دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 309523
۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

آیت‌الله نمازی گفت: حوزه، قرارگاه ضد دنیاطلبی و سلطه‌جویی است و انانیت در آن راه ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان در جمع طلاب حوزه علمیه استان بوشهر باب عظیم و نامتناهی علم را از نعمت‌های الهی دانست و افزود: ورود به دروازه مدینه‌العلم و مفتخر شدن به تحصیل در علوم حوزوی از عنایات پروردگار است که طلاب باید قدردان آن باشند.

وی هدف از تحصیل در حوزه را مهم دانست و تاکید کرد: حوزه قرارگاه ضد دنیا‌طلبی و سلطه‌جویی است و مکتبی است که افراد در آن به معنای صحیح و کامل تعلیم داده می‌شوند.

آیت‌الله نمازی تصریح  کرد: اساتید حوزه باید در این پایگاه توحیدی که پایگاه تعلیم تواضع است، فرمول‌ها و راهکارهای مناسب تربیتی را به طلاب آموزش دهند تا در لابلای هیاهو‌های دنیوی صراط مستقیم را گم نکنندو منتها الیه حرکت خود را خداوند سبحان بدانند.

امام جمعه کاشان رمز موفقیت طلاب را اخلاص در کارها و دوری از منیّت دانست و تاکید کرد: در دل طلبه نباید چیزی جز خدا و معرفت خدا باشد، حتی اگر به نیت معنوی‌ترین و فرهنگی‌ترین منصب ، مثل امامت جمعه درس  بخواند درست نیست، بلکه باید هدف صعود الی‌الله باشد.

اعتقادات فنداسیون معرفت بشری

وی با بیان این‌که خداوند در آیه نفر گروهی را  ملزم به هجرت و تفقه در دین می‌کند گفت: واژه فقه به معنای رایج در حوزه ثلث دین است که ازآن به فقه الاصغر تعبیر می‌شود و آن عبارتست از حلال و حرام که همه دین نیست.

آیت‌الله نمازی فقه الاکبر و فقه الاوسط را دو ثلث دیگر دین عنوان کرد و بیان داشت: فقه‌الاکبر همان اعتقادات است که به آن فقه القلب نیز می‌گویند و فنداسیون معرفت بشری است و فقه‌الاوسط احکام فضایل و رذایل اخلاقی است.

امام جمعه کاشان یادآور شد: آنچه باعث می‌شود تا یک طلبه فقیهی تمام عیار باشد، ورود در این سه بخش  است که متاسفانه امروز در حوزه‌های علمیه بیشتر بر روی علوم لفظی توجه می‌شود در حالی‌که اینها هدف نیست بلکه ابزار کار هستند و هدف اصلی معرفت الله و باورهای قلبی و معرفةالنفس است.

آیت‌الله نمازی خلوص در نیت و قصد قربت  در همه کارها را لازمه و رمز موفقیت طلاب دانست و تاکید کرد: اگر در دل چیزی غیر از خدا باشد در واقع انسان در قلب خود شرکت سهامی درست کرد که یکی از شرکا آن نیز خداوند است و در قیامت خدای سبحان نیز از پذیرفتن عملی که در آن شراکت باشد امتناع می‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه یکی از خلا‌ها و کمبودها در حوزه‌های علمیه عدم پرداختن کامل به مسایل معرفتی است گفت: انتظار می‌ رود  همه اساتید در حوزه قبل از تدریس، یک حدیث کوتاه اخلاقی را برای طلاب بخوانند زیرا اکتفا کردن به یک جلسه اخلاق در هفته فایده‌ای ندارد، بلکه باید همانند بزرگان دین و اساتید بزرگ لحظه به لحظه از شاگردان دستگیری نمود.

آیت‌الله نمازی یکی از بحران‌های به وجودآمده در دنیا را بحران معرفت عنوان کرد و گفت: انسان‌ها پس از طی راه‌های مختلف احساس کمبود و پوچی می‌کنند، بنابراین باید با تمسک به قرآن و معرفت امام زمان‌(عج) در رفع این بحران اهتمام داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha