دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: برقراری امنیت اجتماعی و اخلاقی برای بانوان و مردان جوان از فلسفه حجاب سرچشمه می‌گیرد، اگر پوشش برای بانوان نباشد و فرهنگ بدحجابی در جامعه رواج پیدا کند، امنیت اخلاقی و اجتماعی نیز برقرار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مجتهد شبستری امروز در دیدار جمعی از بانوان حوزوی، دانشگاهی، جامعه پزشکی و ادارات استان آذربایجان شرقی به مناسبت  روز ملی عفاف و حجاب با اشاره به اینکه عفاف به معنای حفظ انسان از انحرافات اخلاقی، جنسی و مالی است، اظهارداشت: عفت نفس به متانت طبع و عزت نفس برمی گردد که یکی از امهات فضایل است.

وی با اشاره به آیه 33سوره نور افزود: خودداری از انحرافات  جنسی و مال حرام، بالاترین عبادت است، عبادت تنها نماز و روزه نیست بلکه عفیف بودن مرد و زن نیز بالاترین عبادت است و مرد و زن عفیف فرشته‌ای از فرشتگان الهی هستند.

امام جمعه تبریز همچنین حجاب را به معنای پوشش دانسته و افزود: حجاب از ضروریات اسلام است و در معنای فقهی، عبارت است از اینکه بانوان سر و بدن خود را از نامحرم بپوشانند، ، تمام فقهای گذشته و مراجع تقلید فعلی هم حجاب را از ضروریات اسلام می دانند.

آیت الله مجتهدشبستری با بیان فلسفه حجاب تصریح کرد: برقراری امنیت اجتماعی و اخلاقی برای بانوان و مردان جوان از فلسفه حجاب سرچشمه می‌گیرد، اگر پوشش برای بانوان نباشد و فرهنگ بدحجابی در جامعه رواج پیدا کند، امنیت اخلاقی و اجتماعی نیز برقرار نخواهد شد و دلیل آن هم به گسترش سقط جنین و طلاق در غرب برمی‌گردد که متاسفانه، در جامعه ما نیز افزایش یافته است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: طلاق در جامعه ما در گذشته هشت درصد بود، اما اخیرا به هجده درصد رسیده است که این زنگ خطری برای جامعه است، البته طلاق در اسلام حرام نیست، اما باید به صورت نادر و یک درصد باشد و در صورت امکان از وقع آن پیش‌گیری کرد.

وی همچنین با اشاره به این که عفاف و حجاب حفظ کرامت زن است، ابراز داشت: برخی می‌گویند حجاب محدودیت است این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر بیشتر است و بانوان امروز در عرصه های مختلف در جامعه اسلامی ایران حضور فعال دارند.

امام جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر این که حجاب در فرهنگ ایرانی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی تلفیق حجاب در اسلام و فرهنگ ایرانی را تاب نیاورده است، اسلام هراسی و مبارزه با حجاب را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

آیت الله مجتهدشبستری افزود: استکبار می‌‌خواهد سیاست اندلس را همان طور که در ترکیه اجرا کرد، در ایران نیز به اجرابگذارد، هر چند امروز بیش از 50 درصد زنان ترکیه به حجاب بازگشته اند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به حادثه مسجدگوهرشاد در 21تیرماه سال 1314 عنوان کرد: در این حادثه، بیش از پنج هزار نفر که به نشانه اعتراض به کشف حجاب در مسجد، گوهرشاد تجمع کرده بودند، به توپ بسته شده و شهید شدند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اهمیت حجاب در وصیت نامه شهدای ما نیز مورد تاکید قرار گرفته است و از حجاب به عنوان یک سلاح یاد شده است.

*روشی بهتر از گشت ارشاد

امام جمعه تبریز بر ضرورت ترویج حجاب توسط زنان در جامعه تاکید کرده و افزود: هر یک از زنان باحجاب و متعهد با خود عهد ببندند که 3 یا 5 نفر از زنان بدحجاب را به رعایت حجاب تشویق کنند، این روش، بهتر از روش گشت ارشاد، نیروی انتظامی است، چرا که اثرکار فرهنگی که همراه با منطق، استدلال و گفتار ملایم است بیشتر است.

اجتماع بانوان تبریزی در حمایت از حجاب

بر پایه این گزارش جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی تبریز به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در دفتر امام جمعه این شهر گردهم آمدند و  با تاکید بر ضرورت اهمیت ترویج فرهن عفاف و حجاب خواستار همکاری رسانه‌ها و مراکز فرهنگی جهت تحقق این امر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha