پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
احمد فرخ فال در دیدار با آيت الله صافي گلپايگاني در مشهد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قم از فراگیری آموزش زبان عربی در مدارس و اضافه شدن دروس کلام و اعتقادات به درس های اصلی حوزه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمين احمد فرخ فال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مشهد با اشاره به ديدار روز گذشته خود با آيت الله العظمي صافي گلپايگاني، در جوار بارگاه ملکوتی رضوی و ارائه گزارشي از فعاليت هاي تابستاني مديريت و مدارس حوزه علميه استان قم، ابراز داشت: امسال اردوهای تابستاني  در سه گروه برگزار شده كه اولين گروه مربوط به طلاب سطح یک است كه به مشهد مشرف شده اند و نسبت به تقویت علوم پایه، دروس ارتقایی و مباحث اعتقادی و اخلاقی اهتمام داشته وهمانند سال های قبل، اردوی موفقی بود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بيان اين كه دومين گروه فعاليت هاي تابستاني شامل مدیران مدارس با جمعیت اساتید و فارغ التحصیلان سطح یک بود، گفت: اين افراد به برخی شهرها مهاجرت کرده اند كه ضمن توجه به تقویت علوم پایه مانند ادبیات، منطق، مباحث اصولی و فقه، فعاليت هايي همچون امامت جماعت، تبلیغ و فعاليت هاي فرهنگی در مجامع عمومی را به عهده داشتند.

وی، به برپایی اردوی طلاب مدرسه علمیه علوی در مهدیشهر استان سمنان اشاره کرد و ادامه داد: مدرسه علميه علوی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین اقبالی اردویی را با شرکت طلاب، اساتید و فارغ التحصيلان مدرسه، در مهدیشهر برگزار کرده و فعاليت های خوبی را در این شهر انجام داده اند كه به اذعان مسئول فرماندار و مسئول اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، تحولی فرهنگی، علمی و تبلیغی در آن جا صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، سومين فعاليت را مربوط به اردوهای آموزشی مکالمه عربی  اعلام کرد و با اشاره به اين كه از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، مراجع و علما این بوده که حوزه های علمیه در اين زمينه کار جدی آغاز کنند، گفت: با عنایت و حمایت آیت الله حسینی بوشهری، برخی مدیریت های استانی آموزش مکالمه عربی را شروع كرده اند و  از امسال مدیریت قم این کار را انجام داده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم با تاكيد بر اين كه طلاب فارغ التحصیل پایه اول، در قالب یک دوره آموزشی، زبان عربی را فرا می گیرند، ابراز داشت: این کار در سال تحصیلی آینده ادامه و به طور فراگیر در تمام مدارس تحت پوشش مركز مدیریت حوزه های علمیه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در سال تحصیلی آینده علم کلام و مباحث اعتقادات جزو دروس اصلی حوزه قرار می گیرد و همان طور که دروس اصلی به صورتی منظم و با حضور و غیاب ابرگزار می شود، درس هاي علم کلام و اعتقادات برای پاسخگویی عموم طلاب تحت پوشش حوزه علميه قم برگزار مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بيان اين كه مقدمات این کار در ماه های اخیر انجام و روز گذشته خبر تحقق رسمی برگزاري کلاس های مذکور برای سطوح عالی اعلام شد، اظهار داشت: اين دروس به شكل منظم در سطح یک بوده، اما در سطوح عالی فقط فقه، اصول و تفسیر به شکلی متقن با حضور و غیاب برگزار مي شده و در سال آینده تحصیلی، علم کلام با تشکیل کلاس های منظم مانند دروس اصلی برگزار و اطلاع رسانی خواهد شد و در این راستا با اساتید مربوطه نيز رايزنی شده است.

وي با اشاره به اين كه حضرت آيت الله صافی گلپايگاني در ضمن ارائه اين گزارش، از اين برنامه ابراز خرسندی کردند، زيرا ايشان قبلا نيز خواسته بود ندکه گامی برای پاسخگویی به اعتقادات برداشته شود، يادآور شد: معظم له از برنامه آموزش زبان نيز استقبال کردند و فرمودند که با توجه به وضعی که تکفیری ها ایجاد کرده اند، مي بايست طلاب بتوانند در دنیای اسلام مباحث خود را بيان كنند.

مدير حوزه علميه استان قم در ادامه با بيان اين كه از سال ها پیش، مدارس قم به کلاس های زبان مجهز هستند و طلابی نیز در زمينه زبان هاي اسپانيولي، انگليسي، آلمانی و عربی فارغ التحصیلان شده اند، اظهار داشت: اين امر موجب شده كه اعزام های خوبی برای نشر معارف اهل بیت(ع) انجام شود، البته برنامه آتی  در خصوص زبان عربی فراگير خواهد بود.

وي درباره چگونگي برنامه فراگیرآموزش زبان عربي، افزود: در سال های آینده حجم عظیمی از طلاب تحت عنوان برنامه آموزش زبان عربی قرار خواهند گرفت.در این برنامه این گونه عمل مي شود كه طلاب علاوه بر آموزش در دوره سال تحصيلي، در تابستان  140 ساعت را مي گذرانند كه در اردوها صحبت بازبان فارسی ممنوع است و به مکالمه عربي ملزم می شوند.

حجت الاسلام و المسلمين فرخ فال خاطرنشان کرد: در اردوی مهدیشهر براي دومين سال، برنامه آموزشی زبان برگزار شده بود كه تاثیر بسیار مطلوبی داشت و طلاب خیلی خوب نسبت به اين برنامه عمل كرده بودند.

وي در ادامه توضيح برنامه مذكور با اشاره به اين كه برای نخبگان، اساتید و کسانی که آماده اعزام به خارج هستند، در سال تحصیلی آینده برنامه ويژه اي داريم، گفت: با توجه به صحبتي كه با آيت الله العظمي مکارم شیرازی شده و اين برنامه به استحضار معظم له رسيده است، مدرس هایی از مدرسه علميه عالی امام کاظم(ع) به لابراتوار آموزش زبان مجهز شده و نخبگان و اساتید بصورت ویژه به فراگیری زبان خواهند پرداخت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha