جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: بعد از انقلاب برای حجاب و نماز بسیار کار کردیم، ولی نتوانسته‌ایم زیاد موفق باشیم، بد‌حجابی‌ها و آمار بی‌نمازها نشان از عدم موفقیت ما دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی چهارشنبه شب در نشست "نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"  در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: برای تحقق الگوی آرمانی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بایسته‌های بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: پنج اصل برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد که شاید نگاهی باشد به خلأهایی که فکر می‌کنم در جامعه وجود دارد.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اصل اول تعمیق باورهای دینی و فرهنگ سازی فضائل اخلاقی و نهادینه سازی ارزش‌های اسلامی است گفت: ما در بخشی از جامعه این باورها را داریم، ولی در واقع در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز و جاهای دیگر شاهد خلأ این باورهای دینی هستیم.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب برای حجاب و نماز بسیار کار کردیم، ولی نتوانسته‌ایم زیاد موفق باشیم، بد‌حجابی‌ها و آمار بی‌نمازها نشان از عدم موفقیت ما دارد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی مطرح کرد: ما نتوانسته‌ایم باور دینی و ایمانی را در جامعه نهادینه کنیم و باید راهکارها را پیدا کنیم.

وی افزود: اصل دوم نظام سازی مجموعه معارف اسلامی و استخراج نظام‌های معرفتی از این شمش‌های طلای معرفتی است که در قرآن و حدیث داریم و به غیر این صورت نمی‌تواند کارگشا باشد.

از آیات و احادیث،  نظام بانکداری استخراج کنیم

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز داشت: باید نظام اقتصادی را از معارف دینی استخراج کنیم که قابل اجرا برای کشورهای اسلامی باشد درحالی‌که حتی نتوانسته ایم آن را برای ایران استخراج کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید از همین آیات و احادیث یک نظام بانکداری استخراج می‌کردیم و در اختیار بانک‌ها قرار می‌دادیم ولی نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند پیوند عمیق حوزه و دانشگاه است

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه اسلامی سازی علوم انسانی که پیوند عمیق علمی حوزه و دانشگاه را در تولید علم می‌خواهد گفت: وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌هایی داشت؛ اما نتوانسته‌ایم با هم بنشینیم و به صورت مشترک علوم انسانی را اسلامی کنیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم، دانش‌های میان‌رشته‌ای قرآنی تأسیس شود، در المصطفی موفقیت بیشتری را در این مورد شاهد بودیم، ولی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها جای آن خالی است.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اصل سومی را که پیشنهاد می‌دهم، ایجاد تحول در نظام آموزشی حوزه‌ و دانشگاه‌ است گفت: نظام آموزشی حوزه‌ ما باید به روز شود و در حوزه شاخصه‌های یک حوزه پیشرفته تدوین و در کوتاه‌ترین فرصت فارغ‌التحصیلانی داشته باشد که بتوانند معضلات جامعه ما با دنیا را حل کنند.

وی با بیان اینکه اکنون بیشترین مدت تحصیل و کمترین نتیجه را داریم ادامه داد: آیا واقعاً آنچه خروجی دانشگاه‌های ما هست مطلوب است و می‌تواند تحقق‌بخش آرمان‌های اسلامی باشد.

نیاز به باز آفرینی تمدن اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه اصل چهارم، نهضت نرم‌افزاری و استخراج آموزه‌های سازنده تمدن اسلامی از درون معارف دینی است عنوان کرد: ما معتقدیم باید تمدن اسلامی را در ایران و جهان اسلام و دنیا بازآفرینی کنیم.

وی حضور بین‌المللی و گفتمان علمی و دادوستد معرفتی و تمدنی با ملل و تمدن‌های عالم را پنجمین اصل معرفی کرد و گفت: ما باید وارد این عرصه جهانی شویم و آنچه داریم باید به دنیا عرضه کنیم و آنچه دنیا چه اسلامی و غیر اسلامی دارد به داخل کشور وارد کرده و بررسی کنیم.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای آنکه بتوانیم آنچه خوب است بپذیریم و آنچه بد است نقد کنیم طبعاً مقدماتی لازم است مطرح کرد: آشنایی با دستاوردهای علمی و نوین دیگر ملت‌ها، نقد و بررسی عالمانه همه دستاوردهای علمی در دنیا همه رشته‌های علوم انسانی و غیرانسانی، تسلط بر زبان‌های بین‌المللی فارغ‌التحصیلان حوزه‌ها و دانشگاه‌های و تبدیل معارف اسلامی و ادبیات قابل‌فهم برای دیگر ملل عالم به صورت قابل‌قبول و پذیرش برای آن‌ها از مقدمات لازم برای رسیدن به این هدف است.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha