پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت‌الاسلام اسکندری کربلا

حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري نماينده بعثه‌ مقام‌ معظم رهبري در عراق با حضور در جمع صميمي طلاب و استادان مدرسه علميه امام خميني كربلا، در خصوص اهميت تقوا در زندگي طلاب و مبلغان ديني سخنراني كرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه حج، كربلاي معلا، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با اشاره به اينكه خداوند متعال راه سعادت دنيا و آخرت را در رعايت تقوا قرار داده است گفت: رعايت تقوا در زندگي روحانيون و عالمان دين تاكيد بيشتري نسبت به ساير اقشار جامعه شده است. همچنانكه در قرآن كريم آمده است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يعلمكم الله» مفهوم اين آيه مباركه اين است كه اگر بخواهيم حقيقت علم را بفهميم و به اعماق آن برسيم، بايد تقوا پيشه كنيم تا خداي متعال آن علوم الهي را به قلب ما الهام كند.

نماينده بعثه در عراق ادامه داد: البته يادگيري صرف، نحو، منطق، فقه، تفسير، تاريخ و ساير علومي كه در حوزه‌هاي علميه تدريس مي‌شود ضرروي است و بايد با كوشش‌هاي فراوان علمي به به تمام زواياي علوم مورد نياز مسلط شويم اما در تمام اين مراحل به ياد داشته باشيم كه روح علم، رعايت تقواست.

وي با تاكيد بر اينكه چهره اي ماندگار علمي در طول تاريخ افراد معدود و محدودي بوده اند گفت: در طول تاريخ هزاران نفر طلبه بوده اند و تلاش علمي كرده اند اما از بين اين هزاران هزاران نفر كه در همين مدارس ديني تحصيل كرده اند، نام بعضي از آنها در تاريخ ثبت شده است. شيخ مفيدها، علامه حلي‌ها و ساير بزرگان كه هركدام تلاش‌هاي فوق العاده شبانه روزي علمي داشتند و تمام وقت خود را براي كسب علم گذاشتند، در كنار تلاش علمي، تقواي الهي پيشه كردند كه همين امر، آنها را ماندگار كرده است.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري خاطر نشان كرد: هركدام از ما كه بخواهيم موفق شويم بايد تلاش فراوان علمي داشته باشيم و از آسايش ظاهري صرف نظر كنيم و در كنار آن شديدا تقواي الهي را رعايت كنيم تا موفق شويم.

وي با اشاره به آيه و َمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ گفت: تقواي الهي، گره گشايي در زندگي را به دنبال دارد. واژه «رزق» كه در آيه شريف آمده، رزق مادي و معنوي را شامل مي‌شود. اگر تقوا پيشه كنيم خداي متعال رزق مادي و معنوي را براي ما مي‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري با اشاره به آيه ان اكرمكم عندالله اتقيكم، بهترين معيار براي برتري افراد را تقوا ذكر كرد و گفت: با توجه به اينكه جامعه بايد اداره شود، خداي حكيم استعدادهاي گوناگوني به افراد عنايت كرده است و با توجه به اين استعدادها و توانمندي ها، جايگاه‌هاي مختلف جامعه شكل ميگيرد و هركس در جامعه يك جايگاهي دارد اما اين جايگاه ها، معيار برتري افراد نيست چه بسا يك كشاورز يا يك طلبه مبتدي بالاترين جايگاه را در عرش الهي داشته باشد زيرا معيار در برتري افراد، تقواست.

وي خاطر نشان كرد: البته اصل بر اين است كه افراد عالم، صالح و باتقوا، مديريت و اداره جامعه را برعهده بگيرند اما اگر اين اتفاق نيفتاد، ساير كساني كه به اين مسئوليت رسيدند، دليل بر برتري آنها نيست.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با بيان اينكه قرآن، راه زندگي را براي ما بيان كرده است گفت: البته قرآن نياز به تفسير دارد و مفسر قرآن، ائمه عليهم السلام هستند. يكي از كتبي كه قرآن را تفسير كرده است، كلام نوراني اميرالمومنين در نهج البلاغه است. ما بايد در كنار انس با قرآن، با نهج البلاغه هم انس بگيريم و فرصتي را براي مطالعه نهج البلاغه اختصاص دهيم.

وي ابراز خرسندي از تشكيل درس نهج البلاغه در مدرسه علميه امام خميني كربلا ابراز داشت: علاوه بر كلاس‌هاي رسمي، خود طلاب نيز ساعات خاصي را به مطالعه نهج البلاغه اختصاص دهند. نهج البلاغه روح را جلا مي‌دهد و فكر را نوراني مي‌كند.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري خطبه متقين در نهج البلاغه را مورد اشاره قرار داد و بيان داشت: در اين خطبه بيش از ۱۰۰ صفت براي متقين بيان شده است كه شايسته است اين خطبه را بارها و بارها بخوانيم و اين شاخصه‌هاي تقوا را در وجود خودمان بسنجيم و تلاش كنيم فاصله مان را با اين شاخص‌ها جبران كنيم.

وي خطاب به طلاب جوان حاضر در جلسه گفت: در دوره جواني، شاكلهٔ علمي و روحي و معنوي و شخصيت افراد شكل مي‌گيرد. شما از اين فرصت براي بهره گيري از سخنان گهربار اميرالمومنين نهايت استفاده را ببريد.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق، به نخستين صفت متقين در خطبه مزبور در نهج البلاغه اشاره و تصريح كرد: حضرت علي فرمايند كه سخن گفتن اهل تقوا از روي حكمت است؛ زبان، هم ميتواند راه سعادت انسان و بشريت را فراهم كند هم ميتواند راه ضلالت و گمراهي را براي خود و جامعه فراهم كند. اگر انسان زبان را حكيمانه حركت دهد، آينده او در دنيا و آخرت تضمين شده است. بيشترين گناهات كبيره و گناهاني كه خداي متعال وعده عذاب داده است، از زبان ناشي مي‌شود. زبان، مهمترين عامل در زندگي انسان است كه با رعايت تقوا بايد از آن مراقبت كنيم.

وي افزود: ما بايد از روي علم و آگاهي و شناخت صحيح سخن بگوييم. نسبت به هر چيزي كه به گوشمان مي‌رسد تامل كنيم و هرمقدار در اين زمينه بيشتر مراقبت و توجه داشته باشيم، درجه تقواي ما نيز بيشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري دومين خصوصيت ذكر شده در خطبه متقين را تواضع برشمرد و اظهار داشت: كسي كه بار واقعي علمي داشته باشد، متواضع است و كسي كه بار علمي كم داشته باشد، متكبر است. رمز توفيق ما در طلبگي تواضع است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha