن عبدالعزیز یا عبدالله بن عبدالعزیز با وجود نگرانی ها و اختلاف ها بر سر جانشینی بمیرند، عربستان بیشتر در معرض انقلاب قرار خواهد گرفت.

 

* احتمال تجزیه عربستان

ریدل گفته ممکن است وحدت عربستان از بین برود و حجاز از قسمت های دیگر عربستان جدا شود و ممکن است شرق عربستان به دست شیعه و مرکز آن به دست جهادیون بیفتد.

وی گفته: اگر در عربستان انقلابی صورت گیرد پادشاهی های خلیج فارس سقوط خواهد کرد و اقلیت سنی در بحرین نخواهند توانست بدون تانک و اموال خاندان سعودی به کار خود ادامه دهند و قطر و کویت و امارات هم نمی¬توانند از خود در برابر نظام انقلابی عربستان حمایت کنند. فقط سلطان قابوس در عمان است که در صورت سرنگونی آل سعود ممکن است همچنان بر مسند حکومت باقی بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha