جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور با اشاره به ظرفيت بالاي تبليغ در خارج از كشور، فعاليت‌هاي صورت گرفته را ناكافي دانست و تربيت مبلغين بين‌المللي و اعزام آنها را امري بسيار ضروري خواند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زماني، در نشست «رسالت بين‌المللي حوزويان»، در مديريت حوزه علميه استان يزد، با اشاره به جهاني بودن و جاودانگي اسلام، آن را داراي سه شاخصه "جهاني بودن"، "جهاني شدن" و "جهاني سازي" دانست.

وي افزود: جهاني بودن اسلام يعني خداوند به گونه‌اي قوانين بشريت را تدوين نموده كه تمامي نيازهاي بشريت را لحاظ كرده است كه آيات زيادي نيز براي آن وجود دارد مانند « وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ(انبیاء/107)»، « قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْکُمْ جَميعاً (اعراف/158)».

معاون بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: در مورد جهاني شدن اسلام و اين كه دنيا را خواهد گرفت خداوند در قرآن با آيه « وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (القصص/5)» به اين مهم اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی به شاخصه "جهاني سازي اسلام نيز اشاره کرد و ابراز داشت: باید اقداماتي در راستاي جهاني سازي دين مبين اسلام صورت ‌پذيرد.

وی با اشاره به ظرفيت بالاي تبليغ در خارج از كشور، فعاليت‌هاي صورت گرفته را ناكافي دانست و تربيت مبلغين بين‌المللي و اعزام آنها را امري بسيار ضروري عنوان كرد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه خاطرنشان كرد: روحانيت شيعه دو مخاطب دارد: مخاطب ايراني و مخاطب جهاني كه متاسفانه به مخاطب جهاني توجه مناسبي صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زماني یکی از عوامل کم توجهی به مخاطب جهانی را نااميدي از پذيرش حضور مبلغ ديني در كشورهاي خارجي دانست و اظهار داشت: درگذشته تفكر ما اين بود كه دو مانع در كشورهاي دنيا وجود دارد كه مايل به انجام فعاليت‌هاي تبليغي ما در دنيا نيستند؛ مانع اول دولت‌ها و مانع دوم علما و ارباب مذاهب بودند كه هرگز به راحتي اين اجازه را به يك روحاني شيعه نمي‌دهند كه  در كشور آنها تبليغ دين اسلام كند.

وي افزود: اين تحليل اشتباه از عوامل عمده‌اي بود كه تبليغ‌هاي خارج از كشور را مورد تأثير قرار داد و پس از مدتي متوجه شديم هيچ كدام از موانع ذكر شده، مانعيت جدي نداشتند و واقعيت چيزي جز اين بود.

معاون بين‌الملل حوزه‌هاي علميه ادامه داد: در برخوردها و مشاهداتي كه در امر تبليغ دين در خارج از كشور داشتم به موارد بسياري برخوردم كه هم مسئولين مملكتي و هم علماي ديني آن كشورها به نحوي از فعاليت‌هاي تبليغي ما در آن كشورها حمايت مي‌كردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زماني در پايان با اشاره به توانمندي‌هاي لازم در اين زمينه كه بايد به طلاب انتقال داده شود، افزود: آشنايي با زبان‌هاي خارجي، آشنايي با اديان و مذاهب، تقويت دانش قرآني، جامعيت علمي، تعامل مناسب با پيروان اديان، مهارت‌هاي تبليغي، تقويت نويسندگي، مهارت‌هاي سايبري و ... از مهم‌ترين ملزوماتي است كه يك مبلغ ديني براي موفقيت در فعاليت‌هاي تبليغي در خارج از كشور به آنها نياز دارد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha