دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اسلامی

عضو خبرگان رهبری گفت: عید سعید فطر، جشن عمومی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش و موسم دریافت اجر و مزد از سوی خالق متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، اظهار داشت: عید فطر از آن رو که حقیقتاً جشن بازگشت به فطرت و اصل خویشتن انسان به شمار می رود، بسیار بزرگ و مهم است و مایه سرور و نشاط برای همه مؤمنانی که با یک ماه روزه داری توانسته اند خود را بیش از پیش به خدا نزدیک سازند.

وی همچنین با اشاره به این که اساساً در اسلام دو عید وجود دارد که مورد اتفاق همه مسلمانان است که شامل عید قربان و عید فطر می شود، افزود: ما هنگامی که هویت و شاخصه این دو عید سعید را مورد بررسی قرار می دهیم، به خوبی متوجه می‌شویم که هر دو مسبوق به یک دوره بندگی خداوند متعال است، ولذا از این روست که انسان در این دو روز بزرگ، جشن بازگشت به فطرت خود و خدا را برپا می کند.

چرا عید فطر را جشن می گیریم؟!

این استاد حوزه ادامه داد: این بازگشت به خویشتن، به معنای بازگشت به حقیقت ربانی است؛ در واقع این بازگشت به‌خود که با سیر و سلوک ویژه‌ای انجام می‌شود، پیوند نزدیکی با بازگشت به خدا پیدا می‌کند، لذا ما پس از سپری شدن ماه رمضان در روز عید فطر، این بازگشت نورانی و مقدس را جشن می گیریم.

وی یادآور شد: به تعبیر قرآن کریم کسی که به سوی خدا بازگشت داشته باشد ، دارای حیات طیبه می شود و سبک زندگی او نورانی و الهی می گردد.

تقسیم بندی اعیاد باستانی و الهی

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی همچنین بیان داشت: برخی از اعیاد مربوط به آداب و رسوم ملت هاست همچون عید نوروز که در ایران جایگاه خاص خودش را دارد و به واسطه این عید مردم به صله رحم می پردازند و با رفت آمد و دید و بازدید هایی که انجام می دهند، بسیاری ازکدورت ها برطرف می شود، اما برخی اعیاد ریشه آسمانی و الهی دارد همچون عید غدیر که سبب تکمیل رسالت پیغمبر اسلام(ص) و معرفی امامت و ولایت به مردم شد و به تعبیری استمرار رسالت دین است؛ در چنین روزی وقتی که انسان در سایه امامت و ولایت ساخته می شود و با آموزه های اسلام پرورش می یابد، به طور یقین این امر خوشی و شادی فراوانی به همراه دارد.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که عید فطر نیز از جمله اعیاد بسیار مهم آسمانی است، گفت: احادیث و روایات فراوانی درباره این عید سعید و بزرگ وارد شده که نگاهی به آن ها حاکی از اهمیت ماجراست.

روزی برای گرفتن مزد عبادت و بندگی

وی ادامه داد: از بیانات گهربار ائمه اطهار(ع) چنین برداشت می شود كه عيد فطر، روز گرفتن مزد است و در اين روز مستحب است كه انسان بسيار دعا كند و به ياد خدا باشد و خير دنيا و آخرت را بطلبد، چنان که ما در قنوت نماز عيد مى‏خوانيم: « بارالها! به حق اين روزى كه آن را براى مسلمانان عيد و براى محمد(ص) ذخيره و شرافت و كرامت و فضيلت قرار دادى از تو مى‏خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خيرى وارد كنى كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردى و از هر سوء و بدى خارج سازى كه محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مى‏طلبم آنچه بندگان شايسته‏ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏برم از آنچه بندگان خالصت‏به تو پناه بردند.»

دعای امام سجاد(ع) درباره عید فطر

وی افزود: در صحيفه سجاديه نيز دعايى از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارك رمضان و استقبال عيد سعيد فطر وارد شده که در بخشی از آن می خوانیم:«خداوندا! در اين روز عيد فطرمان كه براى مؤمنان روز عيد و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمائى قرار دادى از هر گناهى كه مرتكب شده‏ايم و هر كار بدى كه كرده‏ايم و هر نيت ناشايسته‏اى كه در ضميرمان نقش بسته است‏به سوى تو باز مى‏گرديم و توبه مى‏كنيم، توبه‏اى كه در آن بازگشت‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتى كه در آن هرگز روى آوردن به معصيت نباشد.»

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: در واقع خدای متعال در این روز عید به جهت احترام روزه داران به ماه مبارک رمضان به آنها خلعت و پاداش می دهد و این خلعت طبعاً نشاط آور است و ارزش جشن و شادمانی دارد.

آرامش معنوی؛ دستاورد یک ماه روزه داری

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از حیث روانشناسی نیز هنگام عید فطر، مومنان پس از یک‌ماه از سر‌گذراندن آزمون‌های سخت، به‌دستاوردهایی می‌رسند که به لحاظ روانی منشأ آرامش درونی در فرد می‌شود و این آرامش او را در رسیدن به مقام قرب پروردگار بسیار یاری می نماید.

دل از کینه و کدورت بشوییم

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که عید سعید فطر بهترین فرصت برای تقویت صله رحم و رفع کدورت ها و کینه هاست، تاکید کرد: بکوشیم در پایان ماه مبارک رمضان، دستاوردهای معنوی ارزشمندی که به دست آورده ایم را کماکان در وجود خود نگه داریم تا این برکات و الطاف خداوندی همواره در زندگی‌مان و در طول سال تداوم داشته باشد و از آن ها به نحو احسن بهره مند شویم.

گفتگو: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha