چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
 الهیار ملکشاهی

الهیار ملکشاهی با انتقاد از وضعیت بانکداری در کشور گفت: چرا بانکداری بر اساس عقود اسلامی اجرا نمی شود ؟!

وی در گفت و گو با خبر نگار پارلمانی خبر گزاری حوزه  با تاکید بر اینکه عقودی که در اسلام داریم متعدد است  گفت: مزارعه، مساقات، مشارکت، مضاربه، جعاله و ... از عقودی است که در مبانی دینی  ما هر کدام احکام مربوط خود را دارند که به صورت دقیق اجرا نمی شود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تشریح عقد مضاربه گفت: در مضاربه یک نفر سرمایه می گذارد و دیگری کار می کند و هر دو طرف باید در سود و زیان شریک شوند. مساقات بحث آبیاری و مزارعه بحث کشاورزی است که یکی زمین می دهد و دیگری کار می کند.

وی با تاکید بر اینکه نقطه اتصال همه این عقود در این است که طرفین یعنی کسی که سرمایه می گذارد و کسی که کار می کند، باید در سود و زیان هر دو شریک باشد گفت:متاسفانه این قوانین تحریف شده و با اینکه  نباید از اول  سود وزیان مشخص باشد  اما بانک ها با قرار داددهای سوری سود و زیان را مشخص می کنند و همین جاست که اشکال در کار بانکها به وجود می آید.

ملکشاهی با انتقاد از نظام بانکداری کشور گفت: امروزه می بینیم کسی پولش را در بانک به عنوان سپرده می گذارد که تابع هیچکدام از این عقود اسلامی نیست.

وی با اعلام اینکه هنگام سپرده گذاری میزان سود قطعی اعلام می شود افزود : این کاراشتباه  است، زیرا  سود وزیان آن مشخص نیست. اگر این سپرده در کشاورزی سرمایه گذاری شده، شاید باران نیاید و خشکسالی بشود و کل محصول از بین برود! یا آنکه کارخانه ورشکست بشود و نتواند تولید کند. اما می بینیم که بانک اعلام می کند این سپرده حتما سود می دهد.

نماینده کوهدشت با اشاره به اینکه وقتی بانک سود سپرده را تضمین می کند، بهره را نیز تضمین می کند گفت: در نتیجه وقتی کشاورز یا صنعت گر زیان کرد، بانک برای آنکه سود سپرده ها را بپردازد، مجبور می شود زمین کشاورز را بگیرد یا کارخانه را به مزایده بگذارد و حاصل آن بیکاری کشاورز  وتعطیلی  صنعت است .

ملکشاهی با تاکید بر اینکه بانک باید در پایان هر سال سود یا زیان را محاسبه کند و به سپرده گذار سهمش را بپردازد گفت: در این صورت بانک به سپرده گذار می گوید این پولی که به ما دادید، باآن معامله کردیم و 20 درصد یا 30 درصد یا 5 درصد سود داد و احیانا اگر زیان داشت، باید در زیان هم شریک باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha