چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

رییس مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تفاوت نگاه غربی و اسلامی در زمینه هوش مصنوعی را مرتبط با هستی شناختی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، در نشست علمی« هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه اسلامی» که  امروز در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزارشد، گفت: در حوزه ساخت هوش مصنوعی سه پیش فرض وجود دارد؛ نخست آن که آیا رایانه می تواند اعمال انسانی انجام دهد؟ اگر پاسخ مثبت باشد که باید بله یا خیر آن را مهندس فن آور جواب دهند یک روایت ضعیف در این حوزه تولید می شود.

وی افزود: اگر فرض کنیم که جواب سوال اول مثبت باشد آیا به همان طریقی اعمال هوشمند را انجام می دهد که در انسان نیز شکل می گیرد؟اگر جواب مثبت باشد یک روایت قوی تر نسبت به اولی شکل می گیرد که در اینجا نیز پای روانشناسان به وسط کشیده می شود.

رییس مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تصریح کرد: روایت قوی تر در عرصه هوش مصنوعی است که اگر رایانه ها از اعمال هوشمندانه برخوردار باشند، پاسخ به این سوال نیز اگر مثبت باشد تقریر افراطی از هوش مصنوعی شکل می گیرد که در اینجا فلاسفه می توانند اظهار نظر کنند.

وی گفت: وقتی یک دانشمند هوش مصنوعی می گوید که یک ترموستات سه حالت عاطفی را درک می کند شاید در آینده انسان بتواند روبات هایی بسیار کاملتر از انسان شکل دهند که خطاهای انسانی را نیز نداشته باشد و در حقیقت بشر به دست خود موجوداتی را می سازد که شاید در آینده به دلیل همین درک بتوانند انسان واقعی را از زندگی خارج کنند و تفوق ذهنی بر بشر پیدا کنند.

حجت الاسلام  والمسلمین شهریاری، عنوان کرد: در این عرصه باید رابطه شناخت این پدیده را از دو منظر فلسفه غربی و اسلامی مورد توجه قرارداد؛ از دید فلسفه غربی در بخش فلسفه ذهن آخرین کسی که انسان دو ساحتی را مطرح کرد، «دکارت» بود و پس از آن در زمان «هیوم»تعریف انسانی تغییر پیدا کرد و او ساحت متافیزیکی را از انسان گرفت و او را در این دایره انسانی جسمی محصور کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: حتی در زمینه اعمال و رفتار نیز آنان گفتند که همه این عواطف و احساسات و ادراکات نفسانی در حقیقت حاصل کنش و واکنش های ذهنی و مغزی در انسان است و به طور کل متافیزیک و خدا از این معادله حذف شد؛ آنها ذهن را آنقدر محدود کردند که همه رفتارهای انسانی را حاصل جمع این کنش و واکنش ها تفسیر کردند؛ اگر چنین نظری را بپذیریم که امروزه نظریه غالب در تفکر غربی است، ساخت چنین انسانی که جای انسان را به تمامه بگیرد امکان پذیر است.

این مدرس حوزه، عنوان کرد: در دیدگاه فلسفه اسلامی، دیدگاه فرامادی نیز نقش آفرین است که همان نفخه الهی در کالبد بشریت را به نمایش می گذارد که نام آن را نفس می نهند؛ حال این سوال مطرح است که آیا می توان ربوتی ساخت که تمام ویژگی های انسانی را در خود جای داده باشد و اگر جواب مثبت بود می توان آن را به آستانه خلق و نفخه الهی رساند؟ وقتی در لقاح مصنوعی انسان می تواند ذکوریت واناثیت را با رحم خارجی ایجاد کند و آن را به آستانه ای برساند که بتواند آن را مبدل به انسان با جنسیت منتخب کند باید دید که آیا چنین اتفاقی در خصوص روبات ها نیز شکل می گیرد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین  شهریاری گفت: در بحث لقاح و همچین تنظیم جنسیب فرزند نیز همه کار را انسان انجام نمی دهد بلکه او تنها این اسپرم را در یک محیط با ترکیب تخمک به حدی می رساند که بتواند به امر خدا به یک نوزاد مبدل شود و در حقیقت مرحله آخرکه مرحله روحانی است از سوی خداوند انجام می شود؛ حالا می توان این سوال چالشی را در بحث فلسفه اسلامی مطرح کرد و از فلاسفه اسلامی پاسخ خواست .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha