پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
44

سخنگوی واتیکان با ابراز علاقه مندی نسبت به فتاوی رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع شیعه مبنی بر تحریم سلاح های کشتار جمعی، اطلاع رسانی در این خصوص را مفید و سازنده دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان صبح امروز با کشیش فدریکو لومباردی، سخنگوی پاپ فرانسیس و رییس دفتر مطبوعاتی واتیکان دیدار و گفتگو کرد.در این ملاقات حجت الاسلام و المسلمین محمد طاهر ربانی موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر عراق را تشریح نمود.

* تحولات عراق، جنگ شیعه و سنی نیست

سفیر ایران در واتیکان اظهار داشت:آنچه در عراق اتفاق افتاده است برخلاف دیدگاهها و تحلیلهای نادرست برخی رسانه ها، جنگ شیعه و سنی نیست.

حجت الاسلام ربانی افزود: علمای اهل سنت و معتقد به استقلال عراق نیز این قبیل اقدامات را محکوم کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات سبعانه و وحشت آفرین گروهک داعش در حمله به شهرها و مردم بی دفاع و غارت اموال و دارایی آنها این قبیل اقدامات را نشانه سردرگمی گروههای تکفیری مزدور دانست که در جبهه نبرد با ملت سوریه شکست خورده اند و اینک تلاش می کنند در جبهه تازه ای این شکست خود را جبران کنند.

سفیر ایران ادامه داد: در واقع همان گونه که مقام معظم رهبری گفتند پس مانده های رژیم بعث عراق به عنوان مهره های اصلی و عناصر تکفیری به عنوان پیاده نظام تلاش می کنند امنیت و تمامیت ارضی این کشور را برهم زنند.

* موضع ایران در قبال تحولات عراق و مساله هسته ای

حجت الاسلام ربانی موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر عراق را مخالفت با دخالت امریکا و دیگر کشورها در مسایل داخلی عراق عنوان نمود و افزود:از نظر جمهوری اسلامی ایران دولت و ملت و مرجعیت دینی این کشور توان کافی برای فرونشاندن این فتنه داخلی را داراست.

در این دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 تداوم مذاکرات و اراده قاطع ایران در ایجاد اعتماد سازی و دستیابی به توافق جامع هسته ای با حفظ حقوق مشروع کشور در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را خط مشی اصولی تیم مذاکره کننده عنوان کردند.

* تقدیم فتاوای مراجع شیعه درباره سلاح های کشتارجمعی

در این دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان ضمن تبیین جایگاه حقوقی واهمیت بالای فتوا به عنوان منابع قانون در نظام قضایی و تقنینی کشورمان متن فتاوی مقام معظم رهبری و سایر مراجع شیعه در تحریم همه جانبه سلاحهای کشتار جمعی را به سخنگوی واتیکان ارایه نمود.

* سخنگوی واتیکان: اقدامات گروهک داعش، محکوم است

سخنگوی واتیکان نیز با محکومیت اقدامات گروهک داعش در عراق اظهار داشت: حملات نظامی در عراق نگرانی همه را موجب شده است ما با شما هم عقیده هستیم که این اعمال خشونت بار در عراق موجب بی ثباتی منطقه می شود ما با همه قربانیان چنین وضع ناگوار اعلام همدردی می کنیم و امیدواریم حملات داعش متوقف شده و صلح در عراق برقرار شود.

* استقبال واتیکان از فتوای مراجع شیعه

وی با ابراز علاقه مندی نسبت به فتاوی رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع شیعه، اطلاع رسانی در این خصوص را مفید و سازنده ارزیابی نمود.

سخنگوی واتیکان افزود: واتیکان و پاپ دارای قدرت سیاسی و اقتصادی نیست اما همان گونه که در قضیه سوریه در شهریور سال گذشته شاهد بودید تلاش می کند از قدرت معنوی و دینی خود در جهت کمک به صلح استفاده کند.

* تاکید بر گفتگوی بین کاتولیک و شیعه

کشیش لومباردی با اشاره به مناسبات تاریخی دیپلماتیک ایران و واتیکان روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را واجد اهمیت دانست و گفتگوی بین الادیانی کاتولیک شیعه را محور مهم این مناسبات عنوان کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha