جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زمانیان دهکردی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به اینکه بانکداری غیر اسلامی، ساختارهای مختلف کشور را با مشکل روبه رو می کند گفت: نظام بانکی کشور نیازمند بازنگری اساسی است.

سید سعید زمانیان دهکردی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزار «حوزه»، با ابراز تاسف از وضعیت بانکهای کشور، اظهارداشت:  امروز همه از ایران به عنوان کشور اسلامی توقع ویژه دارندو در چنین شرایطی بانک ها در وضعیت مناسبی نیستند و قوانین اسلامی در بانکها درست اجرا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق شرع مقدس و قوانین و موازین دینی، بانکداری فعلی به هیچ وجه اسلامی نیست ، افزود: علما و مجتهدین ما هم به وضعیت بانکداری در کشور اعتراض دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اعلام اینکه سیستم بانکداری ما مجوزاتی در قالب عقود اسلامی گرفته و کارهایی بر اساس آن انجام می دهد،  تصریح کرد: متاسفانه بانکها در خیلی از جاها خلاف شرع عمل می کنند.

وی با طرح این سوال که وقتی بانک، پول را با بهره 25 درصد به صنایع و متقضایان می دهد، گمان می کنید چه اتفاقی در بازار کشور می افتد، گفت: این بهره سنگین بانکی بهانه ای برای نزول خواران است زیرا شرایطی ایجاد می کنیم که نزول خوار بازار با بهره 40 درصد پولش را نزول می دهد و عملکرد بانک را توجیه می کند.

وی افزود: بانک مرکزی بایستی بهره بانکها را مدیریت کند، اما می بینیم  که مجوز شرعی هم به بانکها داده که هر طوری خواستید، عمل کنید.

 زمانیان، با تاکید بر اینکه عقود اسلامی یک رابطه دو طرفه است، بیان داشت: متاسفانه اسم عقود بانکی، اسلامی است ولی در عمل اسلام را خدشه دار می کند؛ وقتی عقود بانکی، برمبنای اسلام اجرا نمی شود، بنظر می رسد که عقود بانکداری بنامیم، بهتر است و پسوند اسلامی اش را حذف کنیم، چون مسائل فقهی را زیر سوال می بریم و این کار درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه بانکداری غیر اسلامی، ساختارهای مختلف را با مشکل روبه رو می کند گفت:  در مورد تولید و سرمایه گذاری هر چقدر سود بانک ها را بالا ببرند و اجازه بدهند بهره بیشتر بشود، به نوعی رباخواری است. چرا که بانک کار نکرده و سرمایه گذاری منطقی نشده است.

بانک ها مروج ربا خواری هستند

نماینده مردم چهار محال و بختیاری در مجلس، با ابراز تاسف از اینکه تسهیلات بانکی بیشتر در بخش خدمات است، تصریح کرد: بانکداری بر اساس ربا، ساختار و زیر ساخت اجتماعی و فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، چون مردم پول راحت تری در می آورند؛ تصور کنید فردی یک میلیارد تومان نزد بانک سپرده گذاشته و ماهانه 20درصد سود می گیرد، اما همین آدم می بیند همان مبلغ را در بازار با 40 درصد نزول می گیرند و چون همان توجیهی است که بانک ها دارند و قرار دادهای نزول خوارها هم مانند بانک است،  لذا رباخواری علنی می شود.

وی در بیان راهکارهای رفع این معضل اذعان داشت: علمای ما در این زمینه پاسخ را گفته اند، ساختار بانک مرکزی و بانک های عامل بایستی از این وضعیت تغییر کند، ما باید قضیه بانکداری را مدیریت کنیم که متاسفانه درحال حاضر مدیریتی در بحث بانک مرکزی و بانکها عامل روی سود و بهره وجود ندارد.

زمانیان با ابراز تاسف از اینکه در این سیستم بانکداری، مردم، کشور و اقتصاد زیان می بینند خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی از این آشفته بازار سود می برند که دنبال گذاشتن کلاه شرعی بر سر مردم و خودشان هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha