دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طهرانچی

رئیس دانشگاه تهران گفت: آمریکا و غرب به خوبی می‌دانند که اگر جمهوری اسلامی ایران تمدن علمی در جهان بسازد، خطر آن از هر کشوری که علیه آنها اسلحه بگیردبیشتر است؛ از این رو بر علوم جدید هسته‌ای و هوا فضا که مظهر اقتدار می‌باشد حساس هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد مهدی طهرانچی در نشست دانش و امنیت ملی که از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه در قم که عصر امروز در سالن انجمن های عامی حوزه برگزار شد، اظهار داشت:‌ اگر بر خروجی علم، سیاست علمی حاکم باشد، نتیجه آن دست‌آورد می‌شود که دست آورد نیز موجب شکل‌گیری تأثیر و پی‌آمد می‌گردد.

وی به جایگاه علم در امنیت ملی اشاره کرد و گفت: دوره نخستی که درباره علم مورد بررسی قرار می‌گیرد، از سال 1790 تا 1940 می‌باشد که در این دوره دولت‌ها در عرصه علم هنوز ورود نیافته بودند. بعد از جنگ جهانی اول، علم جدید شکل گرفت که این علم همراه با تکنولوژی شد؛ در چنین شرایطی غرب به این نتیجه رسید که علم به کشورها قدرت می‌دهد.

وی دوره دیگر را جنگ جهانی دوم معرفی کرد و افزود: در این دوره، آمریکا بر اساس ساخت دو بمب هسته‌ای، پیروز جنگ جهانی دوم شد و قدرت بلامنازع جهانی گردید. ساخت بمب هسته‌ای با حضور 70 هزار فیزکدان، شیمیدان، ریاضی‌دان ومهندسان ساخته شد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد در جهان شکل می‌گیرد؛ آغاز گر این جنگ نیز اتحادیه شوروی با پرتاب فضاپیما، قدرت پنجاه ساله آمریکا را از بین برد؛ سرخوردگی آمریکا در این عرصه موجب شد که امنیت آمریکا که آن را ابرقدرت جهان بود، از بین برود و سردرمداری آن بر علم بشریت نیز تحت تأثیر قرارگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه مسئله هسته‌ای و فن‌آوری‌های فضایی اهمیت زیادی دارد؛ تاجایی که موجب اقتدار و امنیت کشورها می‌شود.

وی در ادامه به دوره‌های علمی در ایران اشاره کرد و گفت: دوره حضور مستشرقین در ایران، اعزام دانشجو به کشورهای غربی، تأسیس دانشگاه تهران در ایران و دوره جدید از دوره‌های علمی در ایران به شمار می‌آید که دوره جدید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی با بیان این که در سه دوره نخست، ایرانیان میان علم و فن‌آوری، تنها بر فن متمرکز شدند که این مسئله در اعزام دانشجویان و حتی راه‌اندازی دانشگاه تهران نیز به صورت کامل مشهود بود. داشتن همین رویکرد سبب شد تا کشورهای غربی که فنون را به ایران صادر می‌کردند، احساس خطری نسبت به ما نداشته باشند.

وی با بیان این که در دهه اخیر، ایران اسلامی قدم در مسیر پیدایش تمدن نوین اسلامی ایرانی شد، تصریح نمود:‌ پیش از این که مسئله هسته‌ای ایران مطرح شود، غرب نسبت به گرایش ایران به علم نوین احساس خطر کرده بود که با آشکار شدن فعالیت‌های هسته‌ای، بهانه در دست آمریکا و غرب قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی تحریم‌هایی که علیه ایران تحمیل شده است، به این نتیجه می‌رسیم که آنها در کنار مسئله هسته‌ای، به مسئله موشک‌های بالستیک ایران توجه دارند؛ چراکه دروازه ورود به هوافضا می‌باشد.

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا و غرب به خوبی می‌داند که اگر جمهوری اسلامی ایران تمدن علمی در جهان بسازد، خطر آن از هر کشوری که علیه آنها اسلحه بگیرد، بیشتر است؛ از این رو بر علوم جدید هسته‌ای و هوا فضا که مظهر اقتدار است، حساس است.

انتهای پیام// 15/ 313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha