شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جمعیت

تنها با شعار و بیان محسنات فرزند داشتن برای مردم، مشکل جمعیتی حل نمی شود. دولت باید با مدیریت جهادی و فراهم سازی تسهیلات و امکانات رفاهی بیشتر برای خانواده ها، آنان را به فرزند آوری تشویق نماید.

زهرا تاجیک، عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تبیین اهمیت توجه به مقوله جمعیت و راهکارهای تشویق خانواده ها به فرزندآوری پرداخت.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر  معظم انقلاب مبنی بر آسیب های کاهش جمعیت و لزوم توجه به این مسئله، گفت: معظم له با دید حکیمانه سیاست های جمعیتی را ابلاغ نمودند و همه موظف هستند در راستای این سیاست ها حرکت نمایند، چرا که توجه به منویات ایشان همیشه برای کشور و نظام اسلامی راهگشا بوده است.

این محقق حوزوی، نقش روحانیت را در فرهنگ سازی کثرت نسل بسیار مهم و تاثیرگذار دانسته و افزود: طلاب و روحانیون باید احادیث و روایاتی که در زمینه تشویق به فرزند آوری را برای مردم تبیین نمایند، زیرا اسلام سفارش ویژه ای به مقوله فرزند دارد و روایات زیادی بر این مسئله دلالت دارد که پیامبر گرامی اسلام(ص) به فزونی امتش در قیامت مباهات می کند، براین اساس مبلغین باید  نسبت به فرهنگ سازی کثرت نسل اهتمام ویژه ای داشته باشند.

آسیب های جبران ناپذیر کاهش جمعیت

تاجیک با اشاره به آسیب ها و تهدیدهای کاهش جمعیت، خاطرنشان ساخت: کاهش جمعیت و نبود نیروی جوان        می تواند در بلند مدت صدمات زیادی از حیث اقتصادی، سیاسی، نظامی، علمی و ... به کشور وارد سازد، چرا که در همه دنیا نیروی انسانی فعال و جوان تکیه گاه مناسبی برای پیشرفت و توسعه است.

وی با اشاره به توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب در فرهنگ سازی کاهش جمعیت و دوری خانواده ها از فرزندآوری، گفت: بحث کاهش جمعیت و از بین بردن نسل مسلمانان به خصوص شیعیان در ایران و سایر کشورهای اسلامی یک سیاست انگلیسی است که متاسفانه ناخواسته در کشور ما عملی ترویج شد که باید هرچه سریعتر این سیاست اصلاح شود.

موانع ازدواج برطرف شود

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت حوزه با انتقاد از کاهش آمار ازدواج، افزود: با وجود تاکیدات فراوانی که از مبین اسلام دارد، اما بسیاری از پسران به بهانه های مختلف از آن دوری می کنند، از طرفی نیز دختران با توقعات بیجا، فرصت ازدواج را از خود سلب می کنند، همین مسئله باعث بالارفتن سن ازدواج و کاهش شانس باروری می شود. برای رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی گسترده در سطح خانواده ها هستیم.

وی، رفاه طلبی را یکی از عوامل عدم رغبت خانواده ها به فرزندآوری ذکر کرد و ادامه داد: رفاه طلبی و توجه به فرهنگ غلط غربی مبنی بر این که فرزند کمتر موجب زندگی بهتر می شود، در ذهن اکثر خانواده های ایرانی رسوخ کرده که اصلاح این طرز فکر و توجه به معارف اسلام مبنی بر برکاتی که فرزند صالح در سعادت انسان ها دارد،     می تواند نقش مهمی در اصلاح جمعیت کشور باشد.

ماموریت دولت در اصلاح فرهنگ جمعیتی

این کارشناس مسائل خانواده، نقش حاکمیت و دولت را در فرهنگ سازی کثرت نسل مهم دانسته و گفت: تنها با شعار و بیان محسنات فرزند داشتن برای مردم، مشکل جمعیتی حل نمی شود. دولت باید در کنار کارهای فرهنگی که از سوی حوزه و سایر نهادهای دینی و فرهنگی انجام می شود، به فکر معیشت مردم و  فراهم سازی تسهیلات و امکانات رفاهی بیشتر برای خانواده ها باشد تا آنان به فرزند آوری روی آورند و دغدغه ای بابت تامین نیاز های اولیه فرزندان نداشته باشند، البته مسئله نیازمند مدیریت جهادی دولت و مسئولان می باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه در پایان ابراز امیدواری کرد: مردم و مسئولین با لبیک به ندای مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مسئله جمعیت و توجه کامل به آموزه های مکتب اهل بیت (ع)، ایران اسلامی بتواند اشتباه تاریخی خود در بحث جمعیت را تا حد زیادی جبران نماید تا در آینده جمعیت کشور به رشد مناسبی برسد و مشکلی از حیث نیروی انسانی و جمعیت نداشته باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha