جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاهش جمعیت

چند تن از خبرنگاران و فعالان فرهنگی و رسانه ای با اشاره به خطر بسیار جدّی کاهش جمعیت کشور بر لزوم وجود عزم و اراده ملی و به خصوص بهره گیری حداکثری از ابزار هنر و رسانه برای مقابله با بحران جمعیتی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هفت سال پیش بود که مقام معظم رهبری پس از تدوین سیاست‌های کلی جمعیت، آن را در ۱۴ بند به رؤسای قوای سه‌گانه و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

متأسفانه بعد از گذشت این مدت، مسئولان اجرایی کشور، اقدام شایسته و مناسبی در راستای تحقق این سیاست ها انجام نداده اند و این وضع در حالی است که امروزه کارشناسان و دلسوزان هشدار می دهند که جمعیت کشور با شتاب نگران کننده ای به سمت پیری می رود تا آن جا که زنگ خطر بحران جمعیتی مدت هاست که به صدا درآمده است.

در تحلیل چرایی تحقق این وضع نگران کننده و البته تأکید بر بایدها و راهکارهای مقابله با آن، با تنی چند از خبرنگاران و فعالان رسانه ای و فرهنگی استان گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

شعار معروف دهه هفتاد و زنگ خطر امروز!

مریم احمدی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان این که نیروی انسانی از سرمایه های هر کشوری برای توسعه و بالندگی محسوب می شود، اظهار داشت: متاسفانه با کاهش جمعیت در  سال های اخیر در ایران، زنگ خطرکاهش جمعیت به صدا درآمده است؛ زنگ خطری که با شعار معروف "فرزند کمتر زندگی بهتر، در سال های دهه ۷۰، امروز تأثیر آن را مشاهده می کنیم.

وی افزود: با این حال آن چه جدی بودن این خطر را مطرح می کند این است که جمعیت میانسال و رو به کهنسالی، اساساً توانایی و قابلیت قرار دادن کشور عزیزمان در مسیر پیشرفت در عرصه ها و ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی را ندارد، بلکه این نیروی جوان است که بالندگی و رشد را برای هر جامعه ای رقم می زند.

تأثیر مسایل اقتصادی بر کاهش فرزندآوری

خبرنگار رسانه ملی همچنین گفت: در سال های اخیر با افزایش مشکلات اقتصادی و کاهش درآمدها در مقابل هزینه ها و مخارج زندگی، خیلی از زوج های جوان به یک یا نهایتاً دو فرزند بسنده می کنند، چون معتقدند با پیشرفت تکنولوژی و مصرف گرایی و تنوع طلبی در شیوه زندگی نمی توان بیش از یک یا دوفرزند را به دنیا آورد چرا که به زعم آن ها هزینه های آن بسیار سنگین است.

وی بیان داشت: قطعاً حمایت دولت، وضع قوانین و اجرایی شدن آن در سطح جامعه و به نمایش گذاشتن زندگی خانواده های باجمعیت ۵ و ۶ نفره که با وجود مشکلات اقتصادی در آرامش زندگی می کنند، تا حدودی می تواند به ترویج فرهنگ فرزند آوری در سطح جامعه کمک نماید، اما آن چه مسئولان و مردم باید در مورد وضعیت کاهش جمعیت به آن توجه کنند الزماً نباید بر مبنای نامگذاری روز جمعیت و محدود به این ایام باشد.

وی خاطرنشان کرد: بی شک برون رفت از فاجعه کاهش جمعیت، نیاز مند برنامه ریزی و پیگیری برای تحقق آن  است که حداقل تا ۲۰ سال آینده باید نتایج مثبت آن دیده شود.

اگر به فرمایشات رهبری عمل می شد...

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب، کارشناس فرهنگی و فعال رسانه ای نیز با گلایه مندی از فراموشی و کم توجهی دولت ها به مصوبات جمعیتی و اسناد بالادستی در این زمینه ابراز داشت: حقیقتاً اگر طی یکی دو دهه اخیر، فرمایشات و مطالبات مقام معظم رهبری در این خصوص به طور جدی از سوی مسئولان و مدیران مورد توجه و عمل قرار می گرفت، ما الآن در وضع سخت و نگران کننده فعلی نمی بودیم.

وی افزود: اگر می خواهیم که در زمینه مقابله با روند کاهش جمعیت به تحولی قابل توجه دست یابیم، نیاز به یک عزم و اراده ملی داریم و این که فراتر از نگاه های سیاسی و جناحی مرسوم، همه دغدغه مندان و دلسوزان در این باره، رسالت و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

کاهش نرخ باروری و بحران سالمندی

وی گفت: هم اکنون کشور با روند کاهشی نرخ باروری و نرخ پایین رشد جمعیت مواجه است و این در حالی است که متأسفانه نرخ رشد سالمندی در کشورمان با سرعت افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است، به نحوی که به اذعان کارشناسان، ایران تا ۳۰ سال آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی حسب با اشاره به هزینه های سرسام آور درمان نازایی افزود: تقویت حمایت بیمه ای از کسانی که دچار این مسایل هستند تا حدود زیادی می تواند به رفع نگرانی ها از بابت فرزندآوری کمک کند، به شرط آن که مسئولان حقیقتاً در این زمینه آستین همت را بالا بزنند و به شعارها و کلی گویی ها بسنده نکنند.

وی بیان داشت: برپایه آماری که مراکز رسمی کشور اعلام داشته اند، نرخ باروری ایرانیان در سال ۹۹ به زیر یک درصد رسید و این رقمی است که به اعتقاد کارشناسان مسایل جمعیتی، جامعه ایرانی را طی یکی دو دهه آینده با بحران جدی مواجه می سازد و اگر امروز به فکر علاج آن نباشیم، در آینده ای نه چندان دور، خساراتش را در ابعاد مختلف باید تحمل کنیم.

لزوم بهره گیری حداکثری از ابزار هنر و رسانه

حسین حیدری، خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی قم فردا نیز با بیان این که برای افزایش جمعیت نیاز به رویکرد فرهنگی، تربیتی و در عین حال توجه به فعالیت های اثرگذار رسانه ای و هنری در کشور داریم، گفت: متأسفانه در بخش قابل توجهی از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و یا شبکه نمایش خانگی به شکل غیرمستقیم، برخلاف سیاست کلان نظام مبنی بر افزایش جمعیت عمل می شود به این معنا که شاهد خانواده های نصف و نیمه آن هم با حداقل یک یا دو فرزند هستیم.

وی افزود: در دنیای امروز برای تأثیرگذاری مطلوب بر انبوه مخاطب و به خصوص نتیجه گیری در امر اقناع سازی، نیازمند بهره گیری حداکثری از ابزار هنر و رسانه هستیم و حال آن که متأسفانه در طول سال های بعد از جنگ تحمیلی، آن طور که باید و شاید در این زمینه کار نشده و اگر معدود کارهایی هم صورت گرفته، رویکرد شعاری داشته است.

باید بسترهای ازدواج جوانان را فراهم کنیم

زهرا نورمحمدی، پژوهشگر و فعال رسانه ای نیز با تأکید بر لزوم بسترسازی برای تسهیل ازدواج جوانان ابراز داشت: تشویق و حمایت از فرزند آوری و همچنین تأکید بر این موضوع از منظر نگاه دینی و اعتقادی و نیز بایسته های ملی، یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود، به خصوص در بحث زمینه سازی برای ازدواج آسان و به موقع که هر چند در سال های اخیر کارهای خوبی شروع شده اما باید با قوت هر چه بیشتر این جریان مبارک تداوم یابد.

وی افزود: ایجاد تسهیلات ویژه درمانی در راستای حمایت از خانواده های دچار مشکلات نازایی و ناباروری، همچنین تسهیلات مالی برای خرید کالاهای ایرانی در زمینه وسایل سیسمونی و...، کمک به سکونت خانوارهای دارای بیش از ۳ فرزند و ایجاد تسهیلاتی در جهت کمک به معیشت آن ها از دیگر بایسته ها در این خصوص به شمار می رود، ضمن آن که به هر حال نباید از اهمیت ساخت فیلم، سریال، تله فیلم، کلیپ و ... در راستای ترویج فرزندآوری و کمک به رشد جمعیت کشور غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha