شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمدحسن زمانی

حوزه/ حوزه: معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: کشورهای اسلامی و مراکز علمی و تحقیقاتی آن باید تلاش کنند تا تمام علوم بر اساس قرآن و سنت در جامعه ترویج یابد تا مقدمات بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی را فراهم نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در دیدار جمعی از علمای اهل سنت پاکستان که در سالن جلسات معاونت بین الملل حوزه های علمیه برگزار شد، برگزاری نشست میان علمای مذاهب را در راستای رقم زدن حرکت های بزرگ ضروری دانست.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ترویج علوم انسانی اسلامی در جهان گفت: بر اساس سخنان ایشان، علوم انسانی که در دانشگاه های کشورهای اسلامی، مانند؛ رشته هایی روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و...

 در حال تدریس است، ترجمه متون غربی است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که علومی که از غرب به دست ما می رسد، بر اساس مبانی فکری مسیحیت، یهودیت، الحاد و مادی گرایی است، گفت: ترویج چنین مبانی فکری در مجامع اسلامی دارای مضراتی است که از جمله   این که جوانان با  مطالعه این متون، تضادی با مبانی دینی مشاهده می کنند و رفته رفته شخصیت خود را غیر اسلامی تربیت می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ضرر دیگر ترویج متون غربی در مجامع اسلامی را ضعف معرفتی جوانان برشمرد و گفت: وقتی این آموزه های غیر دینی  و ضد اسلامی در جامعه ترویج شد، با توجه به این که لازمه قبولی این تفکر، گرفتاری به ضعف معرفتی است، نسبت به اعمال و واجبات دینی بی تفاوتی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: این مضرات و آسیب ها در حالی در جامعه ترویج می شود که ظاهری علیه آموزه های اسلامی ندارد و این خطر را دوچندان می کند.

حوزه علوم جدیدی در عرصه انسانی به جهانیان ارائه نماید

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به دستور مقام معظم رهبری بر حوزه های علمیه برای استخراج علوم انسانی اسلامی بر اساس آموزه های قرآن و سنت گفت: حوزه وظیفه دارد علوم جدیدی در عرصه انسانی به جهانیان ارائه نماید.

وی افزود: کار بزرگی که در  در ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی انجام شده این بود که اندیشمندان حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی را از منابع دینی استخراج کردند و آن را در مراکز علمی ترویج دادند. در حال حاضر علوم انسانی مانند جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و سیاست به صورت اسلامی ارائه می گردد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به رشد چند برابری علوم اسلامی در کشور بعد از انقلاب اسلامی گفت: با گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی، تعداد علوم حوزوی از 10 رشته به 140 رشته تحصیلی رشد یافته که به نوعی می توان گفت انقلاب علمی اسلامی بزرگترین انقلابی بود که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای اسلامی و مراکز علمی و تحقیقاتی آن باید تلاش کنند تا تمام علوم بر اساس قرآن و سنت در جامعه ترویج یابد تا مقدمات بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی را فراهم نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی  در ادامه درباره اهمیت عرفان در اسلام گفت: در عصر حاضر مهم ترین مشکل جامعه بشری و بیماری  که جامعه را دربرگرفته، عدم  توجه به خدا و عرفان اسلامی است. تمام جنگ ها، سرقت ها، اختلافات و..، ثمره  تلخ بیماری عدم توجه به خداست که اگر این مشکل حل شود، تمامی مشکلات بشریت حل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم در امت های اسلامی و حتی دیگر جوامع انسانی، توجه روح انسان ها  به خداوند را برانگیزیم.

وی با اشاره به جایگاه عرفان در زندگی امام خمینی(ره) گفت: پیش از این که چهره سیاسی و انقلابی امام خمینی(ره) در جامعه جلوه گر شود، رویکرد عرفانی این مرد بزرگ بود که توانست چنین شخصیتی را تربیت کندکه انقلابی بزرگ در تاریخ بشریت رقم بزند و پشت آمریکا را بر زمین زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha