پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد حسن زمانی

حوزه/ با مقایسه تعداد مبلغان شیعه در کشورها نسبت به ظرفیت های دست نخورده ملت ها و همچنین فعالیت گسترده رقبا در عرصه بین الملل، به این مسأله پی می بریم که حضور روحانیت شیعه در کشورهای خارجی نزدیک به صفر است!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز(سفیران هدایت)، با تأکید بر این که دین مبین اسلام، دارای ویژگی ممتازی با عنوان «جهانی بودن» است، گفت: این ویژگی در حالی است که بنا به نص صریح قرآن، اسلام، مورد اقبال همه جامعه بشری قرار خواهد گرفت و ملت های جهان آن را خواهند پذیرفت.

معاون بین الملل حوزه های علمیه، با اشاره به آیه 55 سوره نور مبنی بر «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا»، تصریح کرد: براساس این آیه و ده ها حدیث حاکمیت کره زمین بر عهده مستضعفان قرار خواهد گرفت و خوفی که امروز مسلمانان جهان دارند، روزی جای خود را به امنیت جهانی مبنی بر حکومت مسلمانان داده و این مسأله قطعی است.

*دو عنصر مهم جهانی سازی اسلام

وی ادامه داد: ما برای جهانی شدن اسلام به دو عنصر «تشریح معارف اسلام به گونه ای که قابلیت قبول عقلانی و فطری برای انسان ها را داشته باشد» و «دمیده شدن عشق و انگیزه و گرایش برای پذیرش معارف حق از سوی خداوند تبارک و تعالی» نیاز داشتیم تا این وعده الهی تحقق یابد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در ادامه با طرح این سئوال که «این دو عنصر از همان ابتدا در دل بشریت وجود داشته است، پس چرا همچنان وعده الهی "وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ" تحقق نیافته است؟»، اظهار داشت: ما برای تحقق وعده الهی که از 1400 سال پیش تا کنون انجام نشده است، به گروهی نیاز داشتیم که وظیفه تبلیغ معارف دین را برعهده گرفته و مبلغ معارف ناب اسلامی در جامعه بشری باشند تا به واسطه آنها بتوان دین مبین اسلام را جهانی کرد و آن عنصر همان «روحانیت شیعه» است.

*کوتاهی کرده ایم!

وی با بیان این که در طول تاریخ تشیع، اقداماتی مبنی بر ترویج مبانی اسلام صورت گرفته است، اما چرا این مهم همچنان حاصل نشده است؟، تصریح کرد: باید به کوتاهی و گناه خودمان که همچنان پس از گذشت 36 سال از انقلاب، دین خود نسبت به ابلاغ معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برای جهانیان را ادا نکرده ایم، اعتراف کنیم.

معاون بین الملل حوزه های علمیه در ادامه افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی، حکومت در اختیار ما نبود و نمی توانستیم کار کنیم، اما پس از این که حکومت در اختیار ما قرار گرفت چه اقدامی در راستای گسترش مبانی دینی در سطح بین الملل انجام داده ایم!؟.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، با بیان این که هر آنچه که قبل از انقلاب صورت گرفته، بسیار اندک بوده، بیان داشت: امروز عرصه آماده است، اما هیچ کسی پاسخ گوی نیازهای مردم جهان نیست.

* حضور روحانیت شیعه در کشورهای خارجی

وی، با بیان این که حضور روحانیت شیعه در کشورهای خارجی نزدیک به صفر است، اظهار داشت: با مقایسه تعداد مبلغان روحانی شیعه موجود در کشورها نسبت به ظرفیت های دست نخورده ملت ها و همچنین فعالیت گسترده و روز افزون رقبای دینی در عرصه بین الملل، به این مسأله پی می بریم که حضور روحانیت شیعه در کشورهای خارجی نزدیک به صفر است.

این کارشناس مسائل بین الملل با ابراز تأسف نسبت به کم کاری روحانیون در عرصه بین الملل، گفت: به یقین کم کارترین مبلغین، طلاب و روحانیونی هستند که تنها اکتفا به منطقه خویش کرده و اقدامی برای گسترده تر کردن فعالیت های خویش در عرصه خارجی انجام نداده اند، این در حالی است که غنی ترین معارف مربوط به آیین و شریعت ما بوده و هیچ کاری انجام نمی دهیم.

وی، با بیان این که پس از انقلاب اسلامی ایران، حوزه های علمیه جان تازه ای گرفتند، اذعان داشت: پس از انقلاب روحانیت اقدام به بازسازی خویش و جذب طلبه کرد و پس از آن به تأمین نیازهای فرهنگی ملت در داخل کشور پرداخت.

*مخاطبان درو و برون مرزی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، با تأکید بر این که روحانیون دو مخاطب درون و برون مرزی دارند، افزود: بیشترین فعالیتی که روحانیت شیعه برای مخاطب انجام داده در راستای تأمین نیازهای فرهنگی داخل کشور بوده و نسبت به نیازهای خارجی غفلت کرده و این درحالی است که مخاطب درون مرزی یک صدم مخاطب بیرونی می باشد.

* یک تحلیل اشتباه

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به چرایی عدم استقبال روحانیون برای حضور در کشورهای جهان، گفت: مهمترین علت کم رغبتی روحانیون مبلغ برای حضور در کشورهای جهان، تحلیل غلط از وضعیت جهانی نسبت به پذیرش اسلام، تشیع و روحانیت شیعه و همچنین وجود دو مانع بزرگ با نام "حکومت های استعمارگر و استعمار شده" و "علما و ارباب مذاهب و ادیان دیگر" بود.

* عرصه های تبلیغی جهان به روی عالمان شیعه باز است

وی با تأکید بر این که امروز بیش از 90 درصد عرصه های علمی، فرهنگی و تبلیغی جهان، به روی عالمان شیعه باز است، بیان داشت: پس از 30 سفری که به کشورهای جهان داشتم، متوجه شدم که بیش از 90 درصد عرصه های علمی، فرهنگی و تبلیغی جهان خالی بوده در کمتر از 10 درصد موارد دچار مشکل هستیم.

* جهان تشنه شنیدن معارف حق است

این مبلغ عرصه بین الملل، با اشاره به این که جهان تشنه شنیدن معارف حق است، به بیان واقعیات تبلیغی در عرصه بین الملل پرداخت و گفت: امروزه یکی از پایگاه های تولید نشر معارف مکتب اهل بیت(ع) در کشوری است که خاستگاه ماتریالیزم، مادی گرایی و کمونیسم بوده و این مسأله نشان دهنده ظرفیت بالای کشورهای جهان برای دریافت آموزه های اسلامی است.

* بایسته های تبلیغ بین المللی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان بایسته های بین المللی طلاب و روحانیون اشاره کرد و اظهار داشت: هرطلبه باید برای تبلیغ دین و معارف اسلامی در سطح جهان با نکاتی آشنا شود، چون این مسائل تأثیر مستقیمی بر عملکرد او خواهد گذاشت.

*جهاد علمی

معاون بین الملل حوزه های علمیه نخستین بایسته بین المللی طلاب را "جهاد علمی" عنوان کرد و گفت: مقصود از جهاد علمی داشتن معدل عالی نیست! بلکه به نشانه هایی همچون داشتن توانایی در تدریس هر پایه بعد از گذر به پایه بعدی و وقت گذاری زیاد در شبانه روز برای مطالعه علمی، نیاز دارد.

* جامعیت علمی

وی با بیان این که "جامعیت علمی" دومین بایسته بین المللی طلاب است، افزود: درس هایی که طلاب در مدارس علمیه می خوانند، به هیچ وجه کافی نبوده و برای موفقیت در عرصه تبلیغ بین الملل، باید در همه رشته های علوم اسلامی و انسانی، متخصص شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، با اشاره به این که برگزاری نشست های علمی در مدارس، به رشد جامعیت علمی طلاب کمک می کند، تصریح کرد: اساتید و مدیران مدارس باید برای موفقیت طلاب نشست های علمی برگزار کرده و با اجرای دوره های تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اقتصاد، فلسفه، عرفان، کلام، روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی، به زمینه های پیشرفت طلاب کمک کنید.

* آشنایی با ادیان و مذاهب

معاون بین الملل حوزه های علمیه "آشنایی با ادیان و مذاهب" دیگر را سومین بایسته بین المللی طلاب معرفی کرد و افزود: آنچه که طلاب امروز از ادیان و مذاهب دیگر اطلاع دارند، بسیار سطحی و گذرا بوده و باید برای تبلیغ در عرصه بین الملل، ابتدا از خصوصیات و ویژگی های فرق و مذاهب جهان آشنا شد، سپس اقدام به تبلیغ در جهان کرد.

* رشد علمی قرآنی

وی در ادامه به چهارمین بایسته بین المللی طلاب اشاره کرد و گفت: "رشد علمی قرآنی"، یکی از ضروریات فعالیت طلاب در عرصه تبلیغ داخلی و خارجی است و باید هر طلبه در تجوید، صوت و لحن، حفظ و تفسیر خبره باشد.

* آشنایی با زبان های خارجی

این مبلغ عرصه بین الملل، "آشنایی با زبانی های خارجی" را دیگر بایسته علمی طلاب در عرصه بین الملل دانسته و اظهار داشت: روحانیت شیعه به دلیل عدم آشنایی با زبان های خارجی، نمی تواند مبانی ناب اسلامی را در جهان نشر دهد؛ از این رو باید با برگزاری دوره های مکالمه زبان این خلاء برطرف گردد.

* رسالت بین المللی حوزویان

معاون بین الملل حوزه های علمیه در پایان سخنان خود، به رسالت بین المللی حوزویان اشاره کرد و گفت: طلاب و روحانیونی که از بایسته های بین المللی برخوردارند، باید گستره فعالیت های خویش را افزایش داده و در دیگر کشورها حاضر شده و به نشر مکتب امام خمینی(ره) بپردازند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha