چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 336192
۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
اا

یکی از اساتید حوزه با اشاره به اینکه تقویت حیا و عفت موجب دور شدن فرد از گناه و معصیت می شود، گفت: حیا نشانه ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان  امروز طی سخنانی در نوزدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی در شهرکرد اظهارداشت:اسلام، نگاهی جامع و کامل به گناه و معصیت دارد و با علت آن مبارزه می کند.

وی با بیان اینکه خدای متعال، قرآن و دین مبین اسلام، انسان گناهکار را بیمار می داند، افزود: در اسلام گناه و شخص گناهکار در دو بخش قرار دارند و در مبارزه با گناه، علت بیش از معلول موردتوجه قرار دارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: اسلام به دنبال از بین بردن صفت مذموم است تا فعل ناشایست را هم اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه تقویت حیا و عفت موجب دور شدن فرد از گناه و معصیت می شود، یادآور شد: حیا نشانه ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عرفان به تعریف حیا از دیدگاه اسلام و قرآن اشاره و تصریح کرد: انسان با حیا، با آگاهی از ناظر بودن خداوند بر تمامی اعمال، از گناه دوری می کند و اگر به گناه هم دعوت شود فعل ناشایست از وی سر نمی زند.

وی افزود: هر قدر انسان در تقویت حجب و حیای خود بکوشد، کناره گیری از گناه و نیفتادن در دام شیطان برای او آسان تر شده و به هدف آفرینش که همان عاقبت به خیری و سعادت اخروی است نزدیک تر می شود.

این استاد حوزه،توجیه نکردن گناه و کوچک ندانستن آن را از دیگر نشانه های جامعیت نگاه قرآن و اسلام به موضوع گناه برشمرد و افزود: بر اساس دیدگاه اسلام، اصل تغییر بنیادین در همه افراد وجود دارد و انسان گناهکار در صورت توبه از گناه، از رحمت الهی برخوردار می شود.

وی بزرگ ترین گناه پس از شرک به پروردگار را نا امیدی از رحمت خداوند بیان و تصریح کرد: همان گونه که خداوند از گناه فرد توبه کننده چشم پوشی می کند، مغرور شدن از انجام عبادت و احساس امنیت کاذب از شر شیطان می تواند انسان را در گناه غرق کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha