دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عماد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه خود را در برابر همه مطالبات رهبری مسئول می‌داند گفت: علی‌رغم اینکه بودجه بخش پژوهش حوزه‌های علمیه بسیار کمتر از نهادهای دیگر کشور است، ولی مسئولیت خود را در قبال مطالبات رهبری انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد در نشست "نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"  در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه اگر بخواهیم پیشرفت محقق شود نیازمند به الگو هستیم اظهار کرد: محقق شدن الگو و پیشرفت در گام نخست، نیازمند فرهنگ‌سازی دقیق و سازمان‌یافته و منضبط در مقوله الگو و پیشرفت است.

وی با اشاره به این که برای تحقق این الگو، حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های خوبی دارند بیان کرد: مدیران محترم حوزه‌های علمیه و روسای انجمن‌های علمی مراکز تخصصی باید همدلانه به این موضوع نگاه کنند، باید ظرفیت خود را دقیق شناسایی کنیم و ببینیم که چه مقدار از این ظرفیت را می‌توانیم در یک مشارکت جدی اجرایی کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، فرهنگ‌سازی در این عرصه را مورد تاکید قرارداد و گفت: با فرهنگ‌سازی کارهای بزرگی هم در چارچوب درون حوزه و هم در چارچوب ملی می‌توان انجام داد.

وی ایجاد ادبیات مناسب و علمی در تولید و ایجاد گفتمان علمی را مرحله بعدی عنوان کرد و گفت: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دبیرخانه شورای حوزوی و بخش‌های دیگر باید در سطوح مختلف به تولید این ادبیات کمک کنند و از این ادبیات پشتیبانی شود تا تولید شکل بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد با بیان اینکه گام بعدی مشارکت حوزویان تدوین طراحی و ترسیم نقشه است عنوان کرد: ما ظرفیت‌های بسیاری در حوزه داریم استادان، محققان و مبلغان برجسته ما می‌توانند آسیب‌شناسان خیلی خوبی باشند.

وی تصریح کرد: گام بعدی، ایجاد آمادگی لازم برای مدیریت اجرایی نقشه و پایش آن است که طبیعتاً حوزه‌های علمیه می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه گام آخر، ایجاد تمدن اسلامی و سپس ایجاد امت واحده جهانی است گفت: باید زمینه سازی از حالا به گونه‌ای انجام شود که این الگو را بتوانیم به یک ادبیات فراملی در سطح جهان اسلام تبدیل کنیم و بلکه فراتر از آن در سطح جهانی، آمادگی دارد در مقابل نظام سلطه مقاومت کند.

وی با بیان اینکه ما باید از تمام ظرفیت‌های حوزه علمیه استفاده کنیم ابراز داشت: ظرفیت بزرگی مثل درس خارج، انجمن‌های علمی، نشریات علمی و مراکز پژوهشی داریم که همه می‌توانند مشارکت کنند.

فعالیت 3 هزار استاد و پژوهشگر در انجمن های علمی

حجت‌الاسلام و المسلمین عماد افزود: انجمن‌های علمی با بیش از 3 هزار عضو دارای تحصیلات مشترک حوزوی و دانشگاهی ظرفیت‌های فوق‌العاده ای هستند که می‌توانند پای این کار بیایند.

وی بیان کرد: از حوزه مطالباتی وجود دارد که به حق نیز هست و باید حوزه به مطالباتی که نظام، ملت و جامعه اسلامی از او دارد پاسخ دهد اما یک جایی هم نظام باید این ریل‌گذاری مناسب را انجام دهد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با انتقاد از توجه بسیار کمی که به پژوهش در حوزه‌ها علمیه می‌شود گفت: بودجه تحقیقاتی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد بسیار کم است و باید بیشتر از این باشد ولی با این حال بودجه تحقیقاتی که در اختیار حوزه‌های علمیه قرار می‌گیرد از بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها بسیار کمتر است.

وی مطرح کرد: ظرفیت حوزه‌های علمیه بسیار بالا است از این ظرفیت باید استفاده شود و ابزارهای لازم از این ظرفیت‌ها باید فراهم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عماد عنوان کرد: یکی از بخش‌های حوزه بخش نخبگان است که متأسفانه از بودجه بنیاد ملی نخبگان هیچ مبلغی برای نخبگان حوزوی اختصاص داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خود را در برابر همه مطالبات رهبری مسئول می‌داند گفت: حوزه هر طوری که هست مسئولیت خود را در قبال مطالبات رهبری انجام می‌دهد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha