دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زبان عربی

حوزه/ مدیر مرکز زبان عربی حوزه گفت: امروز طلاب و روحانیون باید با فراگیری زبان های خارجی به خصوص عربی به مبارزه با شبهات بپردازند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، شاکر محمود افضلی، امروز، در اختتامیه نهمین دوره تابستانه یادگیری مکالمه عربی اظهار داشت: استان یزد با سابقه 12 ساله در آموزش زبان عربی گوی سبقت را از دیگر استان های کشور ربوده است.

رئیس مرکز زبان عربی حوزه علمیه قم ادامه داد: امسال بلافاصله بعد از دستور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه مبنی براینکه آموزش زبان جزء دروس اصلی سطح یک قرار بگیرد اقدام به برگزاری دوره های تابستانه مکالمه عربی در قم و سرتاسر کشور کردیم اما به دلیل اینکه برگزاری این دوره ها برای سال اول بود با کاستی هایی در این زمینه هم مواجه بودیم.

برگزاری دوره تابستانه مکالمه عربی در 7استان

وی ادامه داد: افتتاحیه اولین دوره تابستانه فراگیر زبان عربی را در تاریخ 30 تیرماه با حضور آیت الله حسینی بوشهری در میان 200 طلبه از قم برگزار کردیم و همزمان به استان ها ابلاغ کردیم که این دوره مکالمه عربی را برگزار کنند.

این استاد زبان عربی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از استان ها به دلیل عدم آمادگی این دوره را برگزار نکردند و تنها 7 استان از جمله؛ اردبیل، سیستان و بلوچستان، سمنان، مازندران، چهارمحال و بختیاری، قم و یزد این دوره  را برگزار نمودند.

یزدبه عنوان قطب آموزشی زبان عربی در کشور

افضلی خاطرنشان کرد: یزد تنها استانی بود که توانست با بهره گیری از اساتید بومی خود اقدام به برگزاری این دوره عربی کند که اگر این کار با جدیت ادامه پیدا کند استان یزد به عنوان قطب آموزشی زبان عربی در کشور جا می افتد.

یکی از مدارس استان به یادگیری زبان عربی اختصاص یابد

وی با اشاره به اینکه استان یزد ظرفیت ایجاد موسسه زبان عربی را دارد ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که استان یزد یکی از مدارس علمیه خود را اختصاص به مدرسه یادگیری زبان عربی دهد و کسانیکه داوطلب یادگیری زبان هستند و استعداد یادگیری آن را هم دارند جذب این مدارس شوند.

رئیس مرکز زبان عربی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر این مدرسه  ساخته شود ان شاء الله بعد از 5 سال استان یزد می تواند 100 استاد عربی به حوزه های علمیه اضافه کند.

مدیران به امکانات مادی و سخت افزایی برای برگزاری بهتر دوره ها توجه کنند

وی خواستار توجه بیشتر مدیران به امکانات مادی و سخت افزایی برای برگزاری بهتر دوره های مکالمه عربی  شد و تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید مدیریت واحدی برای پیشگیری از تداخل وظایف در برگزاری  دوره های تابستانه مکالمه عربی شکل گیرد باید اقادام به تأمین نیروهای مجرب در سرتاسر کشور برای این مهم کرد.

 تلف شدن یک پنجم وقت حوزه ها در کانال ترجمه

افضلی با بیان اینکه طلاب ایرانی در صرف و نحو حتی از طلاب عرب زبان دیگر کشورها جلوتر هستند اما در فهم و مکالمه عربی اعراب خیلی جلوتر از ما هستند گفت: بسیاری از طلاب بعد از اینکه در پایه های ابتدایی اقدام به یادگیری زبان عربی می کنند همیشه با این تفکر غلط مواجه می شوند که فعالیت های تبلیغاتی ما بعد از 10 سال تازه شروع می شود و اکنون نیازی به یادگیری زبان نیست که باید در پاسخ گفت زبان دروس و علم شما عربی است و اگر زبان عربی را از همین ابتدا فراگیرید پیشرفت های تحصیلی شما چندین برابر می شود.

رئیس مرکز زبان عربی حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه یک چهارم تا یک پنجم وقت طلاب و روحانیون و اساتید حوزوی صرف ترجمه متون عربی می شود اما اگر طلاب از همان ابتدا با زبان عربی آشنا شوند نه تنها مطالب را عمیق تر متوجه خواهند شد بلکه در وقت طلاب و حوزه ها هم صرفه جویی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی و ماهواره جولانگاه شبهات

افضلی خطاب به طلاب یادآور شد: تمام هجمه های فرهنگی غرب و به خصوص شبهات دینی و اعتقادی وهابیون از طریق همین شبکه های اجتماعی و ماهواره ها امروز با زبان فارسی وارد خانه های ما شده است و ما طلاب هم اگر بخواهیم همانند وهابیون و دشمنان که از طریق فراگیری زبان فارسی اقدام به نفوذ و رخنه در خانه ها و اعتقادات ما کرده اند اقدام به تبلیغ دین اسلام کنیم و شبهات را پاسخ بگوییم باید زبان عربی را به خوبی یادگیریم.

وی از طلاب خواست تا کارگاه ها و کلاس های عربی که برگزار می شود را به دید استادشدن خود نگاه کنند و تنها به یاد گیری مطالب اکتفا نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha