جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یی

جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد تا از طریق همکاری با مقر مقدس و اجرای طرحی مشتمل بر بازگشت همه فلسطینیان به موطن اصلی خویش در سرزمینهای اشغالی و برگزاری یک همه پرسی با مشارکت تمامی فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تصمیم گیری در مورد نظام آینده خود، آرامش به منطقه بازگرداننده شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، روزنامه و وب سایت لااستمپا (سومین روزنامه پر تیراژ ایتالیا) در مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین محمدطاهر ربانی سفیر ایران در واتیکان که به مناسبت نخستین سالگرد انتخاب پاپ جدید انجام شده، پرسش هایی را درباره مطرح کرده است.

اَندرِآ تُونیئلّی، واتیکان شناس سرشناس کاتولیک و سردبیر بخش واتیکان اینسایدر روزنامه و وب سایت لااستمپا که با جناب سفیر گفت و گو کرده و عکسی از مراسم مسیحیان ایران را برای خبر خود انتخاب کرده، در طلیعه این مصاحبه آقای ربانی را یکی از اولین دیپلماتهایی معرفی میکند که استوارنامه خود را به پاپ جدید تقدیم کرده است.

سفیر ایران در واتیکان در این مصاحبه با بیان اینکه رهبران دینی طبیبان روحی مردم هستند که با اجرای تعالیم آسمانی و معنویت خود، مردم را از دغدغه های روحی و اجتماعی نجات می بخشند و به آنان آرامش می دهند گفت: مردم از کشتار و خشونت و هرج و مرج طلبی تروریستها و تکفیریها ناخشنود هستند.

* به جای جنگ در اوکراین به وضعیت سوریه نگاه شود

وی ادامه داد: اکنون بیش از 3 سال است که از بحران خانمانسوز جنگ داخلی در سوریه می گذرد و تا کنون 140 هزار نفر از مردم این کشور کشته شده اند و بسیاری از اماکن تاریخی و مذهبی و عبادتگاهها ویران و نابود شده اند. و به جای آن آوارگی و حوادث تلخ ناشی از ناامنی و خشونت نصیب مردم مظلوم این کشور شده است. سئوال این است که سازمانهای بین المللی در قبال توقف این خشونتها تا کنون چه اقدامی کرده اند؟ آیا وقت آن نرسیده است که کشورهای بزرگ به جای راه اندازی جنگ دیگری در شبه جزیره کریمه و اوکراین به وضعیت اسفبار مردم سوریه در خاورمیانه نگاه کنند؟ آیا دوباره در فکر و تدارک جنگ دیگری در منطقه دریای سیاه هستند؟ امیدوارم پاپ فرانسیس با فراخوان قدرتهای بزرگ از آنان بخواهند تا به خشونتها و این جنگ بی حاصل در سوریه پایان دهند.

* نظر سفیر ایران درباره سفر پاپ به سرزمین های اشغالی

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در پاسخ به سوال اَندرِآ تُونیئلّی درباره سفر پیش رو پاپ به اردن، فلسطین و سرزمینهای اشغالی و نقش این سفر در راستای صلح و گفتگو میان مسلمانان و مسیحیان گفت:گفتگوی بین ادیان سالهاست که در میان دانشمندان مسلمان و مسیحی وجود دارد. و به عنوان نمونه نهمین دور گفتگوهای دینی بین ایران و واتیکان در سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: آنچه که سوابق تاریخی نشان می دهد سفر عالیجنابان پاپ به سرزمین مقدس در قالب رسمی از سال 2000 میلادی از دوره پاپ ژان پل دوم مرسوم و در دستورکار قرار گرفته است. در سال 2009 نیز پاپ بندیکت شانزدهم به طور رسمی به کشورهای منطقه از جمله سرزمینهای اشغالی سفر کرده است.

* قدرتها از موقعیت واتیکان سوء استفاده نکنند

سفیر ایران در واتیکان گفت: بی تردید رسالت رهبران دینی ایجاب می کند که از نزدیک صدای مردم را بشنوند و از درد و رنج و آلام آنان با خبر باشند. اینگونه سفرها با هدف ترویج صلح و ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه صورت می پذیرد که در نوع خود تلاش مثبتی است. البته با این شرط که مقامات و سران کشورهای منطقه به دنبال سوء استفاده از جایگاه و  موقعیت واتیکان و شخص عالیجناب پاپ برای مشروعیت بخشیدن به رفتارهای سئوال برانگیز خود نباشند. و اگر با این نیت از اینگونه سفرها سوء استفاده سیاسی نمایند مشکل همچنان باقی مانده و برای رفاه حال ملتها و تحقق صلح واقعی سودی نخواهد داشت.

* ایران آماده همکاری با واتیکان برای صلح در فلسطین است

وی ادامه داد: من اینجا تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد تا از طریق همکاری با مقر مقدس و اجرای طرحی مشتمل بر بازگشت همه فلسطینیان به موطن اصلی خویش در سرزمینهای اشغالی و برگزاری یک همه پرسی با مشارکت تمامی فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تصمیم گیری در مورد نظام آینده خود، آرامش به منطقه بازگرداننده شود.

* چرا روابط بین ایران و واتیکان اهمیت دارد؟

سفیر ایران در واتیکان در پاسخ به سوال دیگری درباره مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و مقر مقدس گفت:واتیکان از دیر باز دارای جایگاه و حائز اهمیتی خاص در سیاست خارجی ایران بوده است، به گونه ای که می توان روابط دو کشور را رابطه ای سنتی و دیرینه بر مبنای ارزشهای دینی و فارغ از ملاحظات سیاسی توصیف کرد.مقر مقدس و جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان دو نظام دینی الهام گرفته از تعالیم معنوی مشترک میان ادیان توحیدی می باشند، و بر این اساس می توان بستر لازم جهت تعاون و تحرک در روابط ئوجانبه را فراهم ساخت.موضع واتیکان در قبال ایران در مقایسه با سایر کشورهای غربی تا کنون از تعادل نسبی برخوردار بوده و حتی در برخی موارد مؤید مواضع اصولی کشورمان بوده است.

* عوامل موثر بر سیاست خارجی واتیکان در قبال ایران

وی افزود: رویکرد اعتدال و تساهل جمهوری اسلامی ایران نسبت به رعایت حقوق اقلیتهای دینی بویژه مسیحیان، بهره گیری از نفوذ ایران در منطقه در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه ای برای حفاظت از حقوق مسیحیان، پیشبرد رویکرد صلح طلبی پاپ فرانسیس در تعامل با رویکرد جدید حاکم بر سیاست خارجی ایران یعنی تقویت ائتلاف جهانی علیه خشونت و افراط گرائی و افزایش نزدیکی اسلام و مسیحیت از طریق نزدیک شدن گفتمانی با یکی از مهمترین مذاهب اسلامی یعنی شیعه، از اهم عوامل موثر بر سیاست خارجی واتیکان در قبال ایران می باشد.

* پاپ می تواند از نفوذ معنوی در زمینه تحقق صلح استفاده کند

حجت الاسلام والمسلمین ربانی درباره اینکه پاپ و دستگاه دیپلماسی مقر مقدس، چه نقشی می توانند در این زمان به نفع صلح،  ایفا نمایند؟ گفت: واتیکان با مدیریت و هدایت تشکیلات منسجم دینی و مذهبی کلیسای جهانی کاتولیک که بیش از یک میلیارد پیرو کاتولیک در سطح جهانی دارد، بالطبع از ظرفیت بالای تاثیرگذاری معنوی و اجتماعی بر افکار عمومی دنیا برخوردار است. همچنین واتیکان با بیش از 181 کشور جهان روابط سیاسی دارد و در 33 سازمان بین المللی و منطقه ای حضور دارد. این موقعیت، نفوذ سیاسی و دیپلماتیک خوبی برای مقر مقدس در جامعه بین المللی به ویژه نزد کشورهای دارای اکثریت جمعیت مسیحی و نهادهای بین المللی فراهم می سازد.

وی خاطر نشان کرد: پاپ در مقام رهبر جهانی مسیحیت کاتولیک دارای نفوذ معنوی بسیاری است و می تواند با برخورداری از این نفوذ قدرتمند خود در صحنه جهانی دگرگونی و تحول مهمی ایجاد کند. صلح طلبی و عدالت خواهی با ذات او در آمیخته است. او تلاش می کند از تمام ظرفیتها و نفوذ کلیساها و اماکن مذهبی و شخصیتهای دینی و سیاسی متنفذ دینی و سیاسی برای تحقق صلح جهانی و رفع محرومیتها و آثار فقر و پریشانی از جوامع استفاده کند. اکنون که برخی مناطق جهان چون خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، حوزه دریای سیاه دچار بحران و التهاب اجتماعی و سیاسی است، امیدوارم ایشان همچون قضیه سوریه به نقش آفرینی خود تداوم دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha