شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عمار حکیم

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: با توجه به چالش های پیش روی کشور، وظیفه دولت جدید عراق آسان نبوده و ناممکن هم نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، وی از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواست به وعده خود مبنی بر تعیین وزیر کشور و وزیر دفاع در یک هفته عمل نماید.

سید عمار حکیم اعلام کرد که وظیفه دولت با توجه به سیطره تروریست ها بر یک سوم عراق و رواج فساد اداری و ضعف خدمات، وظیفه آسانی نیست و در عین حال محال هم نمی باشد. وی اظهار اطمینان کرد که در صورت التزام همه به روحیه تیمی و همکاری و کار گروهی و میهن دوستی و سرنوشت و آینده واحد، موفقیت امکان پذیر است.

سید عمار از حیدر العبادی خواست همان طور که در برابر مجلس نمایندگان وعده داده وزرای امنیتی کشور را به زودی تعیین کرده و دولت عراق را کامل نماید و دولت را از مدیریت سرپرست ها نجات دهد؛ چرا که این سبک مدیریت، سیاستی شکست خورده است که کشور را به وضعیت کنونی سوق داده است. وی ضمن آرزوی موفقیت برای عبادی به وی توصیه نمود که به فکر عراق و مردم آن باشد و به او وعده کمک و یاری و تقویت داد و همه مردم را به کار و تلاش با روحیه ای جدید دعوت کرد و از آنها خواست که در میان آنها دید مثبت و عقل گرایی حاکم باشد و از هرگونه بحران و تنش پرهیز کنند.

وی افزود عراق نیازمند سیاست های استراتژیک میباشد که از جمله این سیاست ها تهیه برنامه دولت است که وقت زیادی میگیرد و پس از آن هم کشور ما نیازمند تمرکز زدایی از مرکز و تقویت استان ها میباشد؛ چرا که تمرکز زدایی بسیاری از فشارها بر دولت را از بین میبرد و تاثیر مثبتی در جریان اصلاحات و آبادانی و پیشرفت عراق خواهد داشت. وی همچنین از دولت و کابینه خواست بر اساس روحیه تمرکز زدایی وارد کار شوند و تاکید کرد که عراق برای بهبود مشکلات و گرفتاری های خود نیازمند سیاست تمرکز زدایی و نجات یافتن از قوانین مرکزی دست و پاگیر میباشد. وی همچنین از مجلس نیز خواست با روحیه بالا در جهت تصویب قوانین عمل کنند و تاکید کرد که بیش از 340 پروژه قانونی وجود دارد که زیر بنای حیات اقتصادی و اجتماعی و علمی و فرهنگی و خدماتی و امنیتی عراق را تشکیل میدهند که این قوانین همچنان بر تاقچه های مجلس خاک میخورند.

ریس مجلس اعلای اسلامی عراق تولد دولت و کابینه العبادی را تولدی دشوار توصیف کرد و گفت اما با این حال اراده رهبران سیاسی و حمایت برادران و دوستان باعث شد همه در تشکیل دولت در چهارچوب قانون کمک کنند. وی خاطرنشان کرد که دولت العبادی آغازی جدید و شروع یک اصلاحات بزرگ است. وی یادآور شد که جوهر سیاست، هنرِ یافتن راه حل های ممکن و راه های معتدلی است که مورد توافق همه باشد که همه به آن اطمینان داشته باشند نه هنر بازی با تناقضات. وی خطاب به جامعه بین الملل نیز تاکید کرد که باید وارد جنگی فراگیر باداعش شوند، جنگی که محدود به یک منطقه جغرافیایی و سیاسی خاص نباشد.

حکیم تاکید کرد که عراق به صورت فوری نیازمند تعیین یک استراتژی فراگیر برای جنگ با تروریسم و داعش و مشارکت حداکثری با برادران و دوستان و هم پیمانان خود در این زمینه میباشد. وی تروریسم و داعش را بزرگ ترین چالش پیش روی عراق دانست و در مورد رویارویی بی برنامه با تروریست ها و گماردن برخی مسؤولین امنیتی سست عنصر و ضعیف در پست های حساس هشدار داد.

وی در ادامه از بی بهرگی عراق از برنامه ریزی و استراتژی کلان اظهار تاسف نمود و آن را عامل ناتوانی در از بین بردن تروریسم با وجود صدها هزار رزمنده و هزینه کردن میلیاردها دلار دانست. وی تاکید کرد که ما پیش از هرگونه اتخاذ استراتژی در برخورد با هر چالشی ابتدا باید نوع آن چالش را بررسی و معلوم کنیم. وی در ادامه داعش را غده ای سرطانی دانست که باید یک استراتژی بنیان برانداز در قبال آن اتخاذ شود که در غیر این صورت این گروه موجب زیان تمام امت اسلام خواهند بود.

حکیم به کشورهای منطقه هشدار داد که داعش غده ای سرطانی است که نمیتوان رشد آن را کنترل کرد و در نتیجه هیچ کس از آن در امان نیست. وی خاطرنشان کرد که باید با این سرطان در تمام بدن مبارزه کرد و بار دیگر تاکید کرد که مبارزه با داعش باید مبارزه ای راستین وبر اساس صداقت و حذف محل های رشد و حمایت این غده باشد و بدون مشارکت این محل ها در این جنگ، پیروزی دشوار و طاقت فرسا خواهد بود. وی تاکید کرد که این امر نیازمند یاری عشائر اصیل و شخصیت های ملی و اجتماعی مورد احترام و مخلص و میانه رو و کنار گذاشتن افراد تندرو از جامعه میباشد.

وی افزود: وجود نمایندگان بصره در دولت به عنوان دو وزیر در کابینه امری درست و به جا است و من کاملا با آن موافقم اگرچه نتوانسته ایم آن را محقق کنیم بدین صورت که وزیر مشخص از اهل بصره باشد. وی افزود: در این دو وزارتخانه پست هایی حساس وجود دارد که مردم بصره در آن تعیین کننده خواهند بود و ما نیز تلاش میکنیم که اهل بصره در تمام سطوح دولت و تمام وزارتخانه ها حضور داشته باشند و در سطوح معاونت و مدیر کل و سفیر و سرکنسول و پست های فرهنگی و نظامی از آنها استفاده شود.

حکیم گفت: اهل بصره باید در تمام این پست ها نماینده داشته باشند همان طور که تمام استان های دیگر نیز به نسبت حضور سیاسی و دانشگاهی خود باید چنین سهمی داشته باشند. وی خاطر نشان کرد که در مساله تعیین وزرا لازم است همه ما به کسی که او را به عنوان وزیر انتخاب کرده این اعتماد کنیم تا ضامن اجرای برنامه ای باشیم که به مردم کشور خود ارائه کرده ایم چرا که پست وزارت پیش از هر چیز دیگر یک پست سیاسی است و وزارتخانه با کارکنان خود مانند وکلا و مدیران کل و کارمندان دیگر اداره میشود.

وی افزود: اینکه ما و دیگران نتوانستیم وزیری دارای شرایط لازم سیاسی از اهل بصره انتخاب کنیم بدان معنا نیست که بصره را فراموش کرده یا حقوق آن را پایمال کرده ایم. وی گفت: ائتلاف المواطن بود که اولین بار شعار بصره را سر داد و پروژه تعیین بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق را ارائه کرد و پیشنهاد داد که مرکزیت بنادر عراق در بصره تاسیس شود و همین ائتلاف بود که پروژه بصره 2040 را پیشنهاد کرد که شامل برنامه آبادانی و توسعه بصره در 25 سال آینده میشود.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از وزرای حمل و نقل و نفت خواست ارتباط مستمر با بصره و شهروندان بصره و چالش ها و مشکلات این استان و مناطق اطراف آن داشته باشند و به مردم بصره نیز مژده داد که به زودی شاهد موج بزرگ همکاری میان این استان و وزارت خانه خواهند بود تا بصره بتواند گام های موفقیت خود را برداشته و مرحله بی توجهی به خود را پشت سر بگذارد.

وی در مورد مساله اسپایکر نیز جلسه علنی برای بحث درباره قربانیان این حادثه را اقدامی مفید دانست که به این حادثه جنبه رسانه ای و مردمی داد و گفت این مساله از آنجا که جنبه مذهبی نیز دارد موجب ایجاد فرهنگ شفاف سازی میشود تا تمام اقشار مردم بدون فریب و دروغ در جریان اتفاقات کشور قررا بگیرند. وی تاکید کرد ما در این جلسه شاهد دست و پا زدن و سردرگمی دستگاه امنیتی بودیم که نتوانست اطلاعاتی منطقی و مرتبط با این اتفاق ارائه کند چرا که به نظر نمیرسد بی اطلاعی یک نهاد امنیتی از سرنوشت 11 هزار نفر از افراد خود توجیه پذیر باشد.

سید حکیم افزود: این اتفاق لکه ننگی بر پیشانی مسؤولان این پرونده است و تاکید کرد که تا زمانی که ارواح کشته شدگان ماجرای اسپایکر در جستجوی عدالت و انصاف سرگردان است، هیچ امنیت و استقراری وجود ندارد چرا که نفرین 11 هزار مادر عراقی پشت سر کسانی است که با کوتاهی و فساد خود موجب کشته شدن این جوانان پاک شدند. چگونه ممکن است یک مقام امنیتی بلندپایه بگوید ما از سرنوشت 11 هزار نفر از نیروهای مسلح خود بی اطلاع هستیم؟ البته زمانی همه گمان میکردند شمار کشته شدگان این حادثه 1700 نفر است و اکنون یکی از مسؤولان کشور با بیان تعداد واقعی کشته شدگان، ما را با واقعیت این فاجعه روبرو ساخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha