پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ربانی، سفیر ایران در واتیکان

حوزه/ واتیکان علاقه مند است بین حوزه قم و واتیکان در سطح روابط و همکاری در زمینه های مختلف تبادل نظر و اطلاعات شود و هدف اصلی آنها شناسایی ظرفیت ها و جایگاه و نوع قابلیت طرفین است.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین  محمد طاهر ربانی، امروز در دیدار آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه و شورای معاونین حوزه که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت خود  در واتیکان پرداخت.

سفیر ایران در واتیکان با بیان اینکه از سال 68 در وزارت خارجه دعوت به همکاری شده  و تا کنون هم همکاری داشته است، گفت: در تمام این دوره ها سعی کردم از آراستگی و زیبندگی و بهره ببرم و همواره در کنار آن،  به مسؤلیت هم اهتمام جدی داشته باشم و جایگاه حوزه را حفظ کنیم.

وی شناخت دقیق از واتیکان برای انجام تعاملات دو سویه را ضروری خواند و گفت: واتیکان  از یک  جایگاه  بین المللی خاصی برخوردار است و طرفداران بسیاری از نقاط مختلف جهان دارد.

وی  افزود : افرادی که در واتیکان مسئولیت دارند از ملیت های مختلف تشکیل شده اند، پاپ اهل آراژانتین، و همکاران او از انگلیس و فرانسه می باشند و نسبت به یکدیگر محترم و باادب هستند.

سفیر ایران در واتیکان گفت: حتی زمانی که پاپ قبلی به دلایل منطقی استعفاء داد، خودش پذیرفت که باید برای پیشرفت و تحول استعفاء بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین  ربانی  با تاکید بر این که جایگاه پاپ جدید در واتیکان بسیار خاص و قابل احترام برای همه ملت ها است بیان داشت: این افراد زمانی که به سن 80 سالگی می رسند اگر چه حق رأی دادن ندارند؛ اما از آنها برای اتاق فکر بهره می برند.

سفیر ایران در واتیکان  گفت: نظام روحانیت مسیحی از یک تشکیلات  قوی در واتیکان برخوردار است و تمام تلاش آنها این است که این جایگاه را در بین خود حفظ کنند.

وی گفت:  زمانی که پاپ یک حرف می زند همه به حرف او استناد می کنند  و در دنیا کسی نیست که واتیکان را نشناسد و تمام تلاش پاپ  و واتیکان این است که مشکلات کشورهای تحت حمایت را برطرف کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی گفت: اگر احساس کنند که در جوامع خود در قاره های مختلف دچار مشکل و اختلافند به هر صورتی سعی می کنند آن را برطرف کنند، اگر چه از طریق میانجی گری وکدخدایی از سوی پاپ و یا نماینده او باشد.

سفیر ایران در واتیکان ابراز داشت: هزینه های جاری حکومت واتیکان از طریق مردم قلمرو خود و صدقه تأمین می شود و تمام تلاش آنها این است که دایره فعالیت خود را در دنیا گسترش دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی  به رابطه واتیکان با حوزه و اسلام و انقلاب و  نوع همکاری که  حوزه می تواند با این دولت داشته باشد  اشاره کرد و گفت: زمانی که در سال 1977 شورای دوم واتیکان تشکیل شد به این نتیجه رسیدند که با بعضی  مکاتب و ادیان ابراهیمی وارد گفت وگو شوند.

سفیر ایران در واتیکان ادامه داد: با رشد اسلام و پیروزی انقلاب در سال 1979 و ظهور تئوری جدید با نام انقلاب اسلامی  و حضور شخصیتی چون امام خمینی(ره)،  دکترین آنها به سمت برقرار کردن رابطه با اسلام و شناخت انقلاب و تفکر آن مرد روحانی بزرگ تغییرکرد.

 وی بیان داشت: واتیکان بهترین راه شناخت اسلام و انقلاب را در گفت وگو با متفکران دینی و مذهبی اسلامی می دانست که از حوزه برخاسته بودند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی اظهار داشت: آنها در این عرصه اقداماتی خوب مانند برگزار کردن کنگره، همایش ها و تشکیل موسسات دینی داشته اند تا بهتر بتوانند با اندیشه­های اسلامی آشنا شوند.

سفیر ایران در واتیکان ادامه داد: آنها علاقه مند برای برداشتن مشکلات بین پیروان ادیان توحیدی و گام برداشتن در زمینه دیالوگ بین ادیانی هستند و سفرای طرفین هم روحانی باشد و کمتر از عنوان سیاسی در روابط استفاده شود.

وی گفت: آنها علاقه مندند که بین حوزه  قم و واتیکان، روابط و همکاری در زمینه های مختلف وجود داشته باشد و تبادل نظر و اطلاعات شود و در این روابط بنا نیست آنها شیعه شوند؛  بلکه هدف اصلی آنها شناسایی ظرفیت ها و  جایگاه و نوع قابلیت طرفین است.

سفیر ایران در واتیکان ادامه داد: تا کنون قدم های خوبی مانند ترجمه نهج البلاغه و قرآن و چاپ آن و انتشارکتب در باره معرفی اسلام ناب و اعتقادات شیعه صورت گرفته و طرف مقابل هم برای همکاری بیشتر در این ابعاد اعلام آمادگی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی اظهار داشت: یکی از ویژگی­های نظام تبلیغی واتیکان این است که به چند زبان رسمی سخن می گویند و از این مسئله غفلت نمی کنند و حتی خود پاپ هم به  4 زبان دنیا مسلط است.

سفیر ایران در واتیکان به شخصیت پاپ هم اشاره کرد و بیان داشت: پاپ  انسان تشریفات و تجمل گرایی نیست، زاهد مسلک و حتی از صلیب طلا هم احراز کرده و جالب این است که ماشین ضد گلوله هم سوار نمی شود و تمام تلاش آنها این است که با تبیین درست، جهل و نادانی مردم را از بین ببرند. 

وی گفت:  غرب در تلاش است جایگاه خاص پاپ به هر صورتی حفظ شود و خود پاپ علاقه خاصی به بحث بنیان تحکیم خانواده دارد و می خواهد این بنیان از دست رفته را به این جامعه برگردانند و عملاً بسیاری از دیدگاه های آنها درباره خانواده و دغدغه های شان در این زمینه با نظرات اسلامی همخوانی دارد.

انتهای پیام: 40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha