پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

آیت‌الله قاسم: انفجارهای کنونی و هر نوع ترور از سوی حکومت را محکوم می‌کنیم... و سکوت در برابر ظالم خیانت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با تحلیل شرایط معارضان بحرینی گفت: اگر یک جریان معارض و مخالف اوضاع سیاسی را فرض کنیم، این جریان می‌تواند به یکی از سه شکل موجود باشد: مخالفت قلبی و ساکت که بازتاب خارجی ندارد، مخالفت آشکار و مسالمت آمیز و مخالفت آشکار مبتنی بر خشونت. ما با مخالفت و اعتراض خشونت آمیز مخالفیم و آن را محکوم می کنیم و همواره به پرهیز از خشونت دعوت کرده ایم. جنبش مردمی ما در بحرین، هیچگاه این نوع از مخالفت و اعتراض را برای خود برنگزیده است.

* سکوت در برابر ظلم، به منزله شراکت در آن است

وی ادامه داد: همواره از این جنبش خواسته شده که خود را به دور از خشونت نگاه دارد و از آغاز تا کنون مسالمت آمیز بوده و ما با قدرت از این جنبش می‌خواهیم که به این راه ادامه دهد و با وجود تمام سختی ها و دشواری ها از آن عدول نکند. دو نوع دیگر اعتراض باقی می‌ماند: اعتراض قلبی ساکت و اعتراض آشکار مسالمت آمیز قانونی و متمدن. نوع اول در واقع اعتراض نیست، بلکه یک واکنش و ناخوشایندی نفسانی داخلی از انحراف اوضاع است و نامیدن چنین حالتی به اعتراض از باب مجاز است نه حقیقت. چنین اعتراضی هیچ تاثیری ندارد مگر اینکه باعث می‌شود انسان در ظلم ظالمان سهیم و شریک نشود و به آن راضی نباشد.

رهبر شیعیان بحرین خاطر نشان کرد: اما اعتراض آشکار مسالمت آمیز، اعتراضی است که هم دین و هم تمام قوانین و عرف بین الملل آن را به رسمیت می‌شناسد و این با صرف نظر از برخوردهای خشونت آمیز با این اعتراض می‌باشد. چنین اعتراضی در واقع یک حق مسلم سیاسی است. در چنین اعتراضی، کسی که از اوضاع فاسد رنج می‌برد به ناچار برای اصلاح آن اقدام می‌کند؛ چرا که هیچکس در اعلام درد و رنج انسان رنجدیده، از خود او شایسته تر نیست و هیچکس در اعلام مظلومیت مظلوم بر خود مظلوم اولویت ندارد و شانه خالی کردن از چنین اعتراضی در واقع تسلیم شدن در برابر ظلم و فساد و قبول خواری و ذلت است.

وی افزود: ملت‌های مظلوم و رنجدیده بر این باورند که اگر مظلومیت خود را اعلام نکنند و دست به اعتراض مسالمت آمیز برای اصلاح اوضاع نزنند، این سکوت آنها چراغ سبزی برای ظلم است تا دامنه آن گسترده تر شود و چنین حالتی فاجعه دین و دنیا و موجب سقوط کشورها و تباهی ملت ها می‌شود. سکوت ملت ها در برابر ظلم، خیانت به امت ها، خیانت به بشریت و ملت ها است.

آیت الله عیسی قاسم گفت: هیچ انسان مسلمان و هیچ انسان با وجدان آزاد و هیچ انسان بی طرفی نمی‌تواند بپسندد که یک امت در برابر ظلم ظالم ساکت بنشیند. از آنجا که اعتراض مسالمت آمیز به فساد و انحراف حکومت ها یک حق سیاسی مورد قبول همگان است و با توجه به ضرورت اصلاح و ضرر فراوان بی توجهی به آن، ما بر ضرورت این اعتراض و استمرار آن به شرط مسالمت تاکید می‌کنیم و خواستار اجرای اصلاحات بر حق ملت هستیم.

