دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

مدیر مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم، عید فطر را جشن بازگشت به فطرت پاک و اصل خویشتن انسان توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که عید فطر، عید بازگشت به فطرت راستین آدمی است، گفت: واژه عید از ریشه عود به‌معنای بازگشت است؛ هنگام عید، انسان به‌خود بازگشت می‌کند و در نتیجه این بازگشت به ‌خود به خداوند هم بازمی‌گردد.

وی افزود: اساساً در اسلام دو عید وجود دارد که مورد اتفاق همه مسلمانان است: عید قربان و عید فطر. وقتی این دو عید را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو مسبوق به یک دوره بندگی خداوند است و انسان در این دو روز بزرگ، جشن بازگشت به فطرت خود و خدا را برگزار می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ماه مبارک رمضان فرصتی برای حرکت به سوی اصل خویشتن می باشد، ابراز داشت: بازگشت به خویشتن، به معنای بازگشت به حقیقت ربانی است؛ در واقع این بازگشت به‌خود که با سیر و سلوک ویژه‌ای انجام می‌شود، پیوند نزدیکی با بازگشت به خداوند پیدا می‌کند، لذا ما پس از سپری شدن ماه رمضان در روز عید فطر، این بازگشت نورانی و مقدس را جشن می گیریم.

وی یادآور شد: به تعبیر قرآن کریم کسی که به سوی خدا بازگشت داشته باشد ، دارای حیات طیبه می شود و سبک زندگی او نورانی و الهی می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی همچنین گفت: از حیث روانشناسی هنگام عید فطر، مومنان پس از یک‌ماه سپری کردن آزمون‌های سخت، به‌دستاوردهایی می‌رسند که به لحاظ روانی منشأ آرامش درونی در فرد می‌شود و این آرامش او را در رسیدن به مقام قرب پروردگار بسیار یاری می نماید.

مدیر مرکز تخصصی اخلاق حوزه در خاتمه بیان داشت: بکوشیم در پایان ماه مبارک رمضان، دستاوردهای معنوی ارزشمندی که به دست آورده ایم را کماکان در وجود خود نگه داریم، تا این برکات و الطاف خداوندی همواره در زندگی‌مان تداوم داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha