پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت‌الاسلام موسوی نهج

مولف کتاب «تمام نهج البلاغه» گفت: وهابیونی که اجازه نمی‌دهند، حتی یک کتاب از تشیع در کتاب‌خانه‌های ‌آنان ورود پیدا کند، وقتی به طور درست با آنها و در جای خود بحث شد و با این معارف آشنا شدند، به سختی منقلب شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق موسوی شیرازی، امروز در نشست علمی بررسی کتاب «تمام نهج‌البلاغه» گفت: با وجود فضای منفی‌ که علیه شیعه و  به خصوص کتب شیعی وجود دارد، موضوعاتی که مرتبط با حضرت علی‌(ع) است می‌تواند با سرعت در جهان اسلام و خارج از این جهان مورد ارزیابی و تحقیق قرار گیرد.

وی افزود: امام‌ علی‌(ع) پیش از نگارش نهج‌البلاغه در دیدارها،  تحولات سیاسی و  شش ماه حضور در یمن، خطبه‌های فراوان و  سخنان بسیار زیادی را فرموده‌اند که هیچ کدام آنها در نهج‌البلاغه یا نیست یا کم اشاره شده است و اکثر مباحث نهج‌البلاغه مرتبط با دوره حکومت‌داری ایشان است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در طول حکومت نیز دشمنان امام علی‌(ع) تلاش بسیار زیادی برا ی تحریف سخنان ایشان داشتند به همین دلیل بخش زیادی از سخنان آن حضرت یا حذف شده یا آنها را به پیامبر‌(ص) نسبت داده‌اند و یا در جاهای مختلف بدون ذکر عنوان و یا به عناوینی چون، یکی از اعراب بیان شده است.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی‌که سید رضی(ره) در این کتاب اشارات زیادی به این منابع نکرده است، مورد وثوق بودن ایشان است، کما این‌که  امروز نیز اگر کسی در حوزه‌های علمیه مورد وثوق باشد، کمتر سخنان خود را بذکر منبع ذکر می‌کند، زیرا به وثوق آنها ایمان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی شیرازی بیان کرد: سید رضی در عین فقاهت و علم ادیب، شاعر هم بوده  و بیانات حضرت را در قالب بلاغی آورده است و نکات بلاغی برای گلچین کردن و آوردن این احادیث بسیار مهم بوده است.

ایشان به دلیل مشغله‌های بسیار زیادی که داشتند، نتوانستند بعضی از عرصه ها را در خصوص امام علی‌(ع) تمام کنند، زیرا اصل نهج‌البلاغه در خصوص امام علی(ع) نبود و قرار بوده متن تمام سخنان اهل‌بیت‌(ع) بیان شود، ولی به دلیل فعالیت زیاد در خصوص سخنان امام علی‌(ع) در همین حوزه تمرکز پیدا کرد.

مولف کتاب تمام نهج البلاغه عنوان کرد: نوشتن کتاب« تمام نهج‌البلاغه» به واسطه انگیز‌یشی بود که در کنگره اول نهج‌البلاغه ذکر شد که باید کارشناسان حوزه،  به کارهای عقب مانده نهج‌البلاغه بپردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این 28 سال شاهد بودیم هر جا سخنی از امام علی‌(ع) به درستی و به جای خود بیان شد، مورد استقبال همگان قرار گرفت، حتی وهابیونی که اجازه نمی‌دهند، یک کتاب از تشیع در کتاب‌خانه‌های ‌آنان ورود پیدا کند، وقتی به طور درست با آنها و در جای خود بحث شد و آنها با این معارف آشنا شدند، به شدت منقلب شدند، این مسئله به جهان اسلام هم مربوط نمی‌شود و بسیاری از اندیشمندان غیر مسلمان نیز مجذوب کلام حضرت علی‌(ع) شدند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی شیرازی گفت: لازم نیست تمام شخصیت حضرت را به تمام دنیا معرفی کنیم، بلکه یک اشارات ظریف نیز می‌تواند مردم را به این عرصه جلب کند و خود آنها به تدریج مجذوب این معارف می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی این کتاب را به دبیر کل سازمان ملل هدیه کردم، بازتاب عظیمی در دنیا داشت و در یک کلیسای بزرگ در آمریکا یک کشیش با افتخار کتاب را در دست گرفت و صدها مسیحی‌ای که در کلیسا حضورداشتند به احترام این کتاب برخاسته و به تشویق پرداختند؛ پس می‌بینیم که ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش فرهنگ تشیع وجود دارد.

مولف کتاب تمام نهج البلاغه عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های این کتاب با آثار دیگر این بود که در این کتاب سعی شد موارد خلع و همنواخت میان مکتوبات، سید رضی و احادیث دیگر مرتبط با امام علی‌(ع) و به درستی اصلاح و عنوان و همچنین نواخت آن رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha