جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 313064
۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

ظهر روز جمعه(دیروز)، شهر بغداد شاهد برپایی یکپارچه نماز جمعه میان شیعه و سنی بود و شخصیت های دینی و سیاسی و اجتماعی و جمع زیادی از مردم در آن شرکت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نیروهای امنیتی بغداد نیز برای پیشگری از هرگونه مزاحمت و ناامنی، تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده و از صبح روز جمعه از رفت و آمد خودروها و موتورها در بغداد جلوگیری کردند.

پیش از برگزاری این نماز که صدها مسلمان در آن شرکت داشتند، سید محمد الحیدری(روحانی شیعی) و شیخ خالد الملا(روحانی اهل سنت) در سخنان خود تاکید کردند که نماز یکپارچه یک برنامه همیشگی برای ایجاد محبت و همکاری و امنیت است و این اقدام همچون خاری در چشمان کسانی خواهد بود که به دنبال کشتار مردم و تجزیه عراق هستند.

* نماز یکپارچه در بغداد برای ترک طایفی گری

سید محمد الحیدری در خطبه خود اظهار داشت: امتی که دست بر ریسمان الهی دارد، باید به عدالت و نیکی پایبند باشد و از خون مسلمانان محافظت کند و ریختن خون مسلمانان توسط همدیگر را حرام بداند. تاریخ عراق هم با وجود تنوع مذهبی و قومی و دینی تا کنون شاهد چنین خشونت هایی نبوده و اتفاقات و کشتارهای این چند روزه نیز به خاطر ظهور تفکر تکفیری است که صاحبان آن تمام مذاهب اسلامی را کافر میدانند.

حیدری خطاب به زائرانی که قصد دارند به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام در بیست و پنجم ماه رجب به کاظمین مشرف شوند گفت: از شما میخواهم به سیره و روش امام کاظم علیه السلام پایبند بوده و از حمله به هر مسلمان پرهیز کنید و شعار برادری و وحدت میان شیعه و سنی و محکومیت ترور و طایفی گری و تکفیر سر دهید.

وی از علما خواست که در جامعه بین الملل و اسلامی بخواهند که اندیشه تکفیر را محکوم سازد چرا که این اندیشه با انفجار مساجد و بریدن سر انسان ها و نبش قبور موجب تخریب اسلام شده است. تنها کسی که از این درگیری ها سود میبرد رژیم صهیونیستی است که به دنبال ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی برای تامین امنیت خود است.

* تجلیل روحانی اهل سنت از موضع آیت الله العظمی سیستانی

شیخ خالد الملا رییس جمعیت علمای عراق ـ شاخه جنوب نیز در سخنان خود ضمن تجلیل از موضع گیری حضرت آیت الله سیستانی در برابر اوضاع کشور، از مردم عراق خواست برای جنگ با گروه های مسلح متحد شوند و از مسؤولان سیاسی نیز خواست فکری برای حل این بحران بکنند.

شیخ ملا تاکید کرد که هدف از برگزاری نماز یکپارچه، مبارزه با ترور و انفجار و افراد مسلح با همه اشکال آن میباشد. هدف ما این است که سلاح فقط در دست حکومت باشد که مسؤول حمایت از مردم و جامعه است. وی از مردم عراق خواست برای رویارویی با گروه های مسلح متحد شوند و وحدت و کرامت عراق را حفظ کنند.

لازم به ذکر است که این دومین نماز یکپارچه است که در بغداد برگزار میشود.

از سوی دیگر روز شنبه سران سیاسی عراق برای یافتن راه حل برون رفت از این بحران سیاسی و امنیتی عراق تشکیل جلسه میدهند. عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و نوری مالکی نخست وزیر و ایاد علاوی رییس لیست العراقیة و ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی و مقتدی صدر رهبر جریان صدر و اسامه النجیفی رییس شورای نمایندگان و صالح المطلک معاون نخست وزیر و نماینده کردستان در این نشست شرکت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha