پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فرزند آوری

حوزه/ کارشناس تربیت و خانواده گفت: به صورت خاص باید با شبهات جمعیتی و فرزندآوری برخورد و آنها را رصد کرد تا بتوان پرسش های مردم را پاسخ و شبهه ها را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عباسی ولدی عصر پنجشنبه در گفتمان تبلیغی محرم (مسئولیت پذیری اجتماعی و بحران جمعیت ) که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: در ذهن بسیاری از مردم شبهه ایجاد شده است که فرزند کمتر زندگی بهتر است یا فرزند بیشتر ؟


وی افزود: بعضی از افراد سخنان رهبری را در خصوص مساله فرزندآوری نشنیده اند ایشان از سال ۹۰ تا کنون ۵۰ بار در خصوص فرزند آوری صحبت کردند در همین راستا باید بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت و فرزندآوری تبیین شود.


این کارشناس، ادامه داد: رهبری در خصوص جمعیت می گویند که گره های ذهنی مردم را باز کنید از این رو باید شبهات رفع شود چرا که مدت ها فریاد زدیم فرزند کمتر زندگی بهتر و نگرش دینی هم به سوی فرزند کمتر بیان شد و اکنون مباحث فرزند بیشتر را مطرح می کنیم.


وی با اشاره با اینکه سال ۱۳۶۸ در برنامه اول توسعه سیاست های جمعیتی را تعریف کردیم گفت: تا حدود سال ۱۳۹۰ از هیچ ابزاری فروگذار نکردیم که به مردم بیان کنیم فرزند کمتر زندگی بهتر است و ۲۰ سال در ذهن مردم خواندیم.


حجت الاسلام ولدی افزود: یکی از بزرگترین خسران های حوزه های علمیه این بود که بخشی از توان خود را در این زمینه قرار دادند و به تبلیغ فرزند کمتر و زندگی بهتر پرداختند و مردم حوزه علمیه را هم موافق فرزند کمتر می دانستند.


وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ تا کنون ظرفیت های مختلف برای رفع شبهات مردم در خصوص فرزندآوری فعال شده است و باید صادقانه این اشتباه را پذیرفت.


کارشناس تربیت و خانواده با بیان اینکه نهاد تبلیغ حوزه باید برای خطای جبران فرزندآوری هزینه کند گفت:  درباره جمعیت آوری در ماه محرم باید از فرصت ها و مجالس استفاده کرد.


وی گفت: میانگین سن ازدواج را باید در کشور پایین بیاوریم و زمینه ازدواج به هنگام و فرزندآوری را فراهم سازیم  متاسفانه اکنون به شدت فرصت باروری در زوج ها کاهش پیدا کرده است.


این کارشناس با اهتمام بر اینکه رهبر معظم انقلاب بر سه موضوع فرزند آوری، ازدواج و طلاق بسیار تاکید کردند گفت: بسیاری از کشورها برای فرزندآوری سیاست های تشویقی گذاشته اند ما نیز در کشورمان باید نگاه معنوی به عالم و توحید در جامعه را تقویت کنیم  و برای بالابردن ایمان به سنت های معنوی در قصه فرزندآوری تلاش کنیم.


وی خاطر نشان کرد: نوع نگاه به فرزندآوری عوض نخواهد شد مگر اینکه حوزه علمیه سرجای اصلی خود قرار گیرد و برای بالابردن روحیه معنوی مردم و تقویت ایمان فکر و برنامه ریزی کنند ضمن اینکه رساندن روزی وعده خداست، باید خانواده ها با اتکا به این کلام الهی ایمان داشته باشند و حرکت کنند.


وی به رابطه اقتصاد و فرزند آوری اشاره کرد و گفت:  بر اساس نظر کارشناسان ، رابطه اقتصاد و تربیت رابطه عکس دارد یعنی هر قدر اقتصاد قوی تر، فرزند آوری کمتر می شود به عنوان مثال نرخ باروری در سیستان و بلوچستان بالاتر است در حالی که درآمد مردم کمتر است و در گیلان با آنکه درآمد مردم بالاست نرخ فرزندآوری کمتر است.


حجت الاسلام ولدی تاکید کرد: تا وقتی که نگاه جامع به فرزندآوری تغییر نکند هر قدر پول به خانواده تزریق شود صرف تغییر دکوراسیون خانه ها و مبلمان خواهد شد.


وی با تاکید بر روی تغییر نگاه و فرهنگ مردم گفت: همانگونه که مطالبه گر در حوزه اقتصاد و معیشت مردم هستیم باید بر روی فرهنگ مردم تاثیر بگذاریم در بحث فرزندآوری اگر این نگاه به فرزند و جایگاه آن تغییر نکند اگر کار فرهنگی و تربیتی نکنیم و نگاه جامعه را تغییر ندهیم در اصل جامعه را به سمت گرایش به فرزند کمتر برده ایم.


این کارشناس اضافه کرد: اقتصاد قوی بدون تغییر نگاه به فرزندآوری باعث کاهش فرزندآوری خواهد شد.


وی با اشاره به راهکارهای افزایش فرزندآوری در جامعه اظهار داشت: نقش رسانه  و مبلغلان اعم از تلویزیون، سینما، فضای مجازی و روزنامه ها و خبرگزاری ها در حوزه فرزند آوری مهم است.


حجت الاسلام ولدی ابراز داشت: معضل ما در ۱۵ سال آینده بحران های جدی نیروی کار خواهد بود مردم این موارد را مورد توجه قرار نداده اند. مبلغان باید مستقیم با مردم مواجه شوند و اجازه دهیم تا حرف هایشان را بزنند در این حالت است که مردم بعد از رفع شبهات قانع می شوند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha