جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی سفیر سابق ایران در واتیکان

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی سفیر سابق ایران در واتیکان گفت: سفر رسمی رهبر کاتولیک های جهان به عراق در نوع خود تاریخی، سرنوشت ساز و برای ملت و دولت عراق مهم و تأثیر گزار خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد طاهر ربانی سفیر سابق ایران در واتیکان به مناسبت سفر پاپ به عراق در یادداشتی نوشت:

 * نخستین سفر رسمی رهبرکاتولیک های جهان در نیمه اسفندماه به عراق درنوع خود تاریخی، سرنوشت ساز و برای ملت و دولت عراق بویژه اقلیتهای دینی ومذهبی آن کشور مهم و تأثیرگزار خواهد بود.

*افزون برآن درصورت تحقق دیدار پاپ فرانسیس با حضرت آیت الله سیستانی که درنوع خود بدیع و کم نظیر است، درصحنه بین المللی نیز از اهمیت  خاصی برخوردار است، این دیدار میتواند نگرانیهای حاصل از تبلیغات سوء و فتنه انگیزی دشمنان اسلام و مسیحیت را کمرنگ ونقش برآب کند.

*از سوی دیگر باتوجه به مناسبات خوب دو کشور، پاپ مترصد فرصتی است تا ضمن دیدار از سرزمین کهن و باستانی بین النهرین و با تاکید بربازگشت آوارگان مسیحی به عراق تلاش زیادی دارد تا با بازسازی کلیساها و اماکن عبادی آنان، ازمواضع حکیمانه و حمایتهای انسان دوستانه آیت الله سیستانی که در دفاع از شهروندان مسیحی و اقلیتهای آسیب دیده عراقی، حمایت ویژه کردند، ازمعظم له بنحوی شایسته تشکر و قدردانی نماید.

*ده سال پیش برخی تحلیلگران غربی ازجمله خانم رایس وزیر خارجه وقت آمریکا پیش بینی کرده بود که دنیا درانتظار تحولات جدید و درد زایمان خاورمیانه است و در واقع با این نظریه در انتظار  مولودجدیدی بنام داعیان "خلافت اسلامی داعش "درعراق وسوریه بودند. آن روزها با این پیش بینی خطرناک، مردم دنیا شاهد سقوط بسیاری از شهرهای مهم و قتل و غارت مردم بودند، حتی بغداد و اربیل نیز در آستانه سقوط قرار گرفته بودو جمهوری اسلامی ایران باشنیدن صدای استغاثه مردم و مسؤلان به ندای آنان پاسخ مثبت داد ، و دست لطف خداوند شامل حال ملتهای منطقه شد و با هدایت رهبر معظم انقلاب سردار رشیدحاج قاسم سلیمانی مأموریت یافت تا آتش این فتنه راخاموش کند و خاکسترش را بر باد دهد .

*درسال ٩٦سردارشهید در نامه ای به مقام معظم رهبری با اعلام آزادسازی بوکمال، بطوررسمی پایان داعش را در منطقه خبرداده بود .

*با پایان یافتن داعش اهداف آمریکا و متحدینش ازجمله رژیم صهیونیستی درمنطقه باشکست مواجه شد، و دشمنان برای جبران این شکست باترور فرماندهان عالی حشدالشعبی وسپاه قدس دست به عملیات بزدلانه و خطرناکی زدند و در نتیجه بیش از گذشته موردخشم و نفرت مردم منطقه قرارگرفتند.

*سرزمین عراق درطول تاریخ لحظه ای آرامش وامنیت رابه خودندیده است و همواره به دلیل برخورداری از ثروت فراوان بامشکلات عدیده امنیتی، سیاسی ومعیشتی مواجه بوده ، چه در دوران استعمارپیر انگلیس وچه در دوران حاکمیت پادشاهی وحزب پلید بعث، این مرجعیت شیعه بود که آنهارا از اشغال واسارت بیگانگان نجات بخشیده و آیت الله سیستانی برای حفظ وتمامیت ارضی عراق  نقش محوری و برجسته ای را ایفا نمودند و همانند پدری دلسوز و مهربان، غمخوار رنج وآلام مردم عراق بودند و باتوکل به خدای لایزال با"فتوای تاریخی جهادکفایی" وحمایت مستشاری جمهوری اسلامی، دست پلید گروهکهای مزدور را با جانفشانی ارتش و نیروهای حشدالشعبی و مدافعان حرم، از سرزمین عراق و مرزهای آن قطع وکوتاه کردند.

*بطور کلی دیدار پاپ با مرجعیت عظیم الشأن شیعه حقیقت مهمی  رابرجهانیان ثابت وآشکار خواهدکرد که رهبران دینی ما برخلاف سایر رهبران ادیان و مکاتب توحیدی که معمولاً چشمان خود را به روی جنایات حاکمان زر وزور وتزویر می بندند و در مقابل تجاوزبه حریم ستمدیدگان ونوامیس مردم سکوت پیشه میکنند؛ این نهاد پر افتخار مرجعیت شیعه است که درمقاطع حساس وبهنگام بروز خطرات ناشی از تهاجم دشمنان داخلی و خارجی در صف مقدّم جهاد وشهادت، ملجأ و ملاذ محرومان و اقلیتهای دینی و مذهبی بشمار میروند و در غم و شادی آنان شریک اند و درمقابله با تروریستها و عوامل خون آشام آنان، بدون هیچ مسامحه ای از حدود و ثغور مرزهای اسلامی وحقوق مردم و نوامیس آنان دفاع می‌کنند.

*یکی ازویژگیهای پاپ فعلی، برخلاف اسلاف گذشته اش دوری ازتجملات و تشریفات سلطنتی دربار واتیکان است، این دیدار  سبب خواهد شد تا پاپ آرژانتینی از نزدیک شاهد خانه محقر، خط مشی زاهدانه و زندگی ساده آیت الله ورمز و راز محبوبیت معظم له در قلوب مردم عراق باشد، که چگونه یک فقیه روشن ضمیر و آگاه توانست با تمسّک به معنویت وسیره مرضیه حضرت مسیح و پیامبر عظیم الشأن اسلام صلوات الله علیهم اجمعین تمام همت خود را مصروف خدمت خالصانه به مردم عراق و مسلمانان جهان کند.

* باتوجه به جایگاه حوزه علمیه نجف و ظرفیت والای مرجعیت شیعه، امید میرود دولت عراق درپرتو رسالت تاریخی خود بتوانداز این فرصت برای دفاع از حقوق قاطبه ملت عراق و در راستای تأمین امنیت پایدار و تقویت گفتگوهای بین الادیانی درمنطقه گام بردارد و پاپ را ترغیب کند تا در پرتوت عالیم انبیاء عظام با دفاع از ارزشهای توحیدی و انقلابی، مدافع انسانهای آزاده و حق طلب، به منظور رهایی آنان از بند و اسارت مستکبران عالم باشند.   

* ازدولت میزبان انتظارمیرود درصورت عزیمت پاپ به نجف اشرف تمهیداتی فراهم آورند تاآنجناب، مفتخر به زیارت حرم مطّهر و بارگاه قدسی مولای متقیان امام علی علیه السلام شوند تا شکوه اخلاق ومعنویت وفریادعدالتخواهانه آن امام همام رابرای کاهش آلام و رنج وشکنج بشری به ارمغان آورند و منادی گفتمان صلح وعدالت درپهنه گیتی باشند.
بمنّه وکرمه إنشاء الله......

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    حاج آقای ربانی عزیز در دوران شما علما و روحانیونی از ایزان به واتیکان رفتند. ایا این امکان وجود نداشت که در دوران مسئولیت خود از ایشان برای سفر به ایران دعوت کنید؟
    • العبد IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      ظاهرا در سفر پاپ به عراق، سفارت واتیکان در عراق فعال بوده نه اینکه عراق و حوزه نجف دعوت کرده باشند
  • علی IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    درود بر جناب ربانی عزیز.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    سران مسیحیت کنونی همتی جز دعوت مظلومان به سازش با ستمگران دارند ؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 0
    «این دیدار میتواند نگرانیهای حاصل از تبلیغات سوء و فتنه انگیزی دشمنان اسلام و مسیحیت را کمرنگ ونقش برآب کند.» اساسا کافر مادامی که کافر است ، از مسلمان راضی نخواهد شد ، «لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم» بنا بر این تلاش اگر منجر به اسلام آوردن و گرایش به دین حق گردد ، فبها و نعمت ، و الا خوش خیالیها خلاف گزارش صریح قرآن و علاوه بر آن تجربه گذشته است . اگر به فرض مخاطب آیه را تنها پیامبر صلی الله علبه و آله بدانیم ، باز به طریق اولی از دیگر مسلمانان راضی نخواهند بود . البته کمک ما به مظلوم لزومی ندارد بر اساس ارتباط دینی باشد ، ما طبق آموزه های دینی خودمان اقدام می کنیم ، نه صرف کنش و واکنش نسبت به دیگران .