* مخالف هرگونه خشونت و ترور هستیم

وی بیان داشت: در مقابل، ما با صراحت اعلام می‌کنیم که با هرگونه خشونت و ترور مخالف هستیم، چه حکومت دست به خشونت بزند و چه نزند. ما از آحاد ملت می‌خواهیم که از خشونت و ترور پرهیز کنند و به مسالمت در جنبش خود ملتزم باشند. ما اقدام به ترور و خشونت توسط حکومت را محکوم می‌کنیم، خشونتی که حکومت بسیار مرتکب آن شده و همچنان نیز ادامه دارد و به تایید نهادهای مختلف از جمله کمیته حقیقت یاب ـ تشکیل شده توسط دولت ـ و مؤسسات حقوقی و محافل بین المللی رسیده است. ما هرگونه خشونت و ترور را حتی از سوی مردم یا هرکدام از افراد ملت از هر گرایشی محکوم می‌کنیم. البته این بدان معنا نیست که ما ادعای ارتکاب خشونت توسط مردم را تایید می‌کنیم، زیرا روشن شده که بسیاری از این ادعاها باطل و بی اساس است. امری که باطل بودن این ادعاها را تایید میکند وارونه کردن حقایق توسط مسؤولان و رسانه ها است. به عنوان مثال در مورد خود بنده بسیار پیش آمده که مطلبی را گفته یا نوشته ام و روز بعد می‌بینم خلاف آن را به من نسبت می‌دهند. حال چگونه انتظار دارید سخنان شما مسؤولان را باور کنم؟

رهبر شیعیان بحرین گفت: ما همان طور که خشونت و ترور را از هر طرف محکوم می‌کنیم، همچنین ایجاد مزاحمت و محدودیت برای جنبش مسالمت آمیز مردمی و مجازات شرکت کنندگان در این اعتراض ها و سرکوب آنها را محکوم میکنیم که این نیز یکی از جنایات سیاسی ظالمانه حکومت ها علیه مردم می‌باشد.

* علت تهدید چهره های موجه چیست؟

وی ابراز داشت: امری که هر انسان با انصاف و آزاده ای  باید آن را محکوم کند، تهدید مردم و وعده به مجازات و زندان و اخراج از کشور و تهدید به قتل برای جلوگیری از آزادی بیان و درخواست اصلاحات و حقوق مشروع است.امثال شیخ علی سلمان با چه توجیهی سزاوار این همه تهدید و انبوه حملات هستند در حالی که هرگاه دعوت به راهپیمایی و اعتراض کردند، بر مسالمت آمیز بودن آن و پرهیز از خشونت و رعایت وحدت ملی و مصالح کشور و شهروندان هم تاکید کرده اند. آیا چنین شخصی باید تهدید شود؟ آیا این ظلم نیست؟

* نسبت دروغ رسانه های حکومتی به آیت الله قاسم

رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: اگر هدف اجری حق بود و قانونی عادلانه بود و به تمام شهروندان به یک دیده و با مساوات نگاه می‌شد و همه در برابر قانون یکسان بودند، این حملات بیرحمانه و ترور رسانه ای علیه این شخصیت های حقیقت جو و قانونگرا و متمدن و منضبط انجام نمیشد و حکومت می‌بایست تمام صداهای تهدید کننده این افراد را ساکت میکرد و می‌باید این تهدید کنندگان مورد مجازات قانونی قرار می‌گرفتند. در پایان تمامی انفجارها را از سوی هر گروهی که باشد محکوم می‌کنیم و مخالفت خود را با هر نوع خشونت و ترور توسط حکومت یا مردم اعلام میکنیم. از تمام کسانی که روزنامه های روز گذشته را مطالعه کرده و از نسبت دروغ آنها به من مبنی بر دعوت به خشونت در سخنرانی تکریم از خانواده های شهدا در شهر سار مطلع شده اند می‌خواهم سخنان من در آن جلسه را با نسبت های روزنامه ها مقایسه کند تا دروغ آنها روشن شود و حق از باطل معلوم گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha