سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه با تأکید بر این که غرب جرأت سخن گفتن از وابستگی و استعمار ایران را ندارد، گفت: ملت ایران در دهه فجر 57 و پس از آن، سیلی های محکمی به گوش استکبار و استعمار نوین زده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به پیشینه خیزش های مردمی علیه استعمار و استکبار جهانی، اظهار داشت: جهان اسلام علی رغم اینکه در طول سده های اخیر دچار معضلات متعددی شده بود، از حدود 4 قرن پیش تا قرن بیستم، مبتلا به استعمار غرب شد و این رویه تا جایی پیش رفت که جهان اسلام در ظلمت سیاهی فرو رفت.

وی، زمان آغاز قیام های مردمی را اواخر قرن بیستم دانست و ادامه داد: در دورانی که خفقان و سیاهی محض حاکم بود، کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان، اسپانیا، هلند، آمریکا و شوروی بساط ظلم و جور خود را برای مدتی در کشورهای اسلامی پهن کردند، اما از نیمه های قرن بیستم، قیام های استقلال طلبانه در کشورهای اسلامی شکل گرفت و در برخی این قیام ها علمای دین نقش محوری داشتند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه، گفت: از زمانی که سید جمال الدین به مصر وارد شد و اندیشه استقلال طلبی را در مصر بنیان نهاد، افرادی همچون حسن البناء به این اندیشه سامان داده و به تأسیس اخوان المسلمین پرداختند.

وی در ادامه با بیان این که در اواخر قرن بیست و یکم استعمار کهنه، جای خود را به نئو استعمار داد، تصریح کرد: پس از راه اندازی قیام های مردمی و ادامه آن تا اواخر قرن بیستم، ملت های مسلمان آرام آرام استقلال خویش را به دست آوردند، اما با این تفاوت که استعمار کهنه جای خود را به نئو استعمار داد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، از وابستگی حکومت های اسلامی به کشورهای اروپایی به عنوان یکی از ویژگی های استعمار نوین یاد کرد و گفت: غرب برای تسلط بر کشورهای اسلامی از روشی استفاده کرد که بر مبنای آن دولت های اسلامی مجبور بودند خود را به اروپا وابسته کنند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه با تأکید بر این که قیام امام خمینی(ره) روند تاریخ جهان اسلام را دگرگون کرد، ابراز داشت: امام خمینی(ره) با قیام خود تاریخ جهان اسلام را برگرداند و حرکت نوینی را با عنوان استقلال طلبی کامل و نجات از سلطه استعمارنوین آغاز کرد و بدین شکل ایران به عنوان نخستین کشور اسلامی استقلال رسمی خویش را اعلام کرد.

وی با اشاره به قدرت روز افزون نظام اسلامی ایران، تصریح کرد: امروز افتخار ایران،مقاومت و ایستادگی در برابر ابرقدرت های جهانی است، به طوری که اگر با کوچکترین تهدیدی از سوی غرب مواجه شویم، به مبارزه با آن پرداخته و فریاد «مرگ بر آمریکا» را سر می دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، با تأکید بر این که آمریکا و غرب جرأت سخن گفتن از وابستگی و استعمار ایران را ندارد، گفت: ملت ایران در دهه فجر سال 57 و پس از آن، چنان سیلی های محکمی به گوش استکبار زده اند که آمریکا هیچ گاه جرأت حتی بیان این مطلب را ندارد و نخواهد داشت.

معاون بین الملل حوزه های علمیه از قیام دیگر ملت ها، با تبعیت و الگو برداری از انقلاب ایران سخن گفت و افزود: پس از انقلاب ملت ایران، استقلال دیگر کشورها با همکاری ایران آغاز شد و نخستین میوه انقلاب، آزادی و استقلال ملل مسلمان در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان و... بود که این خیزش های مردمی تا کنون ادامه دارد و إن شاءالله تا نابودی استکبار و رهایی مستضعفان عالم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha