شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

باید به این درک برسیم که بلاها و مصیبت هایی که بر ما انسان ها نازل می شود، امتحان الهی است؛ چرا که اگر این سختی ها نباشد، روح ما تکامل پیدا نکرده و وجودمان به نور معرفت روشن نمی شود.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، جمعه شب در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در ماه مبارک رمضان، در دفتر مقام معظم رهبری، در قم، اظهار داشت: گاهی ممکن است کسانی فکر کنند که خدا باید امتیازاتی را برای مؤمنان قائل شود که این تفکر ناشی از ایمان ضعیف است، چرا که هر کجا شک وارد شد، ناشی از جهل ماست.

ایشان با بیان این که باید بدانیم هر چه خدا مقرر فرموده، بهترین است، گفت: باید به این درک برسیم که بلاها و مصیبت هایی که بر ما انسان ها نازل می شود، امتحان الهی است؛ چرا که اگر این سختی ها نباشد، روح ما تکامل پیدا نکرده و وجودمان به نور معرفت روشن نمی شود.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که تکامل انسان بدون بلا امکان پذیر نیست، به فرازی از زیارت عاشورا اشاره کرد و ابراز داشت: اگر در زیارت عاشورا امام حسین(ع) می فرمایند "عاشورا یک مصیبت بزرگ است" اما بلافاصله پس از این جمله سجده شکر به جا می آورند و خداوند را به خاطر این مصیبت بزرگ شکر می کند.

تاکید بر اهتمام به خواندن زیارت عاشورا

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: اگر ما یک زیارت عاشورا را با معرفت بخوانیم، به اندازه هزار سال عبادت کرده ایم.

ایشان خاطرنشان کرد: شدت بلاهای دنیوی متوجه پیامبران، امامان و هر که به آن ها نزدیک باشد است و چه بسا بسیاری از انسان ها نعمت بودن این بلاها را درک نکنند و ندانند که که این ها امتحاناتی الهی برای رسیدن به درجات والای انسانی است و شاید این انسان ها از نحوه امتحان الهی هم آگاه نشوند.

دقت نظر آیت الله العظمی بهجت(ره)

رییس موسسه امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود با اشاره به سیر سلوک مرحوم آیت الله العظمی بهجت، به بیان خاطره ای از ایشان پرداخت و گفت: حدود 8 سال قبل از پیروزی انقلاب و در جریان مبارزات، از قم فرار کرده بودیم و حتی خانواده مان هم نمی دانستند، کجا هستیم؛ عده ای از بزرگان هم با ما بودند. در همان زمان که ما در حال فرار به سر می بردیم، مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) یک کیسه برنج به همراه 25 تومان پول آن زمان را به آقازاده شان علی آقا داده بودند که به منزل ما بدهند؛ آیت الله العظمی بهجت(ره) همسرشان را به همراه آقازاده شان به سمت منزل ما فرستادند. علی آقا کیسه برنج را به درب منزل آورده بودند و به سر کوچه رفتند و بعد همسر آیت الله العظمی بهجت(ره) کیسه برنج و 25 تومان پول را به همسر بنده تحویل دادند؛ وقتی هم که آب ها از آسیاب افتاد و من از سفر برگشتم و به قم آمدم، تعجب کردم که چرا مرحوم آیت الله العظمی بهجت، همسرشان را زحمت داده و می توانستند آقازاده شان را به تنهایی راهی کنند که امانتی را به منزل ما بدهند؛ مدت ها به این موضوع فکر می کردم و متوجه شدم که ایشان با این کار چند مستحب را انجام داده اند. اول این که وقتی شوهر یک خانم در مسافرت است، رفتن مرد نامحرم بر در خانه آن زن کراهت دارد و آیت الله العظمی بهجت(ره) به این دلیل همسرشان را فرستادند. این نشان می دهد آن هایی که دل شان با خداست، خیلی دقت می کنند هرکه در همه کارها رضایت خدا باشد.

لزوم الگو گیری از سیره ائمه و علما

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: باید سعی کنیم از سیره پیامبر(ص)، امامان معصوم(ع) و علماء تبعیت کرده و الگو بگیریم؛ اگر همه ما به این موضوع مقید باشیم، شیطان نمی تواند ما را فریب دهد و دقت می کنیم تا آگاهانه و یا نا آگاهانه به گناه کشیده نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